کد خبر: ۱۰۴۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵

عادل آذر: اعلام نرخ تورم به مركز آمار سپرده می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس مركز آمار ایران گفت: قرار است بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، مركز آمار و بانک مركزی آمارهای تورم را یك پارچه كنند و یک رقم از طریق مركز آمار ایران به عنوان مرجع نهایی اعلام شود. 

عادل آذر در جمع خبرنگاران در حاشیه رونمایی از سایت اصلاح اطلاع‌رسانی خانوار گفت: نرخ بیكاری بهار سال جاری را هفته آینده پس از نهایی شدن آنالیزها اعلام می‌كنیم.

وی در مورد رقم آن گفت: عدد دقیق باید با نرخ زمستان گذشته مقایسه شود كه بزودی اعلام خواهد شد.

رئیس مركز آمار ایران در پاسخ به این پرسش كه نرخ تورم چگونه تهیه و اعلام می‌شود، گفت:‌ در حال حاضر روال اعلام نرخ تورم همان روال قبلی است كه بانك مركزی اعلام می‌كند اما برنامه بر این است كه بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، مركز آمار و بانك مركزی آمارهای تورم را یك پارچه كنند و یك رقم از طریق مركز آمار ایران به عنوان مرجع نهایی اعلام شود.

وی گفت: فعلا طبق همان روال قبلی نرخ تورم اعمال می‌شود كه بانك مركزی در حال حاضر آمار تورم را تهیه می‌كند، مركز آمار نیز تهیه می‌كند اما مركز آمار آنرا به دولت ارائه می‌دهد كه اگر دولت صلاح دانست عدد ما را در مورد تورم اعلام می‌كند و این روال از سال 84 اعمال می‌شود.

رئیس مركز آمار ایران در مورد شورای عالی آمار گفت: در زمان حضور من در مركز آمار 3 جلسه برگزار شده است. البته بستگی به تعداد دستور جلسات دارد و اگر دستور وجود داشته باشد برگزار می‌شود اما به طور میانگین هر 45 تا 60 روز یك جلسه برگزار می‌شود.

آذر افزود: شورای عالی آمار احتمالا هفته آینده جلسه داشته باشد.

وی در مورد تفاوت نرخ تورم مركز آمار ایران و بانك مركزی گفت: اختلاف معنادار نیست اما بین یك تا 1.5 درصد اختلاف این نرخ مشاهده می‌شود كه یا بالا و یا پائین بوده است.

آذر در پاسخ به اینكه آیا اختلاف یك تا 1.5 درصدی نرخ آمار زیاد نیست گفت: نه، این اختلاف پذیرفتنی است. زیرا بانك مركزی گستره جامعه آماری و نمونه‌گیری و پوشش كالایی به اندازه مركز آمار در ایران ندارد.

وی افزود: نمونه‌گیری مركز آمار كل كالاهای مورد نظر بانك مركزی را شامل می‌شود و در ضمن تنوع بیشتری نسبت به آنها دارد بنابراین نرخ تورم مركز آمار ایران دقیق‌تر به نظر می‌رسد.

رئیس مركز آمار ایران در مورد نرخ رشد جمعیت گفت: مبنای نرخ رشد جمعیت كشور همان مبنای سرشماری سال 85 یعنی 1.6 درصد است و در حال حاضر این نرخ كم نشده و نگران‌كننده نیست.

رئیس مركز آمار ایران با اشاره به اینكه سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 1390 انجام می‌شود، گفت: از این پس سرشماری‌ها هر 5 سال برگزار می‌شود و نرخ رشد جمعیت به راحتی محاسبه خواهد شد.

آذر در مورد جمعیت 74 میلیون نفری و 18.5 میلیون خانوار در طرح اطلاعات اقتصاد خانوار گفت: این تعداد خانوار مبنای محاسبه بعد خانوار نیست بلكه باید بر اساس سرشماری اندازه خانوار بدست آید.

وی در مورد آخرین آمار جمعیت كشور گفت: در سایت مركز آمار نیز بر اساس پیش‌بینی اعلام شده 74 میلیون و 400 هزار جمعیت كشور برآورده می‌شود و تا پایان چشم‌انداز 20 ساله كشور بر اساس سری زمانی كه در سرشماری سال آینده تشكیل خواهد شد می‌توان پیش‌بینی كرد جمعیت كشور در پایان چشم‌انداز به چه مقدار می‌رسد.

آذر در مورد تعیین شاخص خط فقر و عدالت گفت:‌ واقعیت این است كه بحث شاخص‌گذاری و محاسبه شاخص‌ها منتظر تصویب قانون برنامه پنجم است چون در لایحه برنامه تكلیفی مطرح شد مبنی بر این كه شاخص‌سازی به مركز آمار ایران واگذار ‌شود كه این نكته در كمیسیون تلفیق هم تصویب شده و باید دید در صحن مجلس تصویب خواهد شد یا نه.

رئیس مركز آمار ایران در مورد بروز رسانی آمارها گفت: اگر حكم تهیه شاخص در قانون برنامه پنجم تصویب شود برای مركز آمار ایران بسیار مهم خواهد بود و الگوهایی مانند الگوی اسلامی ایرانی در بحث چشم‌انداز و برنامه 5 ساله و سایر شاخص‌های كلان در بسته سیاستی مركز آمار ایران مطرح خواهد شد.

وی تاكید كرد: در حال حاضر تیمی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت مركز آمار ایران برای تعیین شاخص‌های كلان تشكیل شده است.

رئیس مركز آمار ایران در مورد خبر چندی قبل مبنی بر تعداد افراد زیر خط فقر گفت: آن خبر از نطق‌های قبل از دستور مجلس هفتم كه در كتابی چاپ شده بود اخیرا توسط یك خبرگزاری منتشر شد.

آذر در مورد شاخص‌های زیر خط فقر گفت: در حال حاضر نمی‌توان عددی در مورد جمعیت زیر خط فقر اعلام كرد و باید شاخص‌ها تهیه شود.

وی در مورد درآمد سرانه ایرانیان گفت: از 33 سال قبل مركز آمار ایران شاخص‌هایی مانند تولید ناخالص داخلی و سرانه درآمد ملی را محاسبه و اعلام می‌كند.

وی در پاسخ به این كه آیا شاخص‌های كلان اقتصادی را بانك مركزی اعلام می‌كند، گفت: بانك مركزی فقط نرخ تورم را اعلام می‌كند و بقیه شاخص‌های اقتصادی بر اساس مصوبه شورای عالی آمار توسط مركز آمار ایران اعلام می‌شود.

وی تاكید كرد: آمارها باید یك پارچه شده و یك رقم اعلام شود.

رئیس مركز آمار ایران در مورد گلایه برخی فعالان اقتصادی از نداشتن آمار درست و تصویر شفاف از اقتصاد كشور گفت: اگر مصوبه شورای عالی آمار مشاهده شود مركز آمار دنبال این است كه مرجع اطلاعات، آمار و شاخص‌های كلان اقتصاد باشد و این وظیفه طبق قانون به این مركز واگذار شده است.

آذر تاكید كرد:‌ واقعیت این است كه تاكنون یك پارچگی در اعلام آمار وجود نداشته و من اسم آنرا جزیره‌ای عمل كردن دستگاه‌های مختلف مرتبط با آمار اعلام كرده‌ام.

رئیس مركز آمار ایران تاكید كرد: جزء ماموریت مركز آمار ایران است كه قانون و مصوبات شورای عالی آمار را به طور كامل عملیاتی كند و آمارهای اعلامی در مورد اقتصاد كشور به صورت یكپارچه و هماهنگ اعلام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین