کد خبر: ۱۰۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶

بروجردی: مذاکرات هسته‌ای باید از نو طراحی شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای باید از نو طراحی شود گفت: گفت‌و گو در شرایط کنونی با شکل فعلی که اغلب مذاکره کنندگان تحت فشار امریکا پشت میز گفتگو قرار می گیرند بدون نتیجه است. 

علاالدین بروجردی، در تشریح دیدگاه خود درباره تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف های مقابل گفت: اصل مذاکره برای هر مسأله‌ای از جمله مسائل هسته‌ای ایران پذیرفته بوده و مذاکره بر پایه قواعد اصولی و فارغ از شگرد‌های خاص جهت حل مسائل در رویکرد جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است.

وی افزود: اما با شرایط کنونی که طرف مذاکره کننده اعم از گروه وین یا 1+5 به شدت تحت فشار و تاثیر آمریکا هستند و در حالی که سخن از مذاکره به میان می‌آورند، قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب می‌کنند، نه تنها گفت‌وگو نباید ادامه یابد بلکه اساسا چنین گفتگویی نتیجه‌بخش نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور و اعلام شرایط جدید ایران برای مذاکره گفت: باید طرف مقابل در مذاکرات به تعهدات خود پایبند و هدف گذاری شفافی از مذاکره داشته باشند تا از ادامه گفت‌و گوهای بی‌حاصل فاصله گرفته و به سمت حصول نتیجه از گفت‌و گو حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود اینکه می‌دانیم آنها حاضر به پذیرش ایران هسته‌ای نیستند به مذاکره ادامه می‌دهیم گفت: آنها چه بخواهند و چه نخواهند ایران به جمع کشورهای دارنده فناوری هسته‌ای اضافه شده است و هم اکنون دانشمندان هسته ای ایران بر تمامی زوایای دانش هسته‌ای مسلط هستند.

بروجردی اضافه کرد: ما پیشرفته‌ترین مراحل دانش هسته‌ای را با تلاش داخلی کسب کرده‌ایم و این را بازرسین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش‌های خود بازگو کرده‌اند.

وی در عین حال تاکید کرد: مذاکره‌ای که ایران بر آن تاکید دارد برای زدودن نقاط ابهام و رفع سئوالات است و در زمینه بهرمندی از فناوری هسته‌ای مذاکره‌ای با آنها ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متعهد به معاهده ان پی تی خواستار ادامه فعالیت در یک بستر سالم و عاری از هر‌گونه فشار سیاسی بوده و در این مسیر است که بر مقوله مذاکره تاکید می‌کند.

بروجردی در ادامه این گفت‌و گو موضوع تبادل سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران را مبنای مناسبی برای ادامه مذاکرات دانست و گفت: ادامه مذاکرات بر اساس بیانیه تهران هم می توند مشکل تامین سوخت راکتور تهران را حل کرده و هم می‌تواند در یک بستر منطقی اعتماد ساز و رفع ابهام کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاکید کرد: ترکیه و برزیل نیز در جریان تنظیم این بیانیه بوده و آژانس و همچنین گروه وین نیز با بیان نظرات خود آن را مورد پذیرش قرار داده اند لذا به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند مبنای خوبی برای مذاکرات آتی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین