کره جنوبی روز دوشنبه حصارکشی مرزی «تشدید شده» کره شمالی را نقض توافقنامه آتشبس که به جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره پایان داد، محکوم کرد.
خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: این انتقاد از سوی ارتش کره جنوبی پس از آن مطرح شد که گزارشهایی مبنی بر حصارکشی در فاصلهای بسیار نزدیک به مرز بین کرهای منتشر شد.
رسانههای محلی پیشتر به نقل از منابع نظامی گزارش داده بودند که پیونگیانگ حصارهای سیمخاردار را تنها در فاصله ۸۰ تا ۹۰ متری از خط مرزی نظامی که دو کره را جدا میکند، نصب کرده است.
ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیهای اعلام کرد: «نصب موانع توسط ارتش کره شمالی در امتداد خط مرزی نظامی، نقض آشکار توافقنامه آتشبس است و ارتش ما به همکاری نزدیک با فرماندهی سازمان ملل برای پاسخگویی ادامه خواهد داد.»
ستاد مشترک ارتش این کشور اعلام کرد که نیروهای نظامی فعالیتهای ارتش کره شمالی را در امتداد منطقه مرزی به دقت زیر نظر دارند و امنیت مرزی را حفظ میکنند.
پیونگیانگ تاکنون واکنشی به بیانیه سئول نداشته است.
کره جنوبی تجهیزات دفاعی کره شمالی در نزدیکی مرز را نقض توافقنامه آتشبس میداند، چراکه منطقه غیرنظامی به عنوان منطقه حائل به طول ۲ کیلومتر در هر طرف خط مرزی نظامی گسترش یافته تا استقرار نیروها و سلاحهای سنگین را محدود کند.
کره جنوبی نیز حصارهای تاکتیکی برای اتصال پاسگاههای خط مقدم احداث کرده است، اما طبق گزارشها، این حصارها به اندازه موانع کره شمالی به خط مرزی نظامی نزدیک نیستند.
با این حال، فرماندهی سازمان ملل که مسئول اجرا و نظارت بر توافقنامه آتشبس است در بیانیهای جداگانه رویکردی محتاطانه در پیش گرفت و اعلام کرد که اقدامات مرزی «به خودی خود» نقض توافقنامه محسوب نمیشوند.
در این بیانیه مطرح شد: «فرماندهی سازمان ملل در موقعیت مقتضی نگرانیهای مرتبط با آتشبس را از طریق سازوکارهای تعیینشده بررسی میکند و همچنان متعهد به حفظ صلح و ثبات در شبهجزیره کره است.»