کد خبر: ۱۰۳۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۵

تعطیل ناپذیری، اصل است

جمهوری اسلامی
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: تعطیل اعلام شدن ادارات دولتی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری توسط دولت، موجب شد بیش از سه چهارم کشور در این دو روز تعطیل شود و با احتساب تعطیلی روزهای قبل از آن، عملاً کشور نزدیک یک هفته به تعطیلی کشانده شد. 

درباره علت تعطیلی، علاوه بر گرمای شدید، این نکته نیز موثر بوده است که تعطیلی ادارات دولتی موجب صرفه‌جوئی در انرژی شده و از قطع شدن برق تا حدودی جلوگیری می‌گردد. این، نکته ایست که در اطلاعیه دولت نیز مورد اشاره قرار گرفته و بر رفاه حال مردم نیز تأکید شده است. 

به اقدام دولت از نظر قانونی شاید نتوان ایراد گرفت ولی قطعاً انتقادهائی به آن وارد است که بعضی از آنها را یادآور می‌شویم. 

1 - تعطیلات پیش‌بینی نشده، فقط در مواردی که حوادث مهمی رخ دهند و چاره‌ای غیر از تعطیلی نباشد، قابل توجیه و قبول است. در غیر این‌صورت، عوارضی که برای مردم به لحاظ کارهای اداری برنامه ریزی شده‌ای که دارند پیش می‌آید سنگین‌تر از عوارضی است که درصورت خودداری از تعطیلی پیش خواهد آمد. تعویق رسیدگی به پرونده‌ها، جابجائی طولانی مدت نوبت‌ها، بی‌نتیجه ماندن سفرهایی که طبق برنامه قبلی برای مراجعه به ادارات صورت می‌گیرد، سرگردانی مردمی که برای کارهای ضروری روی همین روزها که قرار نبود تعطیل باشند ولی تعطیل شدند حساب باز کرده بودند و بسیاری موارد دیگر زیان‌های جبران‌ناپذیری هستند که از رهگذر این قبیل تعطیل اعلام کردن‌های پیش‌بینی نشده متوجه مردم و جامعه و حتی خود دستگاه‌های دولتی می‌شوند. 

2 - مقایسه فواید این‌همه عوارض منفی چنین تعطیلاتی با آثار مثبتی که با توجه به آنها چنین تصمیمی گرفته می‌شود کاری نیست که از عهده یک‌نفر یا یک جمع عادی در فرصتی کوتاه بر آید. بنابر‌این، اکنون از قضاوت مقایسه‌ای خودداری می‌کنیم، اما لازم می‌دانیم دستگاه‌های مستقلی که امکانات پژوهشی برای چنین بررسی‌هائی را دارند اقدام به چنین مقایسه‌ای بنمایند و نتیجه آن‌را به اطلاع برسانند تا علاوه بر روشن شدن واقعیت، کمکی هم به دولت برای تصمیم‌گیری‌های بعدی بشود. اگر نتیجه این تحقیقات مثبت و تأیید کننده تصمیم دولت بود، از این پس دولت باخیال راحت‌تر و عزمی راسخ‌تر چنین تصمیماتی بگیرد و اگر منفی بود در این قبیل اقدامات تجدید‌نظر کند. 

3 - هر چند عنوان تعطیلات در دو روز گذشته "تعطیلی ادارات دولتی" بود ولی از آنجا که قوای سه‌گانه در تعبیرات اصطلاحی مشمول عنوان "دولتی" می‌شوند، در عمل، هر سه قوه تعطیل بودند. دادگاه‌ها رسیدگی به پرونده‌ها و انجام محاکمات و سایر امور را به تأخیر انداختند و در مواردی چاره‌ای جز تعیین نوبت‌های جدید، که زمان زیادی است، ندارند و مجلس نیز جلسات کاری و کمیسیونی و علنی خود را تعطیل کرد. بررسی زیان‌ها و مشکلاتی که از این طریق متوجه جامعه و مردم می‌شود نیز باید در نظر گرفته شود وبا سود احتمالی تصمیم به تعطیلی این دو روز مقایسه گردد. 

4 - کشور از نظر اقتصادی در شرایطی قرار دارد که به کار و تلاش نیازمند است تا خود را از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب برساند. با اینکه ممکن است مسئولان دولتی قبول نداشته باشند که شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست، اما واقعیت‌ها چیز دیگری را گوشزد می‌کنند. گرانی، بیکاری، فقر و معضلات ناشی از رکود اقتصادی را نمی‌توان انکار کرد. هر چند عده‌ای تلاش می‌کنند کسانی را که این واقعیت‌ها را گوشزد می‌نمایند به کارشکنی متهم کنند ولی واقعیت‌ها را انکار کردن نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مسئولان را دچار توهم خواهد کرد و آنها را از تلاش برای حل این مشکلات و بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی کشور باز خواهد داشت. با توجه به این واقعیت، چگونه می‌توان افزودن تعطیلی بر تعطیلی را توجیه کرد؟ 

5 - حتی اگر از واقعیت‌هائی همچون معضلات اقتصادی و فقر و گرانی و بیکاری نیز چشم‌پوشی کنیم، این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که کشور ما برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف بلندی که انقلاب برای آن ترسیم کرده و در خور شأن نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگ و با همت ایران است، به کار بیشتر نیاز دارد و باید برای کاهش تعطیلات تلاش نماید. نهادینه کردن کار و مقابله با مشکلاتی از قبیل گرما و سایر موانع، راه‌کار مهمی است که هرگز نباید از آن غفلت کرد. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 89 شعار "کار مضاعف و همت مضاعف" را مطرح نموده و تأکید کردند که این شعار منحصر به سال جاری نیست بلکه همیشه باید مورد توجه و عمل باشد. تردیدی وجود ندارد که تصمیماتی از قبیل تعطیل اعلام کردن دو روز اخیر که در چهار ماه سال جاری دو بار اتفاق افتاده با این شعار سازگاری ندارد و کشور را به هدف متعالی نهادینه ساختن کار و مقابله با مشکلات نمی‌رساند. برای مقابله با مشکلاتی از قبیل کمبود برق و آب، می‌توان با توصیه و آموزش و راه‌کارهای قانونی اقدام کرد، اینطور نیست که راه حل، پاک کردن صورت مسأله باشد. 

6 - از هم اکنون این گمانه‌زنی در میان مردم مطرح است که اگر گرمای تابستان امسال در ماه مبارک رمضان هم ادامه پیدا کند لابد در آن ماه باید منتظر تعطیلات ممتد و یا اعلام کاهش شدید ساعات کار ادارات باشیم و مثلاً کارمندان فقط یکی دو ساعت کار کنند. با سابقه‌ای که در این زمینه دردست می‌باشد بعید نیست چنین تصمیمی هم گرفته شود، درحالی که یکی از رموز روزه این‌ است که روزه‌دار به سختی‌های گوناگون از جمله کار در شرایط دشوار عادت کند و تعطیل کردن و کاهش ساعات کار با این فلسفه اصولاً منافات دارد. 

7 - سال‌هاست که گفته میشود تعطیلات رسمی در ایران بیش از حد متعارف است و باید برای متعادل ساختن آن اقدامی صورت بگیرد. علاوه برتعطیلات رسمی، تعطیلاتی از قبیل آنچه تا نیمه فروردین و گاهی تا آخر فروردین هر سال و همین‌طور بین‌التعطیلین برای کشور پیش می‌آید نیز موجب تشدید این ماجرا می‌شود و کشور عملاً در بخش‌هائی از سال تعطیل است. زمزمه‌های ضرورت کاهش تعطیلات نیز معمولاً چند روز بعد از ایام تعطیل فروکش می‌کند و هیچ اقدامی برای حل این مشکل صورت نمی‌گیرد. این عارضه متأسفانه بسیاری مواقع گریبانگیر مطبوعات نیز می‌شود هر چند دست اندرکاران مطبوعات با آن موافق نیستند ولی به دلیل مشکلات متعددی که در شرایط تعطیلی یا نیمه تعطیلی کشور برایشان پیش می‌آید ناچار می‌شوند به تعطیل کردن ناخواسته مطبوعات تن در دهند. 

با توجه به این نکات، نه تنها گرما و مشکلاتی از قبیل احتمال قطع برق و امثال اینها توجیهات قابل قبولی برای به تعطیلی کشاندن کشور نیستند، بلکه مسئولان باید تمام توان خود را برای مقابله با موانع بکار بگیرند و برای نهادینه کردن کارو تلاش و مقابله با مشکلات و موانع در شرایط مختلف برنامه ریزی نمایند. برای مردم و مسئولان باید کار کردن و تعطیل ناپذیری، اصل باشد. فقط در این‌صورت است که می‌توانیم به اهداف بلندی که برای کشور ترسیم شده است برسیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین