کد خبر: ۱۰۴۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵

قیمت جالب پراید و ماکسیما در افغانستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته خود افغان‌ها و علیرغم ارزانی بسیار زیاد خودرو در این کشور کسی حاضر به خرید چنین خودرویی نیست و اغلب مردم خودروهای شاسی بلند و ژاپنی را ترجیح می دهند.

در افغانستان خودرویی مثل پراید کره‌ای یک میلیون و 700هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می‌شود درافغانستان حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد. 

افغانستان به عنوان کشوری پر حادثه برای دو گروه از افراد سرزمین بهاری محسوب می شود اول نظامیان و دوم خبرنگاران، هر چند گروه نخست به ظاهر سلاح کار آمدتری را در دست دارد ولی گذشت 9 سال از اشغال نظامی این کشور و تداوم فزاینده ناامنی در افغانستان حاکی از نا کارامدی سلاح نظامی در مواجهه با اعتقاد بر آمده از جریانات فکری است. 

شواهد حکایت از آن دارد که قلم در افغانستان از برد بیشتری برخوردار است و البته دولتمردان افغانی هم به این قشر توجه ویژه ای دارند به گونه ای که معروف بود در جشن تولد یک خبرنگار کابلی می توان چندین وزیر وکیل مجلس را یافت. حتی بسیاری معتقدند با وجود ناامنی های موجود، افغانستان به لحاظ رسانه ای ازاغلب کشور های همسایه خود پیش تر است زیرا خبرنگاران ومطبوعات درآن آزادی عمل ویژه ای داشته وشبکه های تلویزیونی خصوصی عرصه را برای غیر حرفه ای گری شبکه دولتی افغانستان تنگ کرده است.

گذشته از این سخنان فضای خبرساز جذابیتی برای خبرنگاران دارد که به رغم ناامنی و احتمال هر گونه حادثه ، ماجراجویانه در بطن اتفاقات حاضر شده و افکار عمومی را در جریان قرار می‌دهند. یکی از خبرنگاران ایرانی که برای کار به این کشور رفته و درآن جا با یک رسانه خارجی همکاری می کرد ازفضای کاری خود در افغانستان می‌گفت: کابل شهری است که فضای کار برای خبرنگاری مهیا بوده و ما با محدودیت‌های بسیار کمی مواجه هستیم ولی خبرنگاری در برخی نقاط دیگر افغانستان شرایط خاص خود را دارد. مثلا برای گرفتن چند فریم عکس از قندهار مجبور شدم بیش از سه ماه ریش خود را دست نزنم و با لباس افغانی به قندهار سفر کنم. 

به هر حال سفر به افغانستان به همراه وزیر محترم خارجه و هیأت همراه برای شرکت در اجلاس بین المللی کابل حاشیه‌های بسیاری را داشت که شاید اگر بخواهیم ریز به ریز آنها را نقل کنیم، متنی عریض و طویل می‌شود لذا فقط به برخی از حاشیه های خاص مربوط به هیأت سیاسی و رسانه‌ای اشاره می‌شود. 

هیات ایرانی حاضر در کنفرانس کابل مشتمل بر سه گروه بود که عده ای از طریق هواپیمای فالکون حامل وزیر بعد از ظهر روز دو شنبه عازم کابل شده بودند.هیات دیگر محافظین بودند که آنها نیز روز دو شنبه عصر وارد کابل شدند . هیات سوم نیز خبرنگاران بودند که به همراه دو تن از کارکنان وزارت خارجه صبح روز دوشنبه از طریق مشهد خود را به کابل رساندند. البته سفیر و تیم دیپلماتیک ایران مستقر در کابل نیز در این کنفرانس حضور یافته بودند. 

پیش از برگزاری کنفرانس کابل ، منوچهر متکی به ترتیب با زلمای رسول وزیر امور خارجه، حامد کرزی رئیس جمهور، و یونس قانونی رئیس مجلس افغانستان دیدار و گفت‌و گو کرد ولی در جریان دو دیدار اول هیات رسانه ای به دلیل تدابیر امنیتی خاص در کابل به دیدارها نرسید و از همین بابت برای دیدار با رئیس مجلس، خبرنگاران همراه با هیأت دیپلماتیک با خودروی وزارت امور خارجه افغانستان که یک بنز 350 کلاس C مدل 2010 بود فرستادند تا پلیس مانعی برای ورود آنها ایجاد نکند ولی نکته جالب این بود که درخیابان‌های ناهموار کابل با این خودرو چنان رانندگی می کردند که چندین بار کف خودرو با زمین برخورد کرد.

البته به گفته خود افغان‌ها و علیرغم ارزانی بسیار زیاد خودرو در این کشور کسی حاضر به خرید چنین خودرویی نیست و اغلب مردم خودروهای شاسی بلند و ژاپنی را ترجیح می‌‌دهند.

گفتنی است در افغانستان خودریی مثل پراید کره ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می شود درافغانستان حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۴
0
0
خوشا به حالت ای افغانی که شاد وخرم در افغانستانی! فرامرز حسینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
0
0
این که فقط دو سطرش به تیتر ربط داشت بقیه ش چی بود؟این که قیمت پراید و ماکسیما اونجا این قیمت هست نشون دهنده چیه به نظر شما؟من که فکر میکنم افغانها عرضه دله دزدی رو هم ندارن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین