کد خبر: ۱۰۴۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۳
برای اولین بار در کشور ؛

استفاده از مالچ های پلاستیک رنگی در تولید سبزی و صیفی در دانشگاه آزاد ورامین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برای اولین بار در کشور ، گوجه فرنگی ارگانیک با استفاده از پلاستیک های رنگی و با روش سیستم استاندارد مالچینگ در مزارع تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا تولید شد.

مهندس حمید رضا لاریجانی مجری این طرح با بیان مزایای مالچ های پلاستیکی از جمله کاهش مصرف آب و فرو نشانی علف های هرز به خبرنگار آفتاب در ورامين گفت: که رنگ های مختلف اثرات مختلفی بر رشد و نمو گیاهان و محیط اطراف آنها میگذارد ، برای مثال رنگ آبی و قرمز با بازتاب نور موجب افزایش فتوسنتز و همچنین افزایش دمای خاک میشود ، پلاستیک سیاه از رشد علف های هرز جلوگیری می کند و رنگ نقره ای موجب دفع حشرات می شود. با استفاده از مالچ های پلاستیکی میتوان محصول بیشتر و با کیفیت بالاتر تولید نمود. علاوه بر اینها در سیستم صحیح مالچینگ به دلیل عدم استفاده از علفکش ها وعدم تماس میوه ها با خاک ، محصولاتی سالم و پاک بدست می آید و از سوی دیگر تلفیق مالچ با آبیاری قطره ای موجب کاهش مصرف آب خواهد شد.

گفتنی است در حال حاضر کشاورزان زحمت کش کشورمان به دلیل عدم اطلاع از ده ها مزیت سیستم مالچینگ، به صورت سنتی با استفاده از پلاستیک شفاف یک لایه تمام سطح جوی و پشته را می‏پوشانند که علاوه بر مصرف زیاد آب و پلاستیک، علف های هرز بسیاری نیز زیر پلاستیک رشد کرده و اکثر آنها باعث پاره شدن پلاستیک و خروج رطوبت و کاهش عملکرد و افزایش مصرف آب می گردد. 

امید است نتایج این تحقیقات موجب آشنایی دست اندرکاران بخش کشاورزی با سیستم صحیح مالچینگ و استفاده بهینه از مالچ های پلاستیکی در زراعت گیاهانی که به صورت ردیفی کشت می‏شوند گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین