کد خبر: ۱۰۲۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۰

مخالف سیاسی دولت کاراکاس دست به اعتصاب غذا زد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «گیرمو فاریناس» در طی بیش از چهار ماه گذشته با این هدف که توجه و فشار لازم بر دولت کوبا برای آزاد کردن زندانیان سیاسی که با مشکلات جسمی جدی مواجه هستند را ایجاد کند، از خوردن آب و غذا خودداری کرده است. 

یکی از سرشناس‌ترین مخالفان دولت کوبا که اقدام به اعتصاب غذا کرده است، در آستانه مرگ قرار دارد. 

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این معترض که «گیرمو فاریناس» نام دارد در طی بیش از چهار ماه گذشته با این هدف که توجه و فشار لازم بر دولت کوبا برای آزاد کردن زندانیان سیاسی که با مشکلات جسمی جدی مواجه هستند را ایجاد کند، از خوردن آب و غذا خودداری کرده است. 

بنا بر این گزارش، در اقدامی غیرمتعارف توسط دولت کوبا، اخبار مربوط به وضعیت جسمی این فعال سیاسی در روزنامه «گرانما»، روزنامه رسمی حزب «کمونیست» کوبا منتشر شده است. 

از ناراضیان کوبایی معمولا در رسانه‌های دولتی نام برده نمی‌شود ولی هدف از مقاله نشریه گرانما ظاهرا این بوده که اگر گیرمو فاریناس در اثر اعتصاب غذا درگذشت بتوان از انتقادات بین‌المللی جلوگیری کرد. 

گیرمو فاریناس از بیست و چهارم ماه فوریه یعنی نزدیک به 5 ماه است که در اعتراض به مرگ «اورلاندو زاپاتا»، یکی دیگر از ناراضیان سیاسی که در اثراعتصاب غذا جان خود را ازدست داد به این اقدام دست زده است. مرگ زاپاتا با محکومیت جامعه جهانی روبه‌رو شد و باردیگر توجه جهانیان را به وضع حقوق بشردر کوبا و سرنوشت زندانیان سیاسی این کشور جلب کرد. 

گیرمو فاریناس که روانشناسی ۴۸ ساله است از دو هفته پیش در بیمارستان بستری بوده و با سرم زنده نگه داشته شده است. «آرماندو کابالرو»، پزشک وی می گوید که فاریناس به علت لخته شدن خون در گردنش با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و دیگر از دست وی و بیمارستان کاری ساخته نیست چون براساس معیارهای اخلاقی پزشکی برای شکستن اعتصاب غدا باید خود شخص رضایت بدهد. مادر گیرمو فاریناس می‌گوید که پسرش گفته است دست از مبارزه خود برای رهایی زندانیان سیاسی بیمار برنخواهد داشت حتی اگر در این راه جان خود را از دست بدهد. 

دولت کوبا داشتن زندانی سیاسی را رد کرده و می‌گوید که افراد زندانی مزدوران آمریکا هستند که در ازای گرفتن پول می‌خواهند نظام سیاسی کوبا را به خطر بیندازند. 

گروه دفاع از حقوق بشر کوبا که به‌طور غیررسمی فعالیت دارد شمار زندانیان سیاسی را ۱۸۰تن برآورد می کند که حدو د 20 تا 30 تن از آنها از بیماری رنج می‌برند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین