کد خبر: ۱۰۲۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۴

نصر حامد ابوزید درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نصرحامد ابوزید، روشنفکر و قرآن پژوه مصری در  67 سالگی درگذشت.

به گزارش روزنامه الأهرام چاپ مصر، وی دو هفته پیش پس از مبتلا شدن به ویروسی که گفته می‌شود پزشکان از درمان آن عاجز بودند از هلند به قاهره بازگشت و تا چند روز در حالت کما بود.

ابوزید در سال 1943 در قحافه در شمال قاهره به دنیا آمد و پیکر او در زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.

وی فارغ‌التحصیل رشته‌های ادبیات عرب و مطالعات اسلامی از دانشگاه قاهره بود.

او داراى 12 كتاب و بیش از 70 مقاله به زبان‌های عربى و انگلیسى است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به " گرایش‌های عقلی در تفسیر "، "فلسفه تفسیر"، "نقد گفتمان دینی"، "دایره‌های ترس" درباره زنان" و "چنین گفت ابن‌عربی"، اشاره کرد. 

اما نظریات ویژه خود را در کتابی با عنوان "معنای متن" نوشت و باعث شد که مفتیان مصری در سال ۱۹۹۵ او را مرتد اعلام کنند و دادگاهی در مصر حکم داد که همسر آقای ابوزید باید از او جدا شود.

این متفکر مصری در 49 سالگى (1992م.) با ابتهال احمد كمال یونس، استاد زبان فرانسه در دانشكده ادبیات دانشگاه قاهره ازدواج كرد و پس از صدور حکم دادگاه، به اتفاق همسرش مدتی در مادرید، پایتخت اسپانیا، زندگی کرد و سپس به هلند رفت و تا پایان عمر را در آنجا گذراند.

از آنجا که ایمن الظواهرى از رهبران القاعده نیز فتواى قتل او را صادر كرده بود ابوزید، مدتى تحت مراقبت پلیس مصر زندگی کرد و سرانجام پس از مهاجرت به هلند به تدریس در دانشگاه لیدن هلند پرداخت.

مطبوعات مصری نوشته‌اند که قرار است در مراسم خاک‌سپاری نصرحامد ابو زید، منتقدان و متفکران برجسته‌ای مانند جابرعصفور  حسن حنفی، علی مبروک و سعید الكفروای حضور یابند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین