کد خبر: ۱۰۳۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳

مهمانپرست: شهرام امیری دانشمند هسته‌ای نبود

به راه انداختن پروژه شهرام امیری برای زیر سوال بردن مدالیته بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رامین‌ مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نه شهرام امیری دانشمند هسته‌ای بود و نه با پای خودش ایران را ترک کرده بود؛ می‌گفتند 5 میلیون دلار و یا 50 میلیون دلار نیز دریافت کرده است تا اسناد هسته‌ای ایران را فاش کند، اما ما گمان می‌کنیم تمامی این فضاسازی‌ها در این جهت و راستا بود که چارچوب مدالیته را زیر سوال برند و نگذارند پرونده هسته‌ای ایران مسیر عادی خود را طی کند. 

در رابطه با ادعای برخی از سایت های خارجی مبنی بر اینکه شهرم امیری دانشمند هسته‌ای ایران جاسوس سیا بوده است که با وعده پولی هنگفت به آمریکا فرار کرده است، گفت: موضوع از این قرار است که شهرام امیری دانشمند هسته‌ای نیست و تنها پژوهشگر مالک اشتر است که به قصد زیارت به عربستان سعودی سفر کرده بود، اما با همکاری سرویس‌های سعودی و آمریکایی او را از عربستان ربودند و به آمریکا بردند. 

وی افزود: این مطلب قطعی است و اسناد آن نیز به سفارت سوییس در تهران تحویل داده شده است. این که آنها مطرح می‌کنند که شهرام امیری خود به قصد جاسوسی و پناهندگی ایران را ترک کرده کاملا خلاف واقع است و البته طبیعی است که به این گونه برخورد کند چرا که فکر می‌کردند با برگردان و فراهم کردن زمینه بازگشت امیری به ایران سناریوی‌سازی آنها به اتمام رسیده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روندی که منتهی به طرح ادعای غربی‌ها در رابطه با ارائه اسناد و مدارک از سوی شهرام امیری به آمریکا شده است، تصریح کرد: در ‌3 سال اخیر شاهد آن بودیم که غربی‌ها ابهاماتی را مطرح می‌کردند تا صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ما را زیر سوال برند. این مطالب هم‌زمان با ریاست البرادعی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیری لاریجانی بر شورای عالی امنیت‌ملی مطرح شد. 

وی تاکید کرد: برای آنکه ایران حقانیت برنامه‌های هسته‌ای خود را اثبات کند، در آن دوره ما بحثی را مطرح کردیم که آژانس تمامی ابهامات خود را به صورت لیستی مکتوب مشخص کند و در یک چارچوب توافق شده آنها را مطرح کند تا پس از رفع ابهام برنامه‌های هسته‌ای ایران روند عادی خود را طی کند. بحث مذاکره با گروه 1+5 نیز با همان شرایطی که ایران اعلام کرده بود در حال انجام است و تمامی نکاتی که رئیس‌جمهور برای مذاکره با این گروه مطرح کرده بود در حال بررسی است
مهمانپرست گفت: در آن زمان شش ابهام از سوی آژانس مطرح شد و ما تمام آن موارد را در طول مدت شش ماه که کمتر از زمان توافق شده بود به ترتیب به صورت مکتوب پاسخ دادیم که نامه‌های آژانس در این مورد نیز موجود است. 

وی تاکید کرد: نامه‌های مکتوبی که از سوی مسئولان وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ما ارایه شد نشان می‌دهد که از هر‌یک از ابهامات به صورت جداگانه رفع ابهام شده است و ما انتظار داشتیم که پس از آن برنامه‌های اتمی ایران روند طبیعی خود را طی کند، اما در همین دوره شاهد بودیم که آمریکایی‌ها مباحثی را تحت‌عنوان مطالبات ادعایی مطرح کردند و این موضوع پس از توافق با آژانس و خارج از توافق مطرح شده بود. 

به گفته مهمانپرست ایران در همان دوره خواست که برای صحت ادعاهای‌شان اسناد و مدارک خود را مطرح کنند تا ما پاسخ دهیم اما تا به امروز هیچ سندی از سوی آمریکاییها ارایه نشده است. 

وی تاکید کرد: در همان دوره بحث دیگری نیز مطرح شد مبنی بر اینکه لپ‌تاب(رایانه دستی) یک دانشمند هسته‌ای به سرقت رفته است و این یکی از سناریوهایی بود که مطرح شد تا شهرام امیری را به عنوان یک دانشمند هسته‌ای معرفی کنند که با خواست خودش اسناد طبقه‌بندی شده را از ایران خارج کرده و آنها را افشا کرده است، اما واقعیت امر آن است که تمام فرضیاتی مطرح شده، غیر واقعی بود. 

دستیار ارشد وزیر امور خارجه با بیان این مطلب که بازگشت شهرام امیری به ایران یک پیروزی سیاسی و امنیتی برای کشورمان به شمار می‌رود، گفت: این موضوع یک شکست تلخ برای آمریکایی‌ها بود و توصیه می‌کنیم به جای آنکه مسیرهای اشتباه را دنبال کنند با پذیرش حقانیت برنامه‌های هسته‌ای ایران قدم در مسیر اشتباه نگذارند. 

مهمانپرست همچنین در رابطه با اخباری مبنی‌بر اینکه آمریکا به شرکت نفت کویت درباره سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی هشدار داده است، اظهار داشت: هیچ‌کدام از این اخبار از منابع معتبری بیان نشده است و خبرهایی است که پایه و اساس قابل استنادی ندارد. 

وی افزود: برخی رسانه‌ها به دنبال آن هستند تا جنگی روانی را با اهداف خاص سیاسی علیه ایران به راه اندازند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با موضع ایران در رابطه با تلاش گروه 1+5 برای کنار گذاشتن ترکیه و برزیل از روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: هیچ اتفاق جدیدی جدای از سیاست‌های گذشته‌ای که توسط رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه اعلام شده بود، نیفتاده است. 

وی متذکر شد: بحث بیانیه تهران همچنان به قوت خود باقی است و موضوع مذاکره با اتحادیه اروپا نیز در چارچوب خود پیگیری می‌شود. 

مهمانپرست تاکید کرد: بحث مذاکره با گروه 1+5 نیز با همان شرایطی که ایران اعلام کرده بود در حال انجام است و تمامی نکاتی که رئیس‌جمهور برای مذاکره با این گروه مطرح کرده بود در حال بررسی است. 

وی اظهار داشت: تمامی نکات، شرایط و سوالاتی که اعلام کرده‌ایم در چارچوب خود مطرح می‌شود و این شرایط نیز برای آگاهی طرف‌های مورد مذاکره به آگاهی همه رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین