کد خبر: ۱۰۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
معاون مالی و اداری شهرداری:

دولت 700میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ مجلس سالانه مبالغی برای بدهی دولت در بودجه تعیین می‌کند که در سال 87 حدود 25 میلیارد تومان از مطالبات دریافت شد، اما هنوز سهمی به ما تعلق نگرفته در حالی که ثبت‌نام انجام شده است. 

معاون مالی و اداری شهرداری تهران اعلام کرد که در حساب‌های مالی شهرداری ثبت شده که حدود 700 میلیارد تومان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به شهرداری بدهکار هستند که بر این اساس 50 درصد آن رای قطعی کمیسیون ماده 100 بوده و می‌توانیم طبق این ماده اعمال رای کنیم. 

حسین‌محمد پورزرندی در نشستی خبری افزود: مجلس سالانه مبالغی برای بدهی دولت در بودجه تعیین می‌کند که در سال 87 حدود 25 میلیارد تومان از مطالبات دریافت شد. سال گذشته نیز اعلام کردند که از طریق خرید سهام طلب خود را بگیریم اما هنوز سهمی به ما تعلق نگرفته در حالی که ثبت‌نام انجام شده است. تعلق گرفتن سهام بخشی در غالب سهام عدالت اعلام شده بود. 

وی تاکید کرد: در بودجه 89 نیز مجلس برای پرداخت بدهی دولت به شهرداری 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. 

معاون مالی شهردار تهران گفت: به طور کلی نظام جامع درآمدی برای تضمین کار شهرداری وجود ندارد و همواره برای وصول اعتبارات مشکل داریم. هزار و 500 میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری است و اگر فرض بگیریم سرانه هر نفر برای نگه‌داشت شهر تهران 150 هزار تومان است و همچنین با احتمال بر اینکه تمامی فیش‌ها و عوارض پرداخت می‌شود باید 50 هزار تومان از هر فرد دریافت کنیم در حالی که تنها حدود 20 هزار تومان وصول می‌شود. 

پورزرندی گفت: درآمدهایی که از طریق کمک دولت به شهرداری‌ها در کشورهای دیگر رخ می‌دهد بین 20 تا 25 درصد است در حالی که در تهران کمک دولت حدود 7 درصد می‌شود آن هم مربوط به بخش حمل‌ونقل عمومی است با فرض اینکه این اعتبارات محقق شود. 

وی گفت: هفته‌ای 30 میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری است که مربوط به حوزه‌های آتش‌نشانی، پارک‌ها و فضای سبز، رفت و روب، بلیط مترو و اتوبوس است. از بودجه 7هزار و 600 میلیارد تومان شهرداری بیش از 6هزار و 500 میلیارد تومان صرف کارهای عمرانی و فرهنگی می‌شود. 

وی گفت: در حال حاضر به 72 درصد از درآمدهای ساخت‌و ساز رسیده‌ایم در حالی که در کشورهای دیگر درآمدهای پایدار 80 درصد است. اما در تهران درآمدهای پایدار به 30 درصد رسیده است. 

وی گفت: بحث خودکفایی شهرداری بنا بود از سال 61 تاکنون تصویب شود در حالی که هنوز این کار محقق نشده و امسال قرار است به مجلس برود. از سال 86 تاکنون تراکم‌فروشی غیرمجاز در سطح شهر نداشته‌ایم. در سال 86، 70 درصد درآمد شهرداری از تراکم‌های مجاز و غیرمجاز بوده است که هم‌اکنون به نزدیک 44 درصد رسیده است. 

وی با انتقاد نسبت به کاهش درآمدهای ساخت و ساز در سطح شهر تهران گفت: درآمدهای ساخت‌و ساز از نوع مجاز نیز کاهش یافته است. این در حالی است که نباید شهرفروشی برای اداره شهر اتفاق بیفتد. 

وی به عوارض نوسازی در چهار قسط که تا اسفندماه ختم می‌شود؛ بهای خدمات مدیریت پسماند و کسب و پیشه در یک فیش، بدهی مردم به شهرداری و پیوست اطلاع‌رسانی هر کدام در یک فیش اشاره کرد و گفت: مردم مهلت دارند تا پایان سال این عوارض را پرداخت کنند و مشمول ده درصد جایزه خوش‌حسابی شوند اما افرادی که تا پایان شهریور ماه این عوارض را یک جا پرداخت کنند مشمول تشویقات نیز می‌شوند. 

وی گفت: چنانچه تمامی فیش‌ها پرداخت شود به وصول 500 میلیارد تومان هم نمی‌رسد چرا که معمولا تا 30 درصد از عوارض پرداخت می‌شود که تمامی این اعتبارات در فعالیت عمرانی هزینه می‌شود. 

پورزرندی گفت: چنانچه افراد به صورت غیرحضوری فیش‌های خود را پرداخت کنند، امتیازشان 3 برابر می‌شود. همچنین جریمه‌ عدم پرداخت این عوارض طبق قانون 9 درصد در سال 89 پیش‌بینی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین