کد خبر: ۱۰۲۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۳
در گفت و گوهای تلویزیونی وزیر دفاع و رئیس سیا مشخص شد؛

اختلاف نظر بین پنتاگون و سیا درباره موضوع هسته‏ای ایران

رئیس سیا: آیا اصلا ایران به دنبال سلاح هسته‏ای است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – سرویس بین الملل: مصاحبه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) با شبکه تلویزیونی ای بی سی، اختلاف نظر بین پنتاگون و سیا را در خصوص ارزیابی و پیش بینی تاثیر تحریم ها بر برنامه هسته ای ایران را نشان داد. 

در حالی که رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا، چند روز پیش در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، پیش بینی کرده بود که تحریم‏های درنظر گرفته شده برای ایران، بر روند فعالیت های اتمی ایران تاثیر زیادی خواهد داشت، لئون پنتا سیا روز یکشنبه گدشته در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت که تحریم‏ها گرچه ایران را تضعیف می کند اما نمی تواند ایران را از رسیدن به برنامه های هسته ای خود باز دارد. 

رئیس سازمان سیا در عین حال، ضمن مطرح کردن این موضوع که آیا اصلا ایران به دنبال دستیابی به سلاخ هسته ای است یا خیر، گفت که اگر ایران چنین تصمیمی گرفته باشد این تصمیم در ظرف کمتر از دو سال عملی نمی شود. او همچنین گفت که اسراییل بیش از امریکا بر این که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است، اصرار دارد. با وجود این، وی تاکید کرد که اسراییل منتظر تاثیر روش‏های دیپلماتیک، فرهنگی و سیاسی امریکا در برابر موضوع هسته ای ایران خواهد ماند. 

علیرغم آن که ایران به طور دائم بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید کرده است، در چند ماه گذشته مقامات امریکایی همواره بر تلاش ایران برای رسیدن به سلاح هسته ای تاکید کرده اند و بر همین اساس دست به یارگیری برای تحریم ایران و اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی زده اند. اما سخنان روز گذشته رئیس سیا، نشان داد که در سطح مقامات ارشد نظامی و امنیتی امریکایی نیز درباره بحث هسته ای ایران اجماع و اتفاق نظری وجود ندارد و شک و تردید درباره این موضوع بین این مقامات وجود دارد؛ موضوعی که معمولا دیپلماسی قوی می تواند آن را دستاویز تحرکات بازدارنده خود قرار دهد و دایره شمول آن را گسترش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین