کد خبر: ۱۰۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۸

برداشت ۶۳میلیارد دلاری دولت از ذخیره ارزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی طی سالهای ۸۴ تا ۸۸ در حالی به ۶۳ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار رسید که ۴۵ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار آن معادل بیش از ۷۱ درصد به پروژه های عمرانی اختصاص یافت.

برداشت از حساب ذخیره ارزی در حالی طی ۱۱ ماهه سال ۸۸ به ۱۲ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵٫۵ درصد کاهش داشته است. 

بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار از برداشت‌های دولت از حساب ذخیره ارزی در ۱۱ ماهه سال ۸۸ به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است.

بررسی میزان رشد برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در سالهای ۸۴ تا ۸۸ نشان می دهد، این برداشت که در سالهای ۸۴ و ۸۵ به ترتیب با رشد ۸٫۸ درصدی و ۱۰۵ درصدی مواجه بوده است، در سال ۸۶ رشد منفی ۱۸٫۳ درصد را تجربه کرد و در سال ۸۷ بار دیگر ۵۸٫۱ درصد افزایش یافت. در ۱۱ ماهه سال ۸۸ نیز کاهش ۱۵٫۵ درصدی را شاهد بودیم.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، طی سالهای ۸۴ تا ۸۷ به ترتیب ۶ میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار، ۱۴ میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار، ۱۱ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار و ۱۸ میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است.

بر اساس این گزارش، برداشت‌های دولت از حساب ذخیره برای پروژه‌های عمرانی طی ساله‌ای ۸۴ تا ۸۷ به‌ترتیب ۴ میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار، ۱۰ میلیارد و ۳۲ میلیون دلار، ۷ میلیارد و ۷۶۸ میلیون دلار و ۱۳ میلیارد و ۵۹ میلیون دلار بوده است.

در حالی بیش از ۷۱ درصد موجودی حساب ذخیره ارزی طی ۵ سال گذشته صرف پروژه های عمرانی شده است که ۲۹ درصد مابقی به مقاوم سازی مدارس، اختصاص دو درصد درآمد نفت برای مناطق محروم و نفت خیز، پرداخت تعهدات ارزی و هزینه های جاری از جمله واردات سوخت در قالب متمم بودجه اختصاص یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین