کد خبر: ۱۰۲۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۰
مديرعامل شركت آب‌و فاضلاب استان تهران:

تداوم گرمای هوا سبب قطعی و كمبود آب در تهران می‌شود

میزان تولید و مصرف آب به حداکثر توان شبکه آب‌رسانی در تهران رسیده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حال حاضر میزان تولید و مصرف آب به حداکثر توان شبکه آب‌رسانی در تهران رسیده است. 

محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن اعلام مطلب فوق، افزود: مصرف آب در تهران به شدت افزایش یافته و با تمام ظرفیت در حال آبرسانی از سدها و چاه‌ها هستیم. بدون تردید اگر دمای هوا چند روز مداوم در این حد باقی بماند و مصرف آب نیز به تبع آن از حد فعلی بیشتر شود با قطعی و کمبود آب در برخی نقاط تهران روبرو خواهیم بود. 

محمد پرورش گفت: دمای هوا در حال حاضر به شدت بالاتر از مدت مشابه سال قبل است. به عنوان مثال روز جمعه دمای هوای تهران 40 درجه بود که در همین روز در سال گذشته دما 34 درجه اعلام شده بود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: مصرف آب نیز به دلیل بالا رفتن دما به 3 میلیون و 273 هزار مترمکعب رسیده که حدود 200 هزار مترمکعب بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. 

وی گفت: ما توان تولیدمان تامین 3 میلیون و 200 هزار مترمکعب آب در روز است، این در حالی است که بعضی روزها مصرف 3 میلیون و 300 هزار مترمکعبی آب نیز داشته‌ایم که زنگ خطر را برای‌مان به صدا درآورده است. 

پرورش گفت: طبق آمار سال گذشته ما تنها در مرداد، آن هم چند روز به این حجم مصرف رسیدیم اما امسال گرمای زودرس پیک مصرف را جلو آورده است. تداوم این وضعیت می‌تواند مخازن ما را با مشکل مواجه کند. 

او با اشاره به بارش‌های مناسب سال جاری گفت: ما کمبود آبی در سدها نداریم. 70 درصد آب مورد نیازمان نیز از سدها تامین می‌شود 30 درصد باقی‌مانده از چاه‌ها برداشت می‌شود که البته آب چاه‌ها به طور مستقیم به شبکه وارد نمی‌شود و پس از ورود به مخزن و اختلاط با آب‌های سطحی به شبکه تزریق می‌شود. 

وی با تاکید بر این که شرکت متبوعش تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قطعی آب به عمل می‌آورد در پاسخ به این سئوال که دقیقا در چه حدی از مصرف قطعی آب گریزناپذیر است، گفت: اگر مصرف از 3 میلیون و 200 هزار مترمکعب بالاتر رود مشکلاتی در شبکه رخ می‌دهد. البته شاید بتوانیم تا چند ساعت مصرفی در حدود 3 میلیون و 300 مترمکعب را تامین کنیم اما به دلیل افت مخازن ناگزیر به اعلام کمبود آب هستیم. 

پرورش گفت: آنچه از مردم انتظار داریم چندان زیاد نیست و خواستار صرفه‌جویی در حد 3 تا 4 درصد هستیم. مثلا رعایت‌های اندکی مثل آبیاری فضای سبز در ساعات غیر پیک و رعایت شست‌وشوها. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این که میزان برداشت آب از سدها در حال حاضر حدود 200 هزار مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است، گفت: میزان افزایش برداشت از چاه‌ها نیز حدود 100 هزار مترمکعب بوده است. 

وی با اشاره به بالا بودن سرانه آب تهران گفت: ما این مشکلات را داریم اما در فصل گرما و با این دمای هوا وقت صحبت کردن درباره فرهنگ مصرف و ... نیست. امیدواریم مردم کمک کنند تا این مرز حساس پشت سر گذاشته شود. 

پرورش گفت: در حال حاضر سیستم ما کاملا پر است و اصلا جای ریسک نداریم. 

او در جواب این سئوال که طرح افزایش قیمت آب به کجا رسید، گفت: ما هیچ دستور جدیدی در این مورد دریافت نکرده‌ایم. در حال حاضر قیمت هر مترمکعب آب تهران برای ما 300 تومان تمام می‌شود که از مردم فقط 150 تومان پول می‌گیریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین