کد خبر: ۱۰۲۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶

ابتکاری برای پیش بینی سن دقیق یائسگی در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا از بی بی سی، تحقیقی دوازده ساله در ایران نشان داده است که با اندازه گیری میزان هورمون "ای ام اچ "‌در خون زنان، می توان دقیقا موعد یائسگی هر زن و سن دقیق زن را تعیین کرد . 

دکتر "فهیمه رمضانی تهرانی " مجری این طرح و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد گفت : نتیجه ای که از آزمایش جدید به دست می آید، ممکن است پزشکان را قادر کند چند سال قبل از این که زنی یائسه شود، ارزیابی واقع بینانه تری را در مورد وضعیت باروری او ارایه دهند.
اگر این موضوع در تحقیقات بعدی نیز اثبات شود، زنان بالقوه خواهند توانست با اطمینان بیشتری در مورد سن بچه دار شدن و تشکیل خانواده تصمیم گیری کنند. 

کارشناسان می گویند نتیجه تحقیقی که در ایران با مشارکت 266 زن 20 تا 49 ساله انجام گرفته به ویژه برای شناسایی زنانی که ممکن است زودتر از موعد معمول یائسه شوند، قابل استفاده است.
هورمون ای ام اچ رشد سلول های فولیکولی تخمدانی را کنترل می کند. فولیکول ها تخمک می سازند.استفاده از این هورمون برای کمک به پیش بینی باروری، ایده تازه ای نیست.
پزشکان مدتی است که با انجام آزمایشی هایی، "ذخیره تخمدان" را تعیین می کنند و بر مبنای آن تشخیص می دهند یائسگی نزدیک شده است یا نه. 

اما این نخستین بار است که محققان توانسته اند برای تعیین ارتباط میان میزان هورمون ای ام اچ در زنان جوان و سن یائسگی آنها فرمولی کشف کنند. 

میزان هورمون ای ام اچ زنان مورد مطالعه در مدت دوازده سالی که این تحقیق ادامه داشته، از طریق آزمایش خون و معاینات جسمی تعیین شده است. نمونه های خون و معاینات مذکور هر سه سال یک بار انجام می شده است.
محققان ایرانی بر اساس اندازه هایی که از هورمون ای ام اچ داوطلبان جمع آوری کرده اند، یک مدل ریاضی ساخته اند که با استفاده از آن می توان تخمین زد هر زن در چه سنی یائسه می شود. 

این پژوهشگران، نتایج تحقیق خود را در کنفرانس "انجمن اروپایی تولید مثل و جنین شناسی"، که در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد، ارایه کرده اند.
63 زن در جریان تحقیقات دوازده ساله یائسه شدند. سنی که آنها یائسه شدند با سنی که محققان پیش بینی کرده بودند، تقریبا یکسان بود. 

به طور میانگین، تفاوت میان سن پیش بینی شده و سنی که یائسگی واقعا رخ داد، فقط یک سوم سال بود. حداکثر خطا در پیش بینی ها سه تا چهار سال بوده است. 

اما در مدتی که این تحقیق انجام می گرفته است فقط سه زن جوانتر از 45 سال یائسه شدند. به همین دلیل کارشناسان گفته اند آنها ترجیح می دهند که این فرمول ایرانی در مورد گروه های بیشتری از زنان به کار گرفته شود.
پزشکان در انگلیس در این مورد گفتند استفاده از اندازه گیری هورمون ای ام اچ به عنوان راهنمایی برای آینده باروری زنان بالقوه کارآیی بالایی دارد اما با این حال نباید بر این اساس زمان تشکیل خانواده را به تعویق انداخت . 

"استوارت لوری" متخصص زنان در بیمارستان همراسمیت لندن و سخنگوی انجمن باروری در انگلیس گفت : کیفیت اسپرم و سایر پیچیدگی های پزشکی مانند لوله تخمدان هایی که صدمه دیده اند بر قدرت باروری تاثیر می گذارد.
وی گفت: "مشکل زمانی پیدا می شود که زنان بیش از حد احساس اطمینان کنند." 

دکتر "داگان ولز" از دانشگاه آکسفورد نیز در این مورد گفت : با توجه به این که در بسیاری از کشورها میانگین سنی زنان هنگام اولین زایمان به دلایل مختلف از جمله جاه طلبی های شغلی و صبر کردن برای پیدا شدن همسری مطلوب، بالاتر و بالاتر رفته است، اطلاع داشتن در مورد فرصت باروری باید به آنها کمک کند زودتر برنامه ریزی کنند." 

وی افزود : قدرت باروری با گذشت سالیان و نزدیک شدن یائسگی کاهش می یابد، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است انجام گیرد تا معلوم شود آیا میزان هورمون ای ام اچ نشان می دهد در چه زمانی واقعا باروری کاهش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین