کد خبر: ۱۰۳۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۷

عماد افروغ: نظامی که منتقد و معترض نداشته باشد، رو به‌رشد نیست

جامعه بدون معترض، مانند آب راکدی بعد از مدتی بوی تعفن می‌گیرد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: عماد افروغ گفت:‌ نظامی که منتقد ومعترض نداشته باشد نظام روبه رشدی نیست ولی باید این معترض را درست فهم کرد.

به نوشته روزنامه فرهنگ و آشتی، این جامعه‌شناس افزود: یکی از شرایط رشد یک نظام این است که همواره معترضان درون گفتمانی داشته باشد در واقع نقدها و مخالفت‌هایی در این نظان باشد تا رشد کند، جامعه بدون معترض راکد است، مانند آب راکدی که بعد از مدتی بوی تعفن می‌گیرد.

افروغ تاکید کرد: این یک واقعیت است که جامعه رو به حرکت تضادهایی را در مسیر حرکت خود ایجاد می کند، باید دید این اعتراض چه نوع اعتراضی است.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع این اعتراض ها طبیعی اند وگاهی ممکن است که یک نظام برای اینکه قادر به پاسخگویی به اعتراضات درون خود نیست دچار یکسری تحولات در خود شود اما باز هم تاکید می کنم که باید حساب معترضانی که درصدد تهدید اساس انقلاب هستند از دیگران جدا شود.

افروغ با اشاره به تصمیم گیری امام (ره) گفت: با نگاهی به تصمیمات امام (ره) و یا تغییر قانون اساسی و یا تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام می بینیم که همه و همه در اثر یکسری اتفاقات طبیعی اجتماعی و سیاسی در کشور رخ داده است.

وی ادامه داد: از تفکر می‌توان به بسیاری از مبانی و محورهای مطلوب دینی رسید، در واقع دریچه ورود به اسلام ،تقلید نیست بلکه اختیار است زیرا تفکر خصلتی دارد که اگر تفکر به ما هو باشد حتما این آزادی نتیجه آن مثبت خواهد بود.

افروغ تصریح کرد: اگر افراد در یک جامعه آزادی بیان دارند برای امنیت نیز حقوقی دارند. اگر برای فرد حقی قائلیم برای جامعه نیز باید همین حق را در نظر بگیریم یعنی نباید حقوق شهروندی را به حقوق فردی و یا بالعکس تقلیل داد و باید همه را توامان لحاظ کرد.

وی ادامه داد:اما عقیده می تواند با خرافه و جهل همراه باشد مسلما متفکری مانند شهید مطهری و مکتبی مانند اسلام از هرگونه عقیده ای دفاع نمی کند و با عقاید خرافی قطعا مقابله می کند ولی این مقابله یک رودرویی فیزیکی و قهر آمیز نیست.

این نماینده سابق تهران گفت:به هر حال اسلام ویک تفکر ناب با هر عقیده ای نادرست و خرافی و ارتجاعی قابل جمع نیست.

وی ادامه داد:” به طور کلی آزادی تفکر با آزادی عقیده قطعا متفاوت است البته ممکن است که یک آزادی تفکری نهایتا به یک عقیده با صلابت و قابل دفاع برسد و اینکه ما از یک عقیده بدون هیچ پیشینه ای دفاع کنیم درست نیست و قاعدتا عقایدی که ریشه در یک تفکر باصلابت ندارند خرافه و جهل هستند.”

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین