کد خبر: ۱۰۴۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰

"جوخه‌های سیاه اعدام" در افغانستان

144 کشتار خونین گزارش نشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه گاردین در ادامه گزارش خود از وب سایت "ویکی لیکز" مواردی چون جوخه‌های سیاه و کشته‌هایی که ارتش آمریکا وجود آنها را گزارش نکرده پرده برداشت. 

روزنامه گاردین در قسمت دوم گزارشی که از وب سایت "ویکی لیکز" منتشر کرده می‌‌نویسد: اطلاعات محرمانه گسترده‌ای که از اسناد طبقه‌بندی شده ارتش آمریکا فاش شده حکایت از شکست در جنگ افغانستان، کشته شدن هزاران نفر از مردم بی‌گناه افغانستان به دست نیروهای ائتلاف در عملیات‌های گزارش نشده، افزایش حملات طالبان و هراس فرماندهان ناتو از نقش برخی کشورها در ناآرامی‌های افغانستان دارد.

به نوشته گاردین، این اطلاعات از بیش از 90 هزار سند ضبط شده و گزارش هایی که توسط منابع اطلاعاتی در مورد وقایع روزانه افغانستان به‌دست آمده و وب‌سایت ویکی لیکز آنها را بر روی صفحه خود در اینترنت قرار داده است.

بنیانگذار ویکی لیکز "جولیان آسانگ" نام دارد. وی همان فردی است که چندی پیش تصویر ویدیوئی هدف قرار گرفتن خبرنگاران را در عراق توسط نظامیان آمریکایی منتشر کرد.

بر اساس یادداشت‌های روزانه جنگ افغانستان 92 هزار و 201 مورد گزارش داخلی در مورد عملیات‌های ارتش آمریکا در افغانستان از ژانویه 2004 تا دسامبر 2009، همچنین تهدیدهای گزارش شده از سوی منابع اطلاعاتی، برنامه‌های نیروهای ائتلاف، توضیحی از حملات دشمنان و بمب‌های جاده‌ای، گزارش‌های مربوط به دیدار با مقامات و سیاست‌مداران محلی که اغلب آنها محرمانه بوده‌اند وجود دارد.

ابعاد اسناد افشا شده

به نوشته گاردین، یادداشت‌های روزانه جنگ افغانستان حاوی مطالبی به شرح زیر است:

- گزارش‌هایی درباه اینکه چگونه جوخه‌های مخفی "سیاه" متشکل از نیروهای ویژه آمریکا مسئول قتل و بازداشت فرماندهان طالبان بدون محاکمه آنها شده بودند.

- شواهدی درباره چگونگی مخفی کردن اسناد مربوط به دسترسی طالبان به موشک‌های زمین به هوا.

- گزارش‌هایی درباره افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین که از نوادا کنترل می‌شوند برای هدف قرار دادن رهبران طالبان و القاعده.

- گزارش‌هایی درباره چگونگی افزایش تعداد تلفات نیورهای ائتلاف به دلیل افزایش استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای توسط طالبان.

واکنش کاخ سفید

به نوشته گاردین‌، در پی افشای این اسناد کاخ سفید سریع دست به‌کار شده و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بسیار مهم است که در مشاهده این اسناد محرمانه به تاریخ آنها توجه شود. اینها اسنادی محرمانه متعلق به دوره زمانی ژانویه 2004 تا دسامبر 2009 هستند.

در این بیانیه با انتقاد از افشاگری ویکی لیکز آمده است: ما به شدت افشای اسناد محرمانه توسط افراد و سازمان‌ها را محکوم می‌کنیم. این کار (افشاگری) موجب به خطر افتادن جان نظامیان آمریکایی و متحدان آمریکا شده و امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد. ویکی لیکز در این افشاگری‌های تلاش نکرده تا با دولت آمریکا تماس گرفته و درباره این اطلاعات سوال کند. این اطلاعات ممکن است حاوی نکاتی باشند که جان هزاران نفر را به خطر بیاندازد.

اشتباهات خونین

دریادادشت‌های روزانه جنگ افغانستان آمده است که نیروهای ائتلاف دستکم 144 مورد عملیات گزارش نشده در افغانستان انجام داده‌اند و در این عملیات‌ها هزار نفر از مردم افغانستان کشته شده‌اند.

این گزارش‌های حاوی اطلاعات بسیار محرمانه درباره مواردی است که آنها "اشتباهات خونین" نیروهای ائتلاف نامیده است. مواردی چون اطلاعات مربوط به حمله نظامیان فرانسوی به اتوبوس حامل کودکان افغانی در سال 2008 و یا حمله نیروهای لهستانی به یک مراسم ازدواج در یک روستا، کشتن عروس و داماد و یک زن باردار و مواردی از این دست است.

در این گزارش همچنین به تیراندازی نیروهای انگلیسی به سوی شهروندان افغانی که قابل پیگیری هست نیز اشاره شده است.

"راشل رادی" مسئول تحقیقات درباره کشته‌های شهروندان افغانی برای یک موسسه نظارت حقوق بشری درباره این اسناد محرمانه می‌گوید: این اسناد این نکته را روشن می‌کنند که نیروهای آمریکایی و ناتو به چه کاری در افغانستان مشغول هستند.

ویکی لیکز در آوریل سال جاری تصویر ویدیویی هدف قرار گرفتن خبرنگاران رویترز توسط نظامیان آمریکایی را منتشر کرد و در پی آن یک نظامی 22 ساله آمریکایی به اتهام ارائه این تصاویر به ویکی لیکز بازداشت شد.

این در حالی است که "جولیان آسانگ" بنیانگذار وب سایت ویکی لیکز اعلام کرده که در دوماه گذشته اطلاعاتی را در حجم بسیار زیاد دریافت کرده که این اطلاعات فوق محرمانه بوده و آنها را از منابع نظامی دریافت کرده است.

بنیانگذار این وب سایت از درخواست ماموران پنتاگون در بخش تحقیقات جنایی برای دیدار با وی و ارائه توضیحات درباره نحوه دریافت این اطلاعات نیز سخن گفته است. به نوشته گاردین، پنتاگون هنوز نتوانسته با این شخص دیدار کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین