کد خبر: ۱۰۴۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۸

تلاطم در بازار گوشت قرمز و سفید در آستانه ماه مبارک رمضان

ماشین جنگی گوشت قرمز همچنان قربانی می‌گیرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازار گوشت قرمز همچنان خبرساز است و در آستانه فرارسیدن ماه رمضان نگرانی‌ها از این بازار با افزایش قیمت گوشت مرغ دو چندان شده است.

درشرایطی كه برنامه‌ریزان اقتصادی از كاهش قیمت گوشت قرمز خبر می‌دهند، گوشت مرغ نیز با رشد قیمت مواجه شده است. 

حال باید مصرف‌کنندگان که اغلب آنها گوشت مرغ را به علت ارزانی آن نسبت به گوشت قرمز در سبد کالایی خود قرار داده بودند نگران تأمین آن برای ماه رمضان باشند.

انگار بازار گوشت قرمز در ایران همانند بازار طلا، دیگر بازارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر بازارگوشت قرمز بازار هایی نظیر مرغ، برنج و حبوبات و میوه را نیز به گونه‌ای تحت تأثیر خود قرار داده است.

گزارش‌ها حاكی از عدم كشتار دام زنده و عدم عرضه آن به بازار است و آنچه که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود واردات این ماده پروتئینی و کشتارهای محدود است.

قیمت گوشت قرمز كه از چند سال گذشته به یک معضل برای برنامه‌ریزان اقتصاد كشور تبدیل شده است كماكان بی‌اعتنا به تمامی برنامه‌ها به رشد صعودی خود ادامه می‌دهد و حال بازار شهرستان‌ها را نیز در برگرفته است.

این در حالی است كه مسئولان بارها از كشتار دام زنده در استان‌ها و عرضه آن به مراكز مختلف خبر داده بودند، اما قصاب‌های ساكن شهرستان‌ها با اظهار بی‌اطلاعی از كشتار می‌گویند كه ماه‌هاست كه كشتار نكرده‌اند.

البته معاون امور دام وزارت امور جهاد كشاورزی كه به تازگی بر مسند این پست تكیه زده است مانند خلف خود از افزایش تولید گوشت قرمز و سفید خبر داده است.

این درحالی است كه حتی واردات نیز تاكنون نتوانسته است جوابگویی برای نیاز بازار و كاهش قیمت گوشت قرمز داشته باشد.

اخیرا رئیس سازمان بازرگانی استان تهران اعلام كرده است: كاهش مولد دام و خشكسالی چند سال گذشته عامل اصلی بحران در بازار گوشت قرمز است اما اعتقاد كارشناسان بر این است که این موضوع می‌تواند جوابی برای معادلات چند مجهولی بازار گوشت قرمز باشد.

كارشناسان اعتقاد دارند كه دو سال است كه فراوانی آب و پایان خشكسالی در ایران روی داده است ولی همچنان دولتمردان بر این امر اصرار دارند كه خشكسالی تداوم دارد.

مرغ رقیب تازه وارد گوشت قرمز در جنگ گلادیتوری قیمت‌ها

در حال حاضر قیمت‌ها گلادیتور شده‌اند و رو در روی همدیگر ایستاده‌اند. اما این كه در نهایت كدام كالا می‌تواند با كاهش قیمت‌ها پیروز شود و در سبد مصرفی مشتریان قرار بگیرد، پرسشی است كه فعلا نمی‌توان پاسخی برای آن ارایه داد.

گوشت مرغ كه ماه‌ها بود با كاهش به بازار عرضه می‌شد اما این بار با فاصله چند روزه به آغاز ماه رمضان ناگهان با افزایش قیمت مواجه شده است. كارشناسان آن را به وجود دلالان و واسطه‌ها مربوط می‌دانند.

سوالی كه وجود دارد این است كه آیا واقعا مافیا تمامی اركان بازار ایران را تسخیر كرده است، مافیایی كه همچنین از سوی دولت انكار می‌شود.

به اعتقادكارشناسان باید ما شاهد بحران بیش از پیش در این دو بازار و در آغاز ماه رمضان باشیم.

در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در بازار بین 16تا 22 هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسد.

گوشت مرغ نیز به ازای هر کیلو بین 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین