کد خبر: ۱۰۲۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۷
ادامه حملات در افغانستان؛ تلفات گسترده غيرنظاميان

زنان و كودكان قربانيان خاموش و فراموش شده نبردهاي افغانستان

بيشتر كشته شدگان غيرنظامي در نبردهاي روز گذشته زنان و كودكان بودند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرويس بين الملل: در زمان هايي كه حملات نيروهاي ائتلاف مستقر در افغانستان عليه طالبان شدت مي‏گيرد، دامنه تلفات غيرنظاميان نيز گسترده‏تر مي‏شود. در همين حال در چند روز گذشته اعتراض به استفاده از هواپيماهاي بي سرنشين امريكايي براي حمله به طالبان گسترش يافته بود و منتقدان اين هواپيماها را يكي از دلايل تلفات غيرنظاميان مي‏دانند. 

در كنار اين نوع تلفات، تلفاتي از غيرنظاميان گزارش مي‏شود كه وضعيت بدتري را نشان مي دهد و آن كشته شدن آن ها در اثر بمب گذاري و يا عمليات نظامي نيروهاي طالبان و يا درگيري بين نيروهاي نظامي ائتلاف و شبه نظاميان طالبان است. در آخرين تلفات غير نظاميان در افغانستان، 8 غيرنظامي افغان در اثر بمب گذاري و 8 نفر ديگر نيز در اثر تيراندازي نيروهاي خارجي مستقر در جنوب افغانستان، در دو ايالت مختلف اين كشور كشته شده اند. بيشتر كشته شدگان دو حادثه اخير را زنان و كودكان تشكيل مي‏دهند. 

نيروهاي ناتو كشته شدن 8 نفر غيرنظامي افغان را در جنوب افغانستان تاييد نكرده اند اما مقامات افغانستان بر آن صحه گذاشتند. اين اولين بار نيست كه نيروهاي خارجي در افغانستان از پذيرش مسئوليت تلفات وارد آمده به غيرنظاميان سرباز مي‏زنند. از آنجا كه بيشتر تلفات غيرنظاميان به كودكان و زنان مربوط مي‏شود، نيروهاي خارجي براي نشان ندادن چهره نامناسب و خشن از خود، چنين اخباري را تاييد نمي كنند و يا تلاش مي كنند آن را به رقيب نسبت دهند. 

فارغ از اين كه مسئول اين تلفات غيرنظاميان، به ويژه زنان و كودكان كيست، و يا اين اتفاقات چگونه مي‏افتد، رنجي كه زنان و كودكان افغانستان از ناامني در افغانستان مي‏برند، بدون آن كه در سطح بين المللي به اندازه كافي به آن ها توجه شود، از هر چيزي دردناك تر است. در كنار ساختار فرهنگي اي كه زنان را در افغانستان دچار مشكلات زيادي براي فعاليت در عرصه اجتماعي و اقتصادي مي نمايد، اين موضوع نيز رنج مضاعفي را به آن ها تحميل مي كند. زنان و كودكان افغان، بيش از هر چيز در هياهوي جنگ قدرت در افغانستان و نبردي كه معلوم نيست تا چه وقت ادامه داشته باشد، در خاموشي و سكوت بين المللي قرباني مي شوند. آن ها از يك سو قرباني نگاه و ساختار فرهنگي جامعه خود هستند و از يك سو قرباني مستقيم جنگ.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین