کد خبر: ۱۰۲۵۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱

گزارش جديد از شيوع فساد مالی در جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش الف از پایگاه اینترنتی " اِی. ان. آی"، براساس گزارش موسسه " نتایج معطوف به توسعه"، کشورهای گواتمالا، پاراگوئه، زیمبابوه، غنا، کنیا، پرو، آرژانتین، روسیه، رومانی، آلبانی، مولداوی، لهستان، اندونزی و هند جزء کشورهایی در جهان هستند که سطح فساد مالی در آنها بسیار زیاد است و عملکرد دولتها نیز در این کشورها ضعیف است.

این موسسه اعلام کرد که به رغم درخواستهای نهادهای ضد فساد مالی در جهان و همچنین اقدامات این دولتها، هنوز سطح فساد مالی در این کشورها بسیار زیاد است و این معضل در روند توسعه و بهبود شرایط اقتصادی آنها تاثیر منفی بسزایی دارد.

کورتنی تولمی یکی از اعضای این موسسه که در تهیه این گزارش فعالیت داشته، گفت: این گزارش نشان می دهد که دولتهای مذکور در امور اداره، سازماندهی امور آموزشی، سیستم های خدمات درمانی عمومی، امور اقتصادی، فرهنگی و مسائل دیگر با مشکلات زیادی روبرو هستند. این گزارش که در مدرسه اقتصادی لندن منتشر شده، توسط گروههای نظارت و بازرسی از سال 2006 تا 2009 انجام شد.

این موسسه در ادامه خاطر نشان کرد که سوء مدیریت و فساد مالی در دموکراسی های نوپا به یک نگرانی جدی در میان دولتها و شهروندان این کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. در این بررسی جهانی مشخص شد که در اکثر کشورهای جهان بیش از نیمی از افراد به طور مستقیم تجربه حضور در روند فسادمالی ( از دادن رشوه به نیروهای پلیس محلی گرفته تا گرفتن رشوه توسط مقامات ارشد کشورها و همچنین اختلاس، اخاذی، و سوءاستفاده از قدرت مقامات) را داشته اند.

در این گزارش همچنین به اقدامات کشورها در مقابله با فساد مالی اشاره شده است. برای نمونه در ایالات متحده آمریکا مقامات ضد فساد مالی راهکار جدیدی را برای مقابله با فساد مالی در میان مقامات ارشد این کشور به کار بسته اند. این مقامات قصد دارند تا به عنوان ابزار موثری در کاهش سطح فساد مالی در میان مقامات این کشور، ویزای مقامات فاسد و اعضای خانواده آنها را که پیشتر برایشان صادر شده بود، باطل کنند. " الیزابت وُرویل" یکی از مقامات اعمال قانون آمریکا ضمن اشاره به اینکه فساد مالی در جوامع مختلف مسیر را برای فعالیت گروههای جنایتکار و غیرقانونی هموار می کند، گفت: آمریکا با مقابله جدی با فساد مالی این پیام قاطعانه را به افراد خاطی می دهد که دولت رفتارهای غیرقانونی به ویژه فساد مالی را تحمل نمی کند. وی گفت: دولت آمریکا به عنوان یک ابزار موثر در مقابله با فساد مالی تصمیم گرفته ویزای مقامات فاسد، اعضای خانواده و افرادی را که در روند فساد مالی در این کشور فعالیت دارند، باطل کند.

در همین حال " سازمان همکاری های اقتصادی و امور توسعه" برای گسترش سطح اطلاعات جمع آوری شده در سراسر جهان در امور مقابله با فساد مالی در فعالیتهای دولت و اقتصادی قصد دارد روابط خود را در امور مقابله با پدیده رشوه با چین، هند، اندونزی و تایلند افزایش بدهد. " دپارتمان امور ضد رشوه این سازمان بین المللی" در گزارش سالانه خود در مورد پدیده رشوه در جهان اعلام کرد که موضوع رشوه های خارجی هنوز هم یک معضل جدی در جهان به شمار می رود که برای ریشه کنی آن نیازمند همکاری های بین المللی است.

این سازمان بین المللی در گزارش خود عنوان کرد: مهم است که کشورهایی نظیر چین، هند، اندونزی، روسیه و تایلند( که تاکنون به کنوانسیون ضد پدیده رشوه این سازمان نپیوسته اند)، در جریان خطرات و پیامدهای منفی پدیده رشوه قرار بگیرند. با توجه به اینکه شرکتهای خارجی در این کشورها فعالیت گسترده دارند و سرمایه گذاری های خارجی در این کشورها بسیار انجام می شود، کشورهای مذکور در خطر مواجهه با گسترش پدیده رشوه قرار دارند. تاکنون 38 کشور جهان مُفاد کنوانسیون ضد رشوه این سازمان بین المللی را امضا کرده اند و عضو این کنوانسیون هستند.

" آنخل گوریا" دبیر کل سازمان همکاریهای اقتصادی و امور توسعه نیز گفت: بحران های اخیر در جهان این موضوع را برجسته کرده است که اقتصاد کشورها تا چه میزان به یکدیگر وابسته هستند و اینکه پدیده هایی همچون فساد مالی همچنان یک نگرانی جدی برای جامعه جهانی به حساب می آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین