کد خبر: ۱۰۴۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱

حمله تروریستی به نفت‌کش ژاپنی در تنگه هرمز تائید شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی "وام" گزارش داد که تحقیقات انجام شده در مورد آتش‌سوزی در نفت‌کش ژاپنی استار که چهارشنبه گذشته و هنگام عبور نفت‌کش از تنگه هرمز روی داد، ناشی از انفجار یک وسیله انفجاری دست‌ساز بوده است. 

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، خبرگزاری دولتی امارات نوشت که نفت‌کش ژاپنی روز جمعه و پس از اتمام تعمیر آسیبی که در اثر یک حمله تروریستی هنگام عبور از تنگه هرمز به آن وارد شده بود، بندر «فجیره» را ترک کرده است. 

در این گزارش، به نقل از یک مقام گارد ساحلی امارات که از او نام برده نشده، آمده است که تحقیقات انجام شده توسط گروهی از متخصصان تائید کرد که این نفت‌کش هدف حمله تروریستی قرار گرفته است. 

این مقام اماراتی گفته است که کارشناسان در بازرسی کشتی، آسیب ناشی از برخورد وسیله انفجاری با پهلوی کشتی در محلی بالاتر از خط آبی را مشاهده کرده و بقایای وسیله انفجاری را بر عرشه کشتی یافته‌اند. 

به گفته وی، احتمالا نفت‌کش هدف حمله تروریستی از داخل یک قایق حامل مواد منفجره قرار گرفته است. 

حدود ساعت سی دقیقه بامداد چهارشنبه گذشته در عرشه نفت‌کش استار، متعلق به شرکت کشتیرانی «میتسوئی» ژاپن، آتش سوزی روی داد و یکی از سرنشینان کشتی گفت که لحظاتی پیش از شروع آتش سوزی، حرکت یک شی درخشان را در فضا مشاهده کرده بود. 

در این حادثه، کشتی خسارت مختصری دید و یکی از سرنشینان آن هم زخمی شد اما نفت‌کش توانست برای انجام بازرسی و تعمیرات بدون نیاز به یدک‌کش به امارات بازگردد بی آنکه نفت به دریا نشت کرده باشد. 

سخنان سرنشین کشتی باعث گمانه‌زنی‌هایی در این مورد که ممکن است نفت‌کش استار هدف حمله مسلحانه قرار گرفته باشد اما مقامات شرکت تشخیص علت آتش‌سوزی را به بررسی‌های بعدی موکول کردند. 

دو روز پیش، یک گروه تندرو وابسته به سازمان القاعده مسئولیت حمله به نفت‌کش ژاپنی را بر عهده گرفت که البته امکان تائید مستقل این ادعا وجود نداشته است. 

سازمان القاعده قبلا تهدید کرده بود که به اقداماتی برای مختل کردن کشتیرانی در منطقه دست خواهد زد. 

تنگه هرمز یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای دریایی جهان است و نفت صادراتی کویت، قطر، بحرین و ایران و بخش قابل توجهی از نفت صادراتی عربستان سعودی از این مسیر عازم بازارهای جهانی می‌شود. 

کارشناسان اماراتی آثار فرو رفتگی در بدنه کشتی را نشانه حمله تروریستی دانسته‌اند به همین دلیل، امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز برای کشورهای منطقه و بازارهای نفتی جهان اهمیت خاصی دارد. 

همچنین این تنگه محل رفت‌وآمد کشتی‌های متعلق به نیروی دریایی کشورهای منطقه و همچنین ناوگان‌های شماری از کشورهای دیگر جهان، از جمله ایالات متحده است که در منطقه خلیج فارس و دریای عمان حضور دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین