طرح جدید افزایش قیمت بنزین از روز شنبه وارد مرحله اجرا شد؛ طرحی که بنا بر اعلام، با هدف ارتقای عدالت اجتماعی، نظمبخشی مصرف بنزین، کاهش قاچاق، مدیریت منابع انرژی و توسعه سبد سوخت پاک طراحی شده و تلاش دارد با حفظ سهمیه خودروهای شخصی، فشار اصلاحات را متوجه دولت و درآمد حاصله را صرف معیشت مردم کند.
بر این اساس، پرسشهایی از سوی مالکان خودرو، ناوگان حملونقل، دارندگان خودروهای عمومی و شخصی، همچنین شهروندانی که از سهمیههای جدید سوخت استفاده میکنند، مطرح میشود که این سوالات از سوی مسوولان مربوطه و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی پاسخ داده میشود تا به ابهامهای موجود درباره نحوه تخصیص سهمیه، وضعیت خودروهای دارای چند مالک، خودروهای فاقد پلاک فعال انتظامی، خودروهای فرسوده، وانتبارها و نحوه انتقال یا حذف سهمیهها در زمان خرید و فروش خودرو پاسخ داده شود.
درباره اینکه آیا لازم است اطلاعات مالک یا پلاک خودرو به روزرسانی شود، گفته شده در صورتی که خودرو به نام نباشد باید از طریق مراکز شماره گذاری این اقدام صورت پذیرد.
زمان خرید و فروش خودرو سهمیه چگونه منتقل میشود؟
کارت هوشمند سوخت متعلق به خودرو است و در صورت دارا بودن فرد با شرایط مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تخصیص سهمیه صرفا به یک خودرو شخصی، به فرد مالک خودرو سهمیه مورد نظر تخصیص خواهد یافت.
براساس مصوبه هیئت وزیران و پس از تشکیل کارگروه مربوطه و ایجاد سازوکار لازم امکان تخصیص سهمیه اعتباری به ناوگان فعال در سکوهای جابجایی مسافر فراهم خواهد شد. سهمیه موتورسیکلتها طبق روال قبل خواهد بود.
سهمیه خودروهای وارداتی
سهمیه خودروهای وارداتی که از تاریخ ۲۲ آذرماه حذف میشود با نرخ سوم با مقدار لیتراژ ۱۶۰ لیتر در ماه برروی کارت هوشمند سوخت است و اینگونه از خودروها فعال و امکان سوختگیری برای آنها مهیا میشود.
سهمیه خودروهایی که نوشماره نمیباشند، بعد از تعویض پلاک از کارت سوخت شان حذف نمیشود و مشمول نرخ سوم نمیشوند؛ خودروهایی که مشمول دریافت سهمیه یارانهای میباشند، نقل و انتقال و تعویض پلاک خودرو تأثیری در سهمیه تخصیصی ندارد و به خودروهای شخصی داخلی سهمیه یارانهای اختصاص داده میشود.
درباره سهمیه ذخیره شده در کارت هوشمند سوخت خودورهای وارداتی اعلام شده که بعد از اجرا شدن طرح و براساس مفاد مصوبه هیئت وزیران سهمیه نرخ اول و دوم آنها حذف میشود.
اگر شخصی خودرویی را از فردی که دارای چند خودرو بوده خریداری کند که از لیست خودروی دریافت سهمیه یارانهای حذف شده باشد (در لیست دریافت ناوگان مشمول نرخ سوم باشد) و مالک جدید تنها دارای یک پلاک انتظامی به نام باشد، به منظور دریافت سهمیه یارانهای باید مجدد درخواست کارت سوخت ثبت کند.
خودروی داخلی که بدلیل مالکیت چند خودرویی سهمیه نرخ اول و دوم آن حذف شده باشد که پس از نقل و انتقال خودرو، مالک آن تنها دارای یک خودرو بنام بوده و در صورتی که خودروی مورد نظر براساس مفاد مصوبه هیئت وزیران مشمول دریافت سهمیهای باشد، مالک آن باید درخواست المثنی ثبت کند.
در پاسخ به این که آیا ملاک دریافت سهمیه دولتی برای خودروهای نوشماره زمان ثبت سند است یا زمانی که مالک کارت سوخت را درخواست داده است؟ گفته شده در حال حاضر و در ابتدای طرح برای خودروهای شخصی نوشماره داخلی نیز سهمیه یارانهای واریز میگردد تا در کارگروه مربوطه در خصوص این گروه از وسائط نقلیه تصمیم گیری گردد.
سهمیه خودورهای نوشماره با پلاک ویژه معلولین وجانبازان (ویلچر) همانند مابقی خودروهای این گروه بوده و تغییری در تخصیص سهمیه آنها صورت نمیپذیرد.
اگر شخصی یک خودرو شخصی تک سوز بنزینی و یک خودرو دوگانه سوز داشته باشد سهمیه خودروها طبق مصوبه هیئت وزیران صرفاً به یک خودرو سواری شخصی بنزین سوز مالکین دارای بیش از یک خودرو در سهمیه یارانهای تعلق میگیرد.
همچنین در نحوه تخصیص سوخت به خودروهای شرکتهای حقوقی که بیش از یک خودرو به نام آنها میباشد تغییری ایجاد نمیشود و در مصوبه هیئت وزیران در خصوص خودروهایی که به نام شرکتها (حقوقی) هستند، اشارهای نشده است.
اگر شخصی یک خودرو شخصی سواری و یک خودرو شخصی وانت به نامش باشد میتواند برای هر دو خودرو سهمیه دولتی دریافت کند، وانت بارها جزو ناوگان عمومی میباشند که به منظور خدمات رسانی به عموم مردم، سهمیه یارانهای دریافت میکنند.