کد خبر: ۱۰۵۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
داریوش پیرنیاکان، از پیشکسوتان موسیقی سنتی:

‌ذهنیتی که معتقد است حتی موسیقی نباید باشد و حرام است، مانع اجرای کنسرت‌ها شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داریوش پیرنیاکان استاد دانشگاه و از پیشکسوتان موسیقی سنتی در گفت‌و گو با روزنامه مردم‌سالاری با شاره به لغو چندین کنسرت، گفت: نمی‌شود گفت که این کنسرت‌ها لغو شده بلکه از اجرای آن جلوگیری شده است و لغو آنها ارتباط مستقیمی به ارشاد نداشت و وزارت ارشاد هم این کار را سرزنش کرد. 

وی افزود: اما به هر حال معلوم نشد که این گروه وابسته به چه ارگان یا سیستم یا عقیده ای بودند. یک عده‌ای به صورت شخصی آمده‌اند و این برنامه‌ها را به هم زده‌اند. گلایه ما هم از همین امر است که وقتی وزارت ارشاد تایید کرده است پس چرا از اجرای آن جلوگیری می‌شود و در نهایت هم عاملان امر ناشناخته می‌مانند. 

پیرنیاکان، گفت: اعتراض ما در این است که چرا وقتی استاندار، فرماندار و حتی فرمانده نیروی انتظامی آنجا حضور داشته باید گروهی خاص جرات و این اجازه را پیدا کنند که دست به این اقدام ها بزنند. یک دسته مردمی که براساس یک‌سری ذهنیت‌هایی که دارند تصور می‌کنند، نباید این کنسرت اجرا شود و جلوی آن را می‌گیرند.

وی ضمن بیان اینکه تنها یک تصور است که حتی از قانون هم پیشی می‌گیرد، تصریح کرد: این ذهنیت که موسیقی نباید باشد و حرام است، حتی موسیقی سنتی را حرام می‌دانند. هنوز هم برخی براین عقیده اند که موسیقی حرام است و عده‌ای هم که ممکن است پیرو آنها باشند با همین عقیده از اجرای کنسرت‌ها و موسیقی در شهرشان جلوگیری می‌کنند. 

وی افزود: منتها در شرایط قانونمندی که در کشور وجود دارد این اعتراض آن ها قابل قبول نیست و نیروهای ذیربط قضایی و انتظامی باید از اجرای این بی قانونی ها جلوگیری کنند، گلایه و بیانیه خانه موسیقی هم برهمین اصل بود. 

این پیشکسوت موسیقی سنتی گفت: نباید از اجرای کنسرتی که مجوز دارد، جلوگیری شود و باید تا پایان کنسرت حمایت‌های لازم صورت گیرد و نیروی انتظامی بر این موارد نظارت کند و از به‌وجود آمدن این بی‌نظمی‌های بزرگ جلوگیری شود. سوال اینجا است که چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ 

وی افزود: به سلیقه من اگر باشد می‌گویم این ممیزی‌ها نباید باشد می‌گویم بگذارید ممیزی را مردم انجام بدهند. اتفاقا اگر این اتفاق بیفتد و ممیزی شوند یک نوار بسیار مبتذل به عنوان یک نوار زیر‌زمینی به بازار می‌آید، آن همه هم فروش می‌کند، مردم هم استقبال می‌کنند، هنرمند هم بی‌آنکه هنری برای عرضه داشته باشد مشهور می‌شود. این‌گونه سلیقه مردم پایین میآید و عوض می‌شود، فقط به دلیل اینکه به یک آلبوم مجوز داده نشده است. 

از من کارشناس اگر می‌پرسید می‌گویم بگذارید همه این‌ها بیایند بیرون و ببینید که میان این همه آلبوم موفق گم می‌شوند. اگر اینگونه شود مردم تشخیصشان قوی‌تر و تخصصی‌تر می‌شود. در نهایت مردم هستند که باید تصمیم بگیرند چه آهنگی را گوش بدهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین