کد خبر: ۱۰۴۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۴
در واکنش به افشای اسناد محرمانه جنگ در افغانستان؛

کرزای: چرا به جای مراکز اصلی تروریسم، در دهات افغانستان می‏جنگید؟

پاکستان متهم اصلی حمایت از طالبان؛ امریکا چرا چشم پوشیده است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس بین الملل: افشای اسناد محرمانه امریکا مربوط به جنگ افغانستان، واکنش‏های زیادی را بر انگیخت. این اسناد که قبلا هم برخی از اخبار آن توسط خبرگزاری های مختلف منتشر، اما از سوی مقامات رسمی مورد تایید قرار نمی گرفت، ضمن افشای بی کفایتی ها و بی مسئولیت های نیروهای نظامی امریکا در برابر مردم افغانستان، از نقش پاکستان در فعالیت های طالبان و همکاری گسترده با تروریست ها در افغانستان، نیز سخن گفته است؛ موضوعی که همواره مورد تاکید مقامات افغان و تحلیلگران مسائل افغانستان بوده است. 

در واکنش به افشای این اسناد، حامد کرزای نیز از نیروهای نظامی خارجی در افغانستان به شدت انتقاد کرد که به جای آن که توجه خود را به سوی کانون اصلی تروریسم جلب کنند و پناهگاه های طالبان را در بیرون از مرزهای افغانستان مورد حمله قرار دهند، در داخل و در "دهات" افغانستان می‏جنگند. 

وی همچنین با طرح این موضوع که چرا نیروهای ائتلاف خارجی که برای مقابله با تروریسم در افغانستان حضور دارند، اقدامی برای حل این مشکل در مراکز اصلی تروریسم و بیرون از مرزهای افغانستان نمی کنند، به طور ضمنی اما با لحن تندی از کشورهای خارجی مستقر در این کشور و پاکستان انتقاد کرد. 

به جز مقامات افغان، بسیاری از تحلیلگران و حتی مقامات سیاسی سایر کشورها نیز بر حمایت پاکستان از طالبان و بلکه ارتباط تنگاتنگ نظامی با این نیروی تروریستی همواره صحه گذاشته اند. حتی نخست وزیر بریتانیا نیز چند روز پیش به شدت از این رفتار پاکستان انتقاد کرده بود. 

این موضوع در حالی مطرح می شود که امریکایی ها همواره تلاش داشتند با طرح ادعاهایی مبنی بر آموزش طالبان در ایران و درج اخباری مبنی بر دستگیری و یا کشته شدن افرادی که از رابطان ایران در میان طالبان بوده اند، نقش پاکستان را در حمایت از طالبان کمرنگ کرده و نقش کاذبی را برای ایران ایجاد نمایند. 

انتشار اسناد جنگ در افغانستان و موضعگیری مقامات افغان که حتی انگلیسی ها را نیز وادار به موضعگیری علیه پاکستان کرد، چنانچه خوب مدیریت شود، می تواند شرایط را برای ادامه استراتژی امریکا در منطقه سخت کرده، آن ها را مجبور نماید در مناسبات منطقه ای خود به دنبال دوستان جدید و یا حداقل همکاران متفاوتی باشند؛ موضوعی که می تواند با دیپلماسی مناسب، فضای مناسبی را برای برخی کشورهای منطقه ایجاد نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین