آفتابنیوز : آفتاب: شهردار تهران گفت: مصمم هستیم که حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم و اعتقاد داریم که باید حمل و نقل عمومی به حمل و نقل شخصی ترجیح داده شود و عقل و انصاف و تجربه هم به ما حکم میکند که اولویت را به حمل ونقل عمومی بدهیم، زمانی که برای هر متر از اتوبان چمران 15 میلیون تومان از بیتالمال هزینه میشود انصاف نیست که این معبر به طور کامل در اختیار حمل و نقل شخصی قرار گیرد.
محمد باقر قالیباف در مراسم آغاز به کار رسمی کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک، افزود: امروز که دیگر ما کارکرد و تاثیر مترو و خطوط BRT را در شهر دیدهایم باید همه با هم برای توسعه این خطوط بسیج شویم نه آن که امروز گزارشهایی را بخوانیم که چرا در بزرگراهی خط « بی.آر.تی» در حال ساخت است، این اظهار نظر واقعا منصفانه نیست.
وی ادامه داد: امروز باید مردم مطالبه کنند که چرا شهرداری وقتی دو لاین به بزرگراه چمران افزوده است این دو لاین را در اختیار حمل و نقل شخصی گذاشته است و از ما بخواهند که ظرفیتهای موجود را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم نه این که ما ببینیم عدهای مردم را تشویق به انتقاد میکنند که چرا خط « بی.آر.تی» در بزرگراه چمران ایجاد میشود.
وی تصریح کرد: شنیدهام که در گزارشی اعلام شد، قالیباف اگر میخواست تسلیم شود در پروژه BRT افسریه تسلیم میشد، باید بگویم وقتی میدانیم که توسعه حمل و نقل عمومی راهکار اصلی معضل ترافیک است، به هیچوجه تسلیم نمیشوم و با جدیت کاری را که میدانم برای شهروندان مفید است انجام میدهم.
وی افزود: در شورای اسلامی شهر تهران همواره تاکید شده که باید مصوباتی داشته باشیم که بیشترین منفعت را به بیشترین مردم برساند نه این که فقط قشر خاصی از آن برخوردار شوند، توسعه حمل و نقل عمومی نیز منفعتی است که بیشترین مردم از آن بهرهمند میشوند و همچنین سبب کاهش ترافیک، آلودگیهای هوا و آلودگیهای صوتی و مانع از بین رفتن سرمایههای مادی و انسانی در کشور میشود.
قالیباف با بیان این که امروز ترافیک و آلودگیهای هوا و صوتی افسردگی و فشار روحی و روانی را برای مردم ایجاد میکند که ناشی از تردد ماشینها و موتورسیکلتها هستند، گفت: شماره کردن و ورود خودروها به شهر در دست ما نیست که بخواهیم جلوی آن را بگیریم اما می توانیم اجازه ندهیم که معابر جولانگاه خودروهای شخصی باشد و خودروهای عمومی نادیده گرفته شود.
شهردار تهران افزود:ما برای آن که مشکلات شهر حل شود و رفاه و آسایش برای شهروندان ایجاد شود چشممان به جو سازیها و افراد خاصی که بیانصافی میکنند نیست و با تمام جدیت به دنیال ایجاد حمل و نقل آسان با حملو نقل عمومی برای مردم هستیم.
شهردار تهران گفت: دو سیاست هوشمندسازی شهر و کوچکسازی مجموعه شهرداری از اولویتهای اصلی محسوب میشود و برای تحقق این اهداف به بخش خصوصی نیازمندیم.
وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ما به دنبال حفظ کرامت انسان ها ، اجرای عدالت ، افزایش سرعت ، دقت و صحت و سلامت و اتحاد و تدابیری برای مبارزه با فساد به ویژه در سیستم اداری هستیم که اجرای این طرح با دیدگاه های نظام هم خوانی دارد.
قالیباف تهران تصریح کرد: امیدواریم که با هوشمند سازی و بهکارگیری سیستمهای مکانیزه علاوه بر کاهش خطاها ، سرعت و دقت نظارت نیز افزایش یابد.
شهردار تهران از راه اندازی نقشه های دیجیتالی و هوشمند شهر تهران تحت وب خبر داد و گفت: این نقشه ها تا پایان سال محقق میشود واگر این نقشه ها تکمیل شوند شهروندان، سازمانها و نهادها میتوانند بسیاری از مشکلات خود را حل کرده و گامی دیگر در راستای توسعه پایدار برداریم.
وی تصریح کرد: برای پروژه های مختلفی مانند کنترل مکانیزه محدوده ترافیک نقطه آغازین کار از چندین سال پیش بوده بهگونای که اگر یکسانسازی پلاک خودروها در تهران در چند سال گذشته نبود امروز با وجود دهها نوع پلاک با شکلهای مختلف امکان راه اندازی سیستم مکانیزه در شهر وجود نداشت.
قالیباف افزود: در کنار هوشمندسازی باید فرهنگسازی نیز در ترافیک با جدیت صورت گیرد و ما در حوزه اطلاعرسانی و آموزش نیز اقدامات لازم را محقق کنیم.
وی تاکید کرد: شاید برخی از افراد پیدا شوند که برای ورود به محدوده طرح ترافیک امکانات نادرستی انجام دهند، به گونهای که هنگام ورود به محدوده در صندوق عقب را باز کنند تا پلاک خودرویشان رویت نشود که باید با این افراد که قانون شکنی شان از جنس دیگری است به طور جدی برخورد شود.
شهردار تهران افزود: در مقابل باید این امکان را برای شهروندانی که نیاز دارند به محدوده طرح ترافیک وارد شوند شرایطی فراهم کنیم تا با مجوزهای کوتاه مدت قادر به ورود به این محدوده باشند.
شهردار تهران با بیان اینکه زیر ساخت ها و معابر و خودروهای موجود در مقایسه با سایر شهرها و استانداردهای جهانی یکسان است، گفت: ضعف اصلی ما و مشکل ترافیک ما ناشی از نبود حمل و نقل عمومی مناسب و کافی است.
در این مراسم همچنین سرهنگ سید هادی هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی رانندگی شهر تهران، از آغاز به کار 300 دوربین کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: در حال حاضر در 100 معبر 300 دوربین کنترل مکانیزه قرار دادهایم و در آینده در سایر معابر نیز دوربین قرار میدهیم.
وی گفت: کنترل انسانی محدوده طرح ترافیک با مشکلات زیادی مواجه بوده که با راهاندازی این سیستم ضریب اشتباهات در برخورد با رانندگان متخلف به صفر میرسد.
رئیس پلیس راهنمایی رانندگی شهر تهران افزود: با متخلفان در محدوده طرح ترافیک به شدت برخورد و تحویل مراجع قضایی داده میشوند.