کد خبر: ۱۰۴۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۲
كاركرد افشاي گري ويكي ليكس در باره عملكرد ارتش امريكا در افغانستان؛

تبلیغات گسترده علیه نیروهای نظامی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- فروزان آصف نخعي: افشاي اسرار نظامي ارتش امريكا در افغانستان تنها كمكي است به ايجاد محيط نظامي و امنيتي در نظام بين‌الملل. افشاي اسرار نظامي امريكا در شرايطي صورت مي‌گيرد كه اتحاديه اروپا سعي دارد شيوه برخورد با ايران را در چارچوب تحريم‌ها به پيش ببرد. ولي به نظر مي‌رسد اين نگاه در تندروهاي امريكايي ديگر خريداري ندارد. ديپلماسي ايران نيز خواسته يا ناخواسته کمک چندانی به حل مساله نکرده است. 
 
اكنون ايران در نظام بين‌الملل در چه شرايطي به سر‌ مي‌برد؟ آيا شرايط مانند زماني است كه حكومت صدام حسين پيشنهاد مذاكرات بدون قيد و شرط را به امريكا اعلام كرد ولي پاسخي نيافت جز يك جنگ خانمان برانداز؟ نبايد فراموش كرد كه سياست اعلام شده از سوي كاخ سفيد برخورد با ايران از طرق ديپلماتيك و راهكارهاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد است.
 
ولي مدت‌ها پيش دنيس راس رييس ميز ايران در كاخ سفيد يك تبصره به اين اصل زد؛ تحريم شديد ايران خارج از شوراي امنيت و از طريق همكاري نزديك امريكا و اروپا. اكنون اين طرح عملياتي شده است. ولي اين طرح در درون خود يك اصل را فراموش نكرده است و آن اين كه كارت برخورد نظامي با ايران هيچگاه در سياست خارجي امريكا از مجموعه سياست هاي اين كشور حذف نخواهد شد. 

او براي اين طرح بيش از 2000 هدف در ايران را براي حمله نظامي و انهدام كامل آن مورد نظر قرارداده است. اين به آن معني است كه با توجه به عمليات اسراييل در جنوب لبنان، و عمليات امريكا در عراق و افغانستان، شرايط براي چنين آزمون بزرگي تحت نظر بوده است. 

ارتش اسراييل اكنون در رومانی با هدف تمرین چگونگی حمله به ایران در حال برگزاري يك مانور جنگي است. اگر سقوط یک فروند هلی کوپتر در اين مانور نبود، موضوع لو نمي‌رفت. علت برگزاري مانور جنگي در روماني نيز حمله به اهدافي ذكر شده که در مناطق دور دست و داراي کوه هاي بلند قرار دارند و آب و هواي آن مناطق سرد و ناپايدار است. 

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن فرماندهي ارتش اسراييل درخواست ها را براي توقف تمرين هاي نظامي در روماني رد کرد و گفت: اين تمرين‌ها براي منافع امنيتي اسراييل به خصوص بعد از تنش پيش امده با آنکارا و ممنوعيت تمرين هاي ارتش اسراييل در خاک ترکيه ضروري و حياتي است.

شرگا يعري از افسران تمرين دهنده در نيروهاي احتياط ارتش اسراييل درباره اين تمرين ها گفت: تمرين‏ها در روماني امتيازهايي دارد که مهمترين آن‌ها بعد مسافت است و هواپيماهاي اسراييل به تمرين پرواز در مسافت هاي دور نياز دارند علاوه بر اين پستي و بلندي ها در خاک روماني شبيه پستي و بلندي هاي کشورهاي دشمن است که شايد اسراييل با آن‌ها وارد جنگ شود. به نوشته الشرق الاوسط منظور از کشورهاي دشمن ايران بود. 

از ابتداي عمليات تروريستي القاعده در حمله به برج هاي دوقلو در امريكا اين هراس وجود داشت كه كاخ سفيد براي حمله به ايران به نحوي ماجراي تروريسم بين‌المللي را به ايران مرتبط سازد. القاعده بهترين محمل براي اين هدف است. هرچند با هوشياري فوق العاده و دیپلماسی فعال و مناسب در دولت محمد خاتمي حمله تروريستي به برج‌هاي دوقلو محكوم شد و در برابر بحران هسته‌اي به گونه‌اي رفتار شد كه هرگونه بهانه حمله نظامي به ايران منتفي شد، ولي اين كارت، كارتي نيست كه از دست كاخ سفيد به سادگي خارج شود. 

ويكي ليكس اسناد بسيار مهمي در باره امور انساني ارتش امريكا را منتشر كرده است ولي نبايد فراموش كرد كه دراسناد منتشر شده، اسنادي مهم در ارتباط با ايران و نحوه آموزش نيروهاي القاعده نيز وجود دارد. این گزارش پر حجم درباره عمليات ارتش امريكا در افغانستان چيزي نيست كه به سادگي بتوان حتي آن را دانلود كرد.
 
بلكه همان كساني كه از محتواي اين اسناد به خوبي مطلع‌اند به سرعت اطلاعات اساسي آن را از جمله ارتباط ايران يا پاكستان را با القاعده برروي اينترنت مي‌گذارند. اين بدان معني است كه جريان جنگ رواني عليه ايران در همكاري با تروريسم بين‌الملل و القاعده ديگر از دست نظام آمريكا خارج شده و به دست افكار عمومي جهاني سپرده شده است.
 
چنين پديده‌اي براي نخستين بار است كه در نظام بين‌الملل روي براي ايجاد يك جنگ جديد روي مي‌دهد. در جنگ اول ميان امريكا وعراق تحت عنوان عمليات صحرا اين سي ان ان بود كه نقش هدايت عمليات را به عهده داشت. ظاهرا اين بار اين وظيفه به عهده ويكي ليكس گذاشته شده است. 

هرچند اين رسانه با نيت افشاي عمليات امريكا در افغانستان و فجايع به وجود آمده دست به چنين اقدامي زده است، اما اسناد موجود در ويكي ليكس درباره ايران و القاعده موضوعي نيست كه بتوان آن‌ها را ناديده گرفت. 

به عبارت ديگر ويكي ليكس شرايط را براي حمله و جنگ ديگري در منطقه خاورميانه آماده كرده است. آيا افكار عمومي جهاني اين فرصت را دارد كه از ميان 90 هزار صفحه به جستجوي حقيقت و صحت و سقم اخبار بپردازد؟ مطلقا چنين امري امكان ناپذير است. 

در واکنش به افشای اسناد محرمانه امریکایی‏ها درباره جنگ افغانستان، کرزای از نیروهای نظامی خارجی در افغانستان به شدت انتقاد کرد که به جای آن که توجه خود را به سوی کانون اصلی تروریسم جلب کنند و پناهگاه های طالبان را در بیرون از مرزهای افغانستان مورد حمله قرار دهند، در داخل و در "دهات" افغانستان می‏جنگند. واكنش كرزاي البته در ارتباط با نقش پاكستان در افغانستان است ولي كلي گويي او اين ظن و گمان را قوت مي‌بخشد كه ايران نيز در مركز اين اتهامات قرار دارد.
 
از اين آشكارتر سخن نمي‌توان گفت. سخنان كرزاي كاتاليزور جهت دهي به 90 هزار سند منتشر شده در ويكي ليكس است. اكنون اتحاديه اروپا در برابر اين همه اسناد چه توجيهي براي افكار عمومي خود خواهد داشت؟ اتحاديه اروپا تا چه اندازه مي‌تواند حربه تحريم را براي برخورد با ايران مورد توجه قراردهد. اسنادي كه با حربه افشاگري منتشرشده بيشتر از هر ابزار ديگري امروز به كمك نظامي گري امريكا در افكارعمومي جهاني خواهد آمد.
 
به عبارت ديگر ويكي ليكس با انتشار اين اسناد بزرگترين خدمت را به جنگ‌طلبان در امريكا كرده است. هرچند كه زمان آن مي‌تواند با نظريه تحليل‌گران هسته‌اي با توجه به زمان دستيابي ايران به بمب هسته‌اي يعني چيزي بين يك سال تا يك سال ونيم ديگر و يا حتي زودتر همخواني داشته باشد.
البته قطب ديگر فشارها را بايد در مذاكرات سه جانبه سوريه، عربستان و لبتان در بيروت جستجو كنيم. 

جدا سازي سوريه از ايران و تاكيد بر مشاركت حزب‌الله لبنان در ترور رفيق حريري توسط شوراي امنيت سازمان ملل، سناريوي خطرناكي است كه قادر به شكستن خطوط امنيتي ايران در منطقه است. مجموعه اين تحركات در سخنان رييس مجلس خبرگان رهبري و مجمع تشخيص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نهفته است.
 
او در ابتداي جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه احساس می‌شود غربی‌ها اعم از آمریکا، اروپا و برخی کشورهای این اردوگاه و همسو، با مسائل عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین اوضاع را بدتر و حاد می‌کنند و با مسأله جمهوری اسلامی ایران نیز نوعی برخورد لجوجانه و غیراصولی را پیش گرفته‌اند و تلاش دارند همه راه‌های تفاهم و دیپلماتیک را بسته و به‌رغم اعلام آمادگی ایران در انجام مذاکرات بدون قید و شرط، آن‌ها راه‌های خصمانه خود را دنبال و با ایجاد حواشی و بهانه‌گیری‌های بی‌مورد، جو را متشنج می‌کنند. 

همه اين مواضع حكايت گر يك فرمول جديد در صحنه بين‌الملل است؛ هدف جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. با اعلام تقويت برد موشكي ايران در موشك‌هاي شهاب 5 و 6 از سه هزار كيلومتر به 6 هزاركيلومتر، این رویکرد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
 
هرچند مسئولان کشور دائما تسليحات مذكور را ابزاري تهاجمي ندانسته و بيشتر به ابعاد بازدارندگي آن توجه كرده است، ولي اين باوري نيست كه هر روزه در تبليغات جهاني به ويژه با افشاگري ويكي ليكس به خورد افكارعمومي داده مي‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین