کد خبر: ۱۰۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۲

10 گل تاثیرگذار جام‌های جهانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 10 گل تاثیر گذاری که در دقایق پایانی مسابقات جام جهانی به ثمر رسیده‌اند و سرنوشت تیم‌ها را تغییر داده‌اند داستان‌های جالبی دارند. 

گل پیروزی بخش لاندن داناوان که یک دقیقه قبل از پایان وقتهای اضافه بازی برابر اسلونی به ثمر رسید آمریکا را به جمع 16 تیم برتر جهان فرستاد. تا پیش از این گل آنها با سه امتیاز پشت سر اسلونی در رده سوم گروه قرار داشتند. این اولین بار نیست که در تاریخ جام‌های جهانی گل‌های دقایق پایانی همه چیز را تغییر می‌دهند. این اتفاق قبلاً هم رخ داده است و حتی گاهی این گل‌ها بسیار تاثیر گذارتر هم بوده است.

10 گل تاثیر گذاری که در دقایق پایانی مسابقات جام جهانی به ثمر رسیده‌اند و سرنوشت تیم‌ها را تغییر داده‌اند داستان‌های جالبی دارند.

1-سال 1954 آلمان غربی 3 - مجارستان 2

همه انتظار داشتند مجارستان برنده فینال جام جهانی 1954 باشد. تیمی که با فرانس پوشکاش 7 بر یک از سد انگلستان گذشته بود. مجارها در مرحله گروهی مسابقات نیز 8 بر 3 آلمان را شکست داده بودند. اما این از تدبیر سپ هربرگر مربی ژرمنها بود که در آن بازی برای روبرو نشدن با برزیل، تمامی ذخیره‌هایش را به میدان فرستاده بود. مجارها زمانی این موضوع را فهمیدند که در فینال دو بر صفر از آلمان عقب افتاده بودند. اما این پایان کار نبود و مجارها توانستند با حملات فراوان بازی را دو بر دو مساوی کنند. بعد از گل تساوی بازی به آرامی در جریان بود در دقایق پایانی هلموت ران از مدافعین مجارستان گذشت و گل سوم را به ثمر رساند تا آلمان فاتح جام 1954 باشد. البته پوشکاش در دقیقه 87 گل تساوی را به ثمر رساند که داور این گل را مردود اعلام کرد.

2- سال 1966 انگلیس 4 - آلمان غربی 2

بازی تا دقایق پایانی دو بر یک به سود انگلیس در جریان بود تا اینکه ولفگانگ وبر مدافع آلمان توانست گل تساوی بخش را به ثمر برساند. هرچند انگلیسی‌ها توانستند به کمک اشتباهات داوری این بازی را در پایان وقتهای اضافه و با گل‌های جف هرست 4 بر 2 به نفع خود به پایان ببرند.

3- سال 1970 آلمان غربی 3 - ایتالیا 4

این مسابقه تا به ثمر رسیدن گل تساوی آلمان توسط کارل هاینز اشنلینگر چیز خاصی برای عرضه نداشت. گل این بازیکن آلمانی که در آ ث میلان ایتالیا توپ می‌زد بازی را به وقت اضافه کشاند. سی دقیقه‌ای که در آن 5 گل دیگر به ثمر رسید. هرچند ژرمنها در نهایت این مسابقه را 4 بر 3 به ایتالیا واگذار کردند.

4- سال 1990 انگلیس 1 - بلژیک صفر

انگلیس که در مرحله گروهی نمایش چندان دلپذیری نداشت در مرحله حذفی با تیم یک دست بلژیک روبرو شد. به نظر می‌رسید که که ضربات پنالتی تکلیف برنده بازی را روشن خواهد کرد اما در دقیقه 119 پل گاسکویین جوان پاسی را برای دیوید پلات ارسال کرد و او با یک ضربه والی دقیق گل پیروزی تیمش را به ثمر رساند.

5- سال 1990 آلمان غربی 1 - آرژانتین صفر

شاید جام جهانی 1990 به خاطر کیفیت نه چندان بالای بازیهایش چندان مورد توجه نباشد اما بدون شک این جام یکی از دراماتیک‌ترین جام‌های جهانی محسوب می‌شود. در دیدار نهایی پس از حدود نود دقیقه تکل‌های شدید، در گیری و خطا، آلمان و آرژانتین صفر بر صفر مساوی بودند و خود را برای شروع 30 دقیقه کسل کننده دیگر آماده می‌کردند. اما در دقیقه 84 آندریاس برمه ضربه پنالتی را که روی فولر اتفاق افتاده بود تبدیل به گل کرد تا آلمانها با همین تک گل خود را فاتح جام جهانی ببینند.

6- سال 1994 ایتالیا 2 - اسپانیا 1

ایتالیا که با زحمت فراوان از مرحله گروهی صعود کرده بود در مرحله دوم از سد نیجریه گذشت تا در مقابل اسپانیا قرار گیرد. بازی تا دقایق پایانی یک بر یک مساوی بود وهمه خود را برای آغاز وقتهای اضافه آماده کرده بودند که روبرتو باجو با یک ضربه دیدنی ایتالیا را به مرحله بعد فرستاد.

7- سال 1998 نروژ 2 - برزیل 1

در حالی که برزیل صعودش را با دو پیروزی مسجل کرده بود و تیم نروژ برای صعود باید از سد برزیل می‌گذشت، اسفندیار بهارمست داور ایرانی الاصل آمریکایی در دقایق پایانی رای به یک پنالتی جنجالی به سود نروژیها داد تا آنها با گل رکدال دو بر یک از سد برزیل گذشته و به مرحله بعد بروند.

8- سال 1998 هلند 2 - آرژانتین 1

بازی تا دقیقه 88 یک بر یک به سود طرفین در جریان بود که فرانک دی بوئر توانست با یک پاس بلند دنیس برگ کمپ را در محوطه جریمه آرژانتین صاحب توپ کند. برگ کمپ به زیبایی توپ را منترل کرد، از سد آیالا گذشت و توپ را به قعر دروازه فرستاد تا آرژانتین در عین ناباوری با جام وداع کند.

9- سال 2002 کره جنوبی 2 - ایتالیا 1

یکی از میزبانان جام تا دقایق پایانی یک بر صفر از ایتالیا عقب بود اما گل دقیقه 88 سئول کی هیون آرزوهای آتزوری‌ها را بر باد داد. بازی به وقت اضافه رفت و کره توانست با گل آن جونگ هوان بازیکن باشگاه پروجا، ایتالیا را شکست دهد. گلی که تاوانش اخراج از باشگاه پروجا بود.

10- سال 2006 ایتالیا 2 - آلمان صفر

ایتالیایی‌ها با یک پنالتی مشکوک در برابر استرالیا پیروز و خود را به نیمه‌نهایی جام رسانده بودند. بازی تا یک دقیقه مانده به پایان وقتهای اضافه با تساوی صفر بر صفر در جریان بود اما در این لحظه فابیو گروسو با یک ضربه تماشایی ایتالیا را پیش انداخت. گل دقیقه 121 دل پیرو هم مهر تاییدی بود بر این پیروزی و صعود ایتایا به فینال جام جهانی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین