کد خبر: ۱۰۲۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جمع خبرنگاران:

اقتصاد رقابتی در فضای عادلانه شکل می‏گیرد

تامین حقوق اقتصادی افراد در حیات اجتماعی با ایجاد تشکل‏ها میسر است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست فصلی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اصحاب رسانه، صبح چهارشنبه در محل اتاق ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، دکتر «محمد نهاوندیان» در این جلسه گفت: اتاق اکنون درگیر بحث برنامه پنجم است و پیشنهاد اتاق در بحث فضای کسب‌و‌کار، بازرگانی و صنعت در کمیسیون برنامه مجلس مطرح و مورد قبول واقع شد و تمامی پیشنهادها به ترتیب در کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد و امیدوار هستیم لایحه برنامه پنجم به سند مناسب‌تری تبدیل شود.

نهاوندیان عنوان کرد: برنامه پنجم فرصت مناسبی برای اجرایی کردن سیاست‌های اصل44 است و هدف اين برنامه باید تحقق سیاست‌های اصل44 باشد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: در بحث فرهنگ اقتصادی باید برای کارآفرینی بسترسازی شده و نگاه و فرهنگ جامعه از شکل توقع مصرفي براساس درآمدهای نفتی به شکل تولید برای نسل‌های آینده تغییر کند.

وی ادامه داد: زمانی زندگی اقتصادی را با تکیه بر سرمایه فسیلی شکل می‌دهیم وتولید به اندازه کافی نخواهد بود، در نتیجه ناچار به استفاده از سرمایه‌های غیرقابل تجدید می‌شویم.

نهاوندیان عنوان کرد: اما زمانی جامعه به جایی می‌رسد که نه‌تنها نیازهای روزانه خود را تولید می‌کند، بلکه پس‌اندازی نیز برای نسل‌های آینده می‌گذارد.

وی گفت: در برنامه پنجم بحشی مربوط به فرهنگ و اجتماع است، به شکلی که احکامی در آن مربوط به کارآفرینی و حقوق تولید و مصر‌ف کننده به‌ویژه بحث حراست از حقوق است.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: اگر بخواهیم به جامعه رقابتی دست پیدا کنیم باید فضای رسانه‌ای، فضای حمایت از حقوق جامعه باشد.

نهاوندیان در ادامه درخصوص پیشنهادها و نقش اتاق در برنامه پنجم گفت: پیشنهاد اتاق مبنی بر این‌که در تعیین سیاست ارزی باید ملاحظه تورم داخلی و خارجی در نظر گرفته شود، در کمیسیون تلفیق مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در بخش بازرگانی، عضویت در WTO، نظام تعیین تعرفه‌ها، ضرورت ثبات سیاست‌های تجاری کشور و موارد بسیار ديگر پیشنهادهای اتاق مورد قبول قرار گرفت.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: هم‌چنین در ترکیب شورای پول و اعتبار اتاق دوباره حضور دارد و یک نماینده نیز از سوی مجموعه بانک مرکزی به ترکیب این شورا اضافه شده است.

وی بیان کرد: غیردولتی بودن 5 نفر صاحب نظری که از سوی وزرا به‌عنوان اعضای شورا معرفی می‌شوند، نیز مورد تصویب قرار گرفت.

نهاوندیان ابراز اميدواري كرد تا فضای تصمیم‌گیری در سیاست‌هاي مختلف کشور با توجه کامل به اقتضائات کارآفرینی و فضای کسب‌و‌کار صورت گیرد.

وی ادامه داد: هم‌چنین ماده‌ای پیشنهاد شده است که هیچ دستگاهی اجازه تعطیلی فعالیت اقتصادی را نداشته باشد مگر با حکم قضایی.

نهاوندیان اعلام کرد: مسأله دیگر تفهیم حقوق اقتصادی شهروندان است. یعنی اگر دستگاه دولتي برخوردي با يك نهاد، شهروند یا بنگاه اقتصادی کرد باید حقوق اقتصادی آن را نیز متذكر شود.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: باید در همه وجوه به سمتی حرکت کنیم که حق فعالیت اقتصادی در نهایت درجه احترام قرار گیرد و تنها در این صورت است که شادابی، نشاط و فضای رقابتی خواهیم داشت.

وی نقش تشکل‌ها را در فرهنگ‌سازی بسیار مؤثر دانست و گفت: هنگامی‌که مصرف‌کننده یا تولیدکننده یا توزیع‌کننده تعدادشان کم باشد، اگر اعتراضی داشته باشند، هزینه‌هایی دارد که در بسیاری از موارد از توان آن‌ها خارج است.

وی افزود: اگر بخواهیم حقوق اقتصادی افراد در حیات اجتماعی تأمین شود، باید کمک کنیم تا تشکل‌ها ایجاد شوند. دکتر نهاوندیان «ضامن حقوقی» را برای ایجاد تشکل‌ها امر ضروری عنوان کرد و افزود: اتاق سعی کرده است بین مفهوم عدالت و مفهوم فضای رقابتی ارتباط ایجاد کند. فرآیند عادلانه و قیمت عادلانه، در فضای عادلانه به وجود می‌آید.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اگر ارتباط خوبی بین کارآفرینان با نظام آموزشی ایجاد کنیم، آثار خوبی خواهد داشت، در حال حاضر برخی از اتاق‌هاي کشورها، مجموعه آموزشی عظیمی در کنارشان دارند.

وی عبور از مرحله «گلایه كردن» به «كار کارشناسی» و ارائه «راه‌حل» را امری قابل توجه دانست و گفت: در سال‌های اخیر جایگاه اتاق برای حضور در مراحل تصمیم‌گیری تثبیت شد و در حال حاضر آثار آن را مشاهده می‌کنیم. 

به گفته وي ارتباط اتاق ايران و تشکل‌ها و هم‌چنین ارتباط اتاق با اتاق‌های شهرستان‌ها و اتاق‌های مشترک بنيه کارشناسی اتاق را بالا برده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین