کد خبر: ۱۰۴۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۳
مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

پرونده 3 آمریکایی بازداشتی در ایران صرفا قضایی است

فشارهای سیاسی هیچ تاثیری نخواهد داشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه بازداشت 3 آمریکایی در ایران صرفا امری قضایی است تاکید کرد که تلاش برای تاثیرگذاری بر پرونده قضایی آنان از طریق فشارهای سیاسی یا سناریوهای رسانه‌ای اخیر در برخی شهرهای اروپایی هیچ تاثیری نخواهد داشت. 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص 3 آمریکایی بازداشتی در ایران، گفت: 3 شهروند آمریکایی در تاریخ 9 مرداد 1388 به علت ورود غیر قانونی به خاک ایران بازداشت شده‌اند، لذا تخلف آنها محرز بوده و باید مانند هر فرد دیگری در برابر قانون پاسخ‌گو باشند. ضمنا سایر اتهامات احتمالی مانند اقدام یا نیت ضد امنیتی آنها علیه جمهوری اسلامی ایران ازطرف نهادهای ذیربط در دست بررسی است.

وی تاکید کرد: موضوع یاد شده صرفا امری قضایی است و در این چارچوب پیگیری می‌شود لذا هر‌گونه تلاش برای تاثیرگذاری بر پرونده قضایی نامبردگان از طریق فشارهای سیاسی یا سناریوهای رسانه‌ای اخیر در برخی شهرهای اروپایی هیچ‌گونه تاثیری بر رویکرد مستقل قوه قضائیه در این زمینه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: در دوره بازداشت نامبردگان، تسهیلات گسترده‌ای بر اساس معیارهای اسلامی و ملاحظات انسانی در اختیار نامبردگان قرار داده شده است. دسترسی کنسولی سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به نامبردگان، تماس تلفنی با خانواده‌های‌شان و سفر مادران آنها به تهران در بهترین شرایط رفاهی برای ملاقات با آنها از جمله این تسهیلات بوده است.

وی در خصوص ارتباط فی‌ما بین ایرانیان بازداشتی در آمریکا و 3 آمریکایی بازداشتی در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ نوع ارتباطی میان دو موضوع وجود ندارد، خواهان اعمال شرایط انسانی و رعایت معیارهای بین‌المللی برای ایرانیان بازداشتی در آمریکا بوده و تاکید دارد شمار قابل توجهی از این افراد با انگیزه‌های سیاسی بازداشت شده‌اند و باید در اسرع وقت آزاد شوند.

گفتنی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در آستانه سالگرد دستگیری 3 آمریکایی با صدور بیانیه‌ای آزادی فوری آنها را خواستار شد.

«شین بائر»، «جاش فتال» و «سارا شورد» ۳۱ ماه جولای سال ۲۰۰۹ میلادی در مرز کردستان ایران و عراق دستگیر شدند.

اوباما همچنین مدعی شد: «سارا، شین و جاش ابدا جرمی مرتکب نشده‌اند. آنها مشغول کوهنوردی در نواحی مرزی ایران و عراق بودند که دستگیر و زندانی شدند.»

وی با بیان این‌که این 3 آمریکایی هرگز برای دولت ایالات متحده کار نکرده‌اند، گفت: «آنها هرگز دعوایی با دولت ایران نداشته‌اند و احترام زیادی برای مردم ایران قائل هستند.»

اوباما همچنین گفت که با خانواده‌های سه آمریکایی بازداشت شده و نیز همسر «رابرت لوینسون»، مامور بازنشسته اف‌بی‌آی که ادعا می‌شود در سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره کیش ناپدید شد صحبت کرده است.

مقام‌های ایران تاکید می‌کنند که از سرنوشت این شهروند آمریکایی اطلاعی ندارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «زمان آن فرا رسیده است که ترتیب بازگشت رابرت لوینسون به خانواده و دوستانش فراهم شود.»

وی تاکید کرد که هر کاری که بتواند برای تحقق این امر انجام خواهد داد.

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا نیز بار دیگر از ایران خواست این 3 نفر را آزاد کند.

وی با صدور بیانیه‌ای گفت: «از ایران می‌خواهیم با اقدامی صحیح به این سه تن اجازه دهد به خانه و خانواده‌های‌شان بازگردند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین