کد خبر: ۱۰۵۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید:

احتمال دیدار اوباما و احمدی‌نژاد وجود دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که در صورت از سرگیری مجدد مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، احتمال دیدار  باراک اوباما و محمود احمدی‌نژاد وجود دارد.

به گزارش دیلی‌تلگراف، ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید همچنین اعلام کرد که بازگشت 3 کوهنورد آمریکایی که در ایران در بازداشت به‌سر می‌برند نیز می‌تواند اقدامی مهم در این‌باره باشد. 

جیمز جونز در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» گفت که درها باز است اگر که ایران با از سرگیری گفت‌و گوها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کند. 

این در حالی است که ایران بارها بر تمایل خود برای ادامه مذاکرات بر اساس احترام متقابل و رعیات حق مشروع خود برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرده است. 

مشاور امنیت کا‌خ‌سفید در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر احتمال دیدار باراک اوباما با محمود احمدی‌نژاد، گفت: در نهایت اگر مسیری برای همگرایی بیابیم همه چیز ممکن است.

جیمز جونز ادامه داد: یک مورد مهم دیگر این‌که اگر 3 کوهنورد آمریکایی به کشور خود بازگردند این می‌تواند اقدامی مهم باشد و در این صورت به یقین رابطه بهتری با ایران خواهیم داشت.

این سخنان پس از آن ایراد می‌شود که  محمود احمدی‌نژاد در همایش ایرانیان خارج از کشور برای چندمین بار پیشنهاد مناظره و انجام مذاکرات رو در‌رو با باراک اوباما در حضور خبرنگاران را داده بود. 

علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به غرب و آمریکا توصیه کرد که فرصت ایجاد شده در پی نامه ایران به وین درباره تامین سوخت راکتور تهران را از دست ندهند. 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به حقوقی بودن مسأله هسته‌‌ای ایران و این که تاکنون هیچ‌گونه تخطی از سوی ایران نسبت به معاهده NPT صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: تمامی گزارش‌های آژانس نشان‌دهنده گرایش نداشتن ایران به سمت مسایل نظامی و هم‌چنین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی ایران بوده و کشور ما هیچ خللی در روند بازرسی بازرسان آژانس ایجاد نکرده است.
 
وی هم‌چنین تصریح کرد: همانند گذشته دوربین‌های آژانس در تمامی سایت‌های هسته‌‌ای ایران فعال است و این به معنای آن است که چشم‌و گوش آژانس به‌طور دائم در ایران است و آژانس نیز همواره از همکاری ایران در این زمینه تشکر کرده است.
 
سلطانیه در مورد ارسال پرونده هسته‌‌ای ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان نیز اظهار کرد: ایران هیچ‌گاه همانند کره‌شمالی از NPTخارج نشده و همکاری خود با آژانس را قطع نکرده است و به همین سبب، دلیلی وجود نداشت که از نظر حقوقی آژانس را ملزم به ارسال پرونده هسته‌‌ای ایران به شورای امنیت کند. 

وی در گفت‌و گو با برنامه زنده «منشور ایران» سیمای معارفی انگلیسی شبکه جهانی سحر در پایان با اشاره به این‌که مسأله پرونده هسته‌‌ای ایران یک مسأله کاملا سیاسی است، در مورد پیام نامه ایران به گروه وین اظهار کرد: پیام اصلی و مهم این نامه، آمادگی کامل ایران برای شرکت در مذاکرات درباره تامین سوخت رآکتور تهران بدون قید هرگونه پیش‌شرطی از جانب گروه وین است. امیدواریم غربی‌ها و در راس آن آمریکایی‌ها اهداف و تمایلات سیاسی خود را کنار گذاشته و ضمن مد نظر قرار دادن بیانیه‌های تهران فرصت ایجاد شده را از دست ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین