کد خبر: ۱۰۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۵

توسل فرانسه به مراجع نجف برای وساطت در پرونده هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرجعیت شیعه در نجف، درخواست سفیر فرانسه برای میانجیگری در موضوع هسته ای ایران را رد کرده است.

به گزارش عصر ایران، فرزند آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید در نجف به روزنامه الحیات چاپ لندن گفت سفیر فرانسه در بغداد، تمایل کشورش را برای میانجیگری مرجعیت شیعه در موضوع هسته ای ایران به این مرجع دینی اعلام کرده است.
سفیر فرانسه خواسته است تا مراجع شیعه در نجف اشرف، با میانجیگری، برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند.

این در حالی است که چند روز پیش از این نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز خواستار مذاکره فوری با ایران در زمینه موضوع هسته ای این کشور شده بود.
علی نجفی فرزند آیت الله بشیر نجفی اضافه کرد: سفیر فرانسه اخیرا در دیدار با این مرجع دینی، از مرجعیت شیعه خواست تا در موضوع هسته ای ایران دخالت کرده و با رهبران ایران درباره برنامه هسته ای این کشور گفت وگو کنند.

"بوریس بوالون" سفیر فرانسه در بغداد با سفر به شهر نجف اشرف دو مرجع تقلید یعنی آیات عظام سید محمد سعید حکیم و شیخ بشیر نجفی دیدار و گفت و گو کرد.
وی همچنین موفق نشد با آیت الله سیستانی دیدار کند و تنها پیام شفاهی نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه خطاب به وی را از طریق آیت الله حکیم ابلاغ کرد.

مضمون این پیام، تقدیر فرانسه از مواضع مرجعیت شیعه در نجف اعلام شده است.

فرزند آیت الله بشیر نجفی اضافه کرد: مرجعیت شیعه، میانجیگری در موضوع هسته ای ایران را به شدت رد کرد چرا که مراجع نجف در چنین موضوعاتی دخالت نمی کنند. این موضوع مربوط به امور سیاسی و به دولت دارای حاکمیت مربوط می شود.

وی افزود: سفیر فرانسه در عراق، دو پیام از سارکوزی رئیس جمهور فرانسه ابلاغ کرد. اولی مربوط به نقش مهم مرجعیت شیعه در نجف در ثبات سیاسی عراق و با محتوای تقدیر از حمایت این مرجعیت از روند سیاسی عراق در برهه گذشته بود. پیام دوم نیز این بود که فرانسه در تقابل با برنامه هسته ای ایران، به دنبال هدف قرار دادن شیعه در جهان نیست.

بنابراین گزارش، آیت الله نجفی نیز به سفیر فرانسه گفت که پرونده هسته ای ایران، مسئله سیاسی است و نمی توان درباره آن با مراجع دینی سخن گفت.

این مرجع شیعه ضمن انتقاد از مواضع گذشته فرانسه در حمایت از رژیم بعثی عراق، از پاریس نیز خواست تا مواضع جدی تری را برای خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد اتخاذ کند.

یک منبع آگاه نزدیک به دفتر آیت الله حکیم از مراجع برجسته نجف نیز گفت: سفیر فرانسه پس از این که موفق نشد با آیت الله سیستانی دیدار کند در دیدار با آیت الله حکیم ، پیام شفاهی را از طرف سارکوزی به مرجعیت شیعه در نجف به ویژه آیت الله سیستانی منتقل کرد که در آن از نقش مرجعیت شیعه در نجف در ثبات عراق و حمایت از روند سیاسی این کشور در سال های گذشته تقدیر شده است.

یک منبع مطلع نزدیک به دفتر آیت الله سیستانی نیز به روزنامه الحیات گفت: دفتر آیت الله سیستانی به دلایل خاصی از پذیرش سفیر فرانسه عذرخواست.

این منبع اضافه کرد: مرجعیت شیعه در نجف، نمایه دینی خود را حفظ می کند و تمایلی ندارد در نزاع های سیاسی و بین الملل، طرف باشد به همین دلیل دفتر آیت الله سیستانی، پذیرش سفیر فرانسه را رد کرد.

سفیر فرانسه نیز به خبرنگاران گفت که سفرش به نجف و دیدارش با مراجع دینی، با هدف انتقال پیامی از رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت. وی چیزی درباره محتوای این پیام نگفت.

وی افزود: در دیدار با مراجع دینی درباره موضوعات منطقه ای و خارجی و وضعیت سیاسی، اجتماعی و دینی عراق به تبادل نظر پرداختم . فرانسه تصمیم دارد همکاری و روابط خود را با نجف در همه زمینه ها و به ویژه سرمایه گذاری، آموزش و جهانگردی افزایش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین