کد خبر: ۱۰۴۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۲

شگرد فریبکارانه موسسات انتخاب رشته؛ قبولی در هر دانشگاهی با تضمین انتقال!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری 89 در سایه شگردی که این روزها از سوی موسسات رنگارنگ انتخاب رشته توصیه می‌شود می‌روند تا سرنوشت خود را در معرض یک سیاست ابلاغ نشده وزارت علوم که همچنان بر روی میز وزیر باقیمانده است قرار دهند. 

جریان غالبی که از سوی افرادی با نام "مشاور" در موسسات مختلف انتخاب رشته کنکور سراسری 89 در تهران به داوطلبان بخصوص دختران القا می‌شود ناظر بر جریان رسانه‌‌ای است که از چندی پیش توسط مسئولان مختلف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تسهیل نقل و انتقال دانشجویان به محل زندگی شان ایجاد شد.

این "مشاوران" به داوطلبان توصیه می‌کنند با توجه به "سیاست وزارت علوم برای تسهیل نقل و انتقال دانشجویان" رشته‌های خوب دانشگاه‌های شهرهای دور و مناطق محروم یا دانشگاه‌های نوپا را انتخاب کنند تا پس از قبولی در این رشته‌ها و دانشگاه‌ها با استفاده از تسهیلات نقل و انتقال به دانشگاه‌های با سابقه که امکانات و کیفیت بهتری نسبت به دانشگاه‌های نوپا دارند منتقل شوند.

هر چند مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده بودند که آئین‌نامه جدید نقل و انتقال دانشجویان که گفته شده طی آن نقل و انتقال تسهیل می‌شود را به زودی و قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ابلاغ می‌کنند اما هنوز از ابلاغ این آئین‌نامه خبری نیست.

اردیبهشت‌ماه امسال حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آیین‌نامه‌ای در راستای اظهارات وزیر علوم در خصوص تسهیل روند انتقال دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر به‌ویژه دانشجویان دختر خبر داد و گفت: تسهیل نقل و انتقال دانشجویان یکی از سیاست‌های وزارت علوم است.

نادری‌منش گفته بود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور در حال بررسی‌های لازم برای تسهیل نقل و انتقال دانشجویان هستند و راه‌کارهای عملی آن ارزیابی می کنند. در راستای صحبت‌های وزیر علوم مبنی‌بر تسهیل در روند انتقال دانشجویان به‌ویژه دختران، کارگروهی تشکیل شده است که جزئیات آن پس از تدوین آیین نامه اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در تشریح جزئیات تسهیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انتقال دانشجویان به دانشگاه محل زندگی خود، گفته بود: وزارت علوم با هدف افزایش تسهیلات دانشجویی برای کمک به تحصیل دانشجویان در کنار خانواده آئین‌نامه نقل و انتقال را بازنگری کرده است.

محمد حسین سرورالدین با اشاره به بازنگری آئین نامه نقل و انتقال اظهار داشته بود: بر اساس تغییراتی که در آئین نامه جدید اعمال شده وزارت علوم تلاش می‌کند تا جایی که امکان دارد تسهیلات را فراهم کند تا پذیرفته شدگان کنکور به دانشگاه محل زندگی خود منتقل شوند. هدف از این تسهیلات این است که دانشجویان در کنار خانواده‌ها باشند و مشکلاتی از قبیل خوابگاه کمتر به‌وجود آید.

با توجه به سوء استفاده برخی موسسات کنکور و موسسات مشاور برای انتخاب رشته ضروری است که وزارت علوم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و یا رسما جزئیات این آیین نامه را اعلام کند تا داوطلبان در دام این موسسات و مشاوران گرفتار نشوند. ضمن اینکه داوطلبان هم ضروری است بدانند که انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر هر چند ممکن است تسهیل شود اما حداقل نمره لازم برای یک انتقال به طور حتم ضروری خواهد بود و اینگونه نیست که یک انتقال به هر نحوی انجام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین