کد خبر: ۱۰۳۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱

آب در یزد جیره بندی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش آفتاب به نقل از پارسینه خشکسالی‌ های متعدد سبب افت شدید سفره های آب زیرزمینی شده و این امر بسیاری از مناطق به ویژه روستاهای استان یزد حتی در مناطق ییلاقی نظیر مهریز و تفت را دچار مشکل کرده است.

خشکسالی امسال در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور به وضوح قابل مشاهده است اما واقعیت این است که بسیاری از استانها از ترسالی به خشکسالی رسیده اند اما استان یزد از خشکسالی های متوالی به خشکسالی جدید رسیده و این امر وضعیت این استان در بخشهای مختلف به ویژه آب را بحرانی تر کرده است.

استاندار یزد نیز بارها در جلسات مختلف از خشکسالی به عنوان بزرگترین دغدغه استان یزد یاد کرده و حتی در مصاحبه اخیر خود از بیداد خشکسالی در روستاهای پیشکوه، پشتکوه، نصرآباد و علی‌ آباد خبر داده است.

خسارت 620 میلیارد تومانی خشکسالی به استان یزد

محمدرضا فلاح زاده در نشست مطبوعاتی اخیر خود نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد میزان خسارت وارد شده از خشکسالی به استان یزد اظهار داشت: خشکسالی امسال 620 میلیارد تومان خسارت به استان یزد وارد کرده است.

آنچه استان یزد را از گذشته های دور در زمینه آب با بحران مواجه کرده است، قرار گرفتن این استان در کمربند خشک زمین است و امسال نیز همانند بسیاری از سالهای دیگر کمترین میزان بارندگی نصیب این استان کویری شده است.

وضعیت بارندگی در استان یزد امسال بسیار نگران کننده بود زیرا میانگین بارندگی درازمدت در این استان منفی بوده است و این امر یزد را در زمره استانهای بحرانی به لحاظ میزان بارندگی قرار داده است.

آنچه وضعیت خشکسالی و کم آبی یزد را پیچیده تر می‌ کند آن است که استانهای اطراف یزد نیز سال کم آبی را پشت سر گذاشته اند و آنها نیز در این زمینه در مضیقه هستند و خسارات بسیاری را متحمل شده اند و این در حالیست که بخش زیادی از آب مورد نیاز استان یزد از استانهای همجوار نظیر اصفهان تامین می شود.

گرمای بسیار شدید هوا در این استان که به گفته کارشناسان هواشناسی استان یزد طی 48 سال گذشته بی‌ سابقه بوده است نیز دست به دست خشکسالی داده و عرصه را هر چه بیشتر بر مردم کویرنشین تنگ کرده است.

این وضعیت سبب شده آب در بسیاری مناطق استان یزد جیره بندی شود و شهرستان مهریز که خود با برخورداری از منابع غنی آب و روستاهای سرسبز و خرم، منطقه ای ییلاقی به شمار می‌ رود، امروز با کمبود آب مواجه شود.

آب در مهریز جیره بندی شد

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان مهریز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: وضعیت آب شرب مهریز بحرانی است و آب در این شهر جیره بندی شده است.

محسن پناه بخدا اظهار داشت: با توجه به افزایش شدت گرما در این شهر، مصرف آب شرب در چند روز گذشته به شدت بالا رفته و احتمال اینکه از پایان این هفته آب شرب مردم مهریز روزانه سه تا چهار ساعت قطع شود زیاد است.

وی گفت: عدم بارش کافی در چند سال گذشته، وضعیت آبدهی چاهایی که آب آشامیدنی مردم مهریز را تامین می‌کرده را خشک کرده است و اکنون برای ذخیره آب در منابع آب، ناچار به قطع آب طی چند ساعت در روز هستیم.

600 روستای یزد در وضعیت بحرانی قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز چندی پیش در نشست خبری خود از بروز وضعیت بحرانی در 600 روستای این استان در زمینه آب خبر داد.

محمدرضا حاتمی خاطرنشان کرد: بحران خشکسالی سبب شده آب هم‌ اکنون در بیش از 300 روستای استان یزد با تانکر به دست مردم برسد.

آنچه تحمل خشکسالی و کمبود و جیره بندی آب را برای مردم قناعت پیشه یزد مشکل کرده است، گرمای بیش از حد هواست.

گرمای هوا در 48 سال گذشته در یزد بی سابقه بوده است

دمای هوا در برخی روزهای تیرماه به حدی بالا رفت که کارشناسان هواشناسی اعلام کردند: گرمای هوا در روزهای هفتم، هشتم، یازدهم، دوازدهم و چهاردهم تیرماه امسال به ترتیب 43، 43، 43.8، 43.42 و 43.5 درجه سانتیگراد بوده که در 48 سال گذشته در همین روزها در استان یزد بی سابقه بوده است.

این شرایط به هر حال در استان یزد و بسیاری از استانهای دیگر کشورمان حاکم شده و راه گریزی از آن نیست اما در چنین شرایط بحرانی آنچه تحمل و گذر از بحران را میسر می کند، مدیریت بحران است.

در کنار این مدیریتها مردم استان یزد نیز باید همچون گذشته مصرف آب را تا حد امکان کاهش دهند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود و به نظر می‌ رسد رمز عبور از این بحران، همکاری و مشارکت مردم و مدیریت صحیح مدیران اجرایی استان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین