کد خبر: ۱۰۴۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲

راکعی: اصلاح‌طلبان نگران وضعیت جمهوری اسلامی ایران هستند

اصلاح‌طلبی تفكری سیاسی است و تفكر از بین نمی‌رود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  آنچه از اظهارات چهره‌های سیاسی جناح‌های مختلف برمی‌آید این است كه دو جریان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی در كلیت تفاوتی با یكدیگر ندارند. اصول‌گرایان پای‌بندی به اسلام ناب محمدی، پای‌بندی به قانون اساسی، حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و تبعیت از دیدگاه رهبری را مبنای اصلی اصول‌گرایی تعریف می‌كنند. این درحالی است كه اصلاح‌طلبان نیز دقیقا پای‌بندی و التزام خود را به تمام این اصول اعلام می‌كنند. بنابراین منشا اختلاف این دو جریان را در امری غیر ازكلیات باید جست‌و‌جو كرد.

در هیمن راستا فاطمه راكعی در خصوص دلایل اختلاف اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان توضیح داد: بزرگترین مشكل ما مربوط به دو دیدگاه زیربنایی متفاوت است كه یكی معتقد به حفظ وضع موجود و عدم تغییر است. در واقع این دیدگاه معتقد به استفاده از روش‌های به‌جامانده از گذشته چه در موضوعات فقهی و چه در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و به‌طور كلی اعتقادی به تغییر و تحول ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درادامه افزود: نگاه دیگر منطبق با نگاه حضرت امام(ره) است، خصوصا در مورد اجتهاد پویا و فقه نوین. حضرت امام مكرر بر عامل پویایی نظام اسلامی در موفقیت نظام برای اداره سیاسی جامعه در هر زمانی تاكید داشتند. متاسفانه مخصوصا بعد از رحلت امام خمینی این نگاه به فراموشی سپرده شده است و نگاه اول در حال غلبه است.

وی خاطرنشان كرد: در این زمینه باید بتوانیم با توجه به نیازها و مصالح ایران، بدون متهم كردن یكدیگر و زدن برچسب‌های مختلف‌، بر این مسأله متمركز شویم كه هر دو جریان علی‌رغم تمام اختلافاتشان چقدر می‌توانند از نظر شیوه‌های اداره جامعه اسلامی به یكدیگر نزدیک شوند.

راكعی ادامه داد: همچنین باید ببینیم این دو جریان اینكه چطور می‌توانند ضمن پای‌بندی به اصول و بدون اینكه به روح دین و معنویت خدشه‌ای وارد كنند، مطابق شرایط روز جهان و نیازهای جامعه كشور را بهینه اداره كنند، آنگونه كه همه بتوانند حرفشان را بزنند و همه ایران را متعلق به خود بدانند، نه اینكه دایره دور خود را آنقدر محدود كنیم كه تنها عده اندكی برای اداره امور نظر بدهند، اما مطالبات بخش اعظم جامعه مسئله دیگری باشد.

این استاد دانشگاه گفت: اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در مبانی و در اصول معنویت و اخلاقیات حول دستورات دین و قرآن عموما وحدت نظر دارند. اما در شیوه‌های اداره جامعه ما ‍- جریان اصلاح‌طلب- شدیدا به قانون‌گرایی معتقدیم و اینكه دور زدن قانون به نفع كسی نیست. همچنین با توجه به تاكیدات امام راجع به فقه پویا ما بر پویایی جامعه و مشاركت مردم، ضمن حفظ و پای‌بندی به اصول اصرار داریم.

دبیركل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در مورد علت سكوت اصلاح‌طلبان فضای سیاسی فعلی كشور، گفت: صحبت‌هایی كه از طرف بسیاری از اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، شفاف و از سردلسوزی است. با توجه به برخوردهای عجولانه و تندی كه در مورد مسائل از طرف گروهی صورت می‌گیرد اصلاح‌طلبان نگران وضعیت جمهوری اسلامی ایران هستند چراكه این نحوه برخوردهای حذفی به نفع نظام نیست.

دبیر‌كل جمعیت زنان مسلمان نو‌اندیش تصریح كرد: اگر قرار باشد با صحبت‌هایی كه از سردلسوزی مطرح می‌شود به تندی برخورد شود، ما ترجیح می‌دهیم سكوت كنیم. ضمن اینكه تا جایی كه امكان داشته در مورد مسائل اظهار‌نظر شده است. چرا كه دراصل ما خواهان صلح و آرامش و دوستی و ارتقاء شرایط موجود هستیم و نه انگیزه شدن برای بعضی‌ها جهت دامن زدن به خشونت، امری كه شدیدا از آن پرهیز می‌كنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد استراتژی آینده این جریان در فعالیت‌های سیاسی تصریح كرد: معتقدیم در هر شرایطی احزابی كه در چارچوب قانون اساسی و نظام مشغول فعالیت هستند باید وارد عرصه شوند. اگر تک‌صدایی حاكم شود جریان اصلاح‌طلب خود را نخواهد بخشید چون تک‌صدایی به صلاح هیچ جامعه‌ای نیست. منتها در هر شرایطی مطابق با آن وضع خاص باید فعالیت كرد.

راكعی ادامه داد: خیال باطلی است كه اصلاح‌طلبی تمام شده است. چون اصلاح‌طلبی تفكری سیاسی است و تفكر از بین نمی‌رود. احزاب اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار در چارچوب اسلام و قانون اساسی قائل به اجتهاد نوین هستند . عموما دیدگاه‌های حضرت امام را دارند و در مسائل مختلف فعالیت و روشنگری می‌كنند و این دیدگاه همگانی‌تر و نهادینه شده‌تر از آن است كه بشود روی آن خط بطلان كشید.

این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اما در مقابل عده‌ای از اصول‌گرایان معتقدند كه نیازی به هیچ‌گونه تغییر نیست. مثلا در مورد مسأله زنان نگاهی كاملا سنتی و نیز متفاوت با دیدگاه حضرت امام دارند. این گروه رادیكال گمان می‌كنند كه تنها تفكر درست متعلق به خودشان است و اگر كسی انتقادی كند سریع برخورد می‌كنند. اینگونه تفكرات خطرناک است و در نهایت به خود جریان اصول‌گرایی لطمه می‌زند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین