کد خبر: ۱۰۲۲۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸

بيش از 950 هزار كودک متاهل در كشور وجود دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: يک فعال حقوق كودک گفت: متاسفانه براساس آمارهای رسمی بيش از 950 هزار كودک متاهل در كشور وجود دارد كه 85 درصد آنها دختر هستند. 

محمدبنيازاده با اعلام اينكه در مورد همسران كودک يا كودک همسرها آمارهای گوناگونی وجود دارد تاكيد كرد: منابع رسمی حكايت از وجود 900 تا 950 هزار كودک همسر در كشور دارد اين در حالی است كه چنين اتفاقاتی در حوزه كودكان برخلاف كنوانسيون بين‌الملل حقوق كودک است. 

وی با بيان اينكه آمارهای غير رسمی به واقعيت‌های ديگری در اين حوزه اشاره دارد، ادامه داد: قانون از يک سو كودک را زير 11 سال می‌داند و آن را در فرايند انتخابات، فاقد توانايی تفكر، ‌تعقل و تصميم‌گيری برای انتخاب كانديدا می‌داند اما سن ازدواج در كشور از سنين 9تا 13 سالگی تعريف می‌شود. 

عضو كانون فرهنگی – حمايت كودكان كار ادامه داد: سن كودک در زمان رای دادن مطابق با استانداردهای بين‌المللی و قانونی تعريف می‌شود اما با وارد شدن به حوزه كار، كودكان 15 تا 18 سال بنا به شرايطی می‌توانند كار كنند و منافع كودک ناديده گرفته می‌شود اين درحالی است كه به مقاوله‌نامه منع بدترين اشكال كار برای كودكان توجه نشده و نظارتی نيز بر مشاغل سخت كودكان زير 18 سال وجود ندارد. 

به گفته بنيازاده متاسفانه دختران كم‌سن و سال و متاهل دركشور به جای كودكی كردن، نشاط، ورزش و تحصيل بايد در موقعيت يک همسر و شريک جنسی ايفای نقش كرده و تمام مسووليت‌های خطير همچون خانه‌داری را عهده دار شود در حالی كه تجربه بارداری و زايمان‌های پرخطر كه در اين سن بركودكان تحميل می‌شود، عوارض و خطرات زيادی برای آنها و حتی فرزندانشان دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۱
0
0
وقتي به رشد فكري انسان ايمان نداريم و ...چه انتظار داريد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین