کد خبر: ۱۰۵۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۹

فاطمه رجبی: رئیس‌جمهور یک معضل است، باید حذف شود

به دلیل وجود رای گیری، با سیستم جمهوری مخالفم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فاطمه رجبی با تاکید بر اینکه یکی از معضلات نظام جمهوری، همین رای گرفتن‌ها می‌باشد”، خواستار حذف پست ریاست جمهوری از کشور شد و اظهار کرد “کشوری که رهبر و به خصوص رهبری ولایت‌فقیه با اختیارات تام دارد، رئیس‌جمهور همیشه یک معضل است، چرا که وقتی رهبری سیاست‌ها و چهارچوب حرکت نظام را مشخص می‌کند، یک قدرت اجرایی به نام نخست‌وزیری باید این سیاست‌ها را دنبال کند.” 

وی تصریح کرد: ما دنبال حکومت اسلامی بودیم، جمهوری اسلامی نمی‌دانم چطور در وسط کارزار حکومت اسلامی مطرح شد.

همسر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم، عضو سابق شورای نگهبان و مشاور فعلی رئیس‌جمهوری، ضمن رویکردی به دهه  60، پیرامون اعتراضات میرحسین موسوی به برخی مقامات ارشد نظام گفت :آخرکار یادم می‌آید مهندس موسوی، استعفایی نوشتند که امام خیلی تند و صریح به وی گفت تو لازم نیست از این مصدق‌بازی‌ها برای ملت دربیاوری.

نویسنده کتاب "احمدی‌نژاد، معجزه هزاره سوم"، طی مصاحبه ای با نشریه «همشهری ماه»، با بیان اینکه من با حزب مخالف هستم، خاطرنشان کرد: حزب تأسیسات فاسدی است، دگماتیسم به‌وجود می‌آورد.

فاطمه رجبی طی حمله به تمام مخالفان دولت، در نهایت هم همه فلش‌ها را به سمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌برد و اظهار عقیده می‌کند: همه آنها به نوعی، چه در عمل و چه در منشور فکری خود متاثر از هاشمی هستند و او هم منشأ بسیاری از انحرافات در انقلاب اسلامی است.

جمهوری اسلامی از کجا پیدایش شد 

وی بدون نیم نگاهی به اظهارنظر  امام خمینی‌(ره) مبنی‌بر “جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر”، ادعا کرد: من قائل به حکومت اسلامی هستم. برای اینکه در شعارهای انقلاب هم حکومت اسلامی مطرح بود. در صحبت‌های امام در پاریس هم که دقت کنید، چه قبل از سفر پاریس و چه در سخنان ایشان در پاریس، ایشان مدام از حکومت اسلامی نام می‌برند. من همیشه با خود می‌گویم که مثل عدالت‌خانه‌ای که در مشروطه، خواسته همه مردم بود و یک‌دفعه مشروطه از آسمان افتاد و معلوم نشد از کجا وسط کارزار عدالت‌خانه افتاد و همه دنبال مشروطه رفتند، جمهوری اسلامی هم نمی‌دانم چطور در وسط کارزار حکومت اسلامی مطرح شد.

یکی از معضلات جمهوری همین رأی گرفتن‌هاست

رجبی در توجیه سخن خود ادامه داد: یکی از معضلات جمهوری همین رأی گرفتن‌هاست که در عمر ۳۰ ساله جمهوری اسلامی دو بار مردم فریب خوردند. یکی همین مسأله بنی‌صدر است که توانست رأ‌ی بگیرد. البته بنی‌صدر قدرت و نفوذ کلام زیادی داشت. زبان محاوره‌ای را به بهترین شکل انجام می‌داد و مخاطب را جذب می‌کرد. ظاهر ساده‌ای داشت. آن زمان که همه با کراوات و پاپیون و تیپ‌های آن‌چنانی و در تضاد ‌با مردم و فرهنگ انقلاب می‌گشتند، از بدو ورود بنی‌صدر مردم چنین چیزی را درباره او ندیدند. بالاخره توانست رأی مردم را جذب بکند... . 

وی معتقد است که در صورت جمهوری و رای‌گیری، مردم قربت الی‌الله رای می‌دهند و بنی‌صدر از درون صندوق‌های رای در می‌آید و او هم شمشیر را از رو علیه اسلام و انقلاب می‌بندد. بار دیگر هم مردم به خاتمی رای می‌دهند…این جمهور است که با آن مشکل‌ دارم.

در حکومت اسلامی تفکیک قوا نداریم

رجبی معتقد است: تفکیک قوا و پارلمان و امثالهم در حکومت اسلامی قطعا نیست. اگر ما حکومت اسلامی را حکومت امیرالمؤمنین بدانیم، این شکل حکومت به شکل امروزی وجود نداشت. شما ممکن است بگویید در دنیای جدید این پذیرفته نیست. البته به لحاظ شکلی پذیرفته نیست ولی در حکومت اسلامی یک نفر است ولی و رهبر که کارها را به عهده دارد.

فاطمه رجبی همچنین ادعا کرد اگر رئیس جمهوری برداشته شود، دیگر اینکه یک نفر رئیس‌جمهور می‌شود مثل بنی‌صدر و در برابر رهبری قد علم می‌کند، هرگز وجود ندارد. رهبری مبسوط‌الید است. این‌ها را بنویسید، هرچند تخریب هم خواهد شد. من قانون اساسی را که برای رهبری چند اختیار و حق گذاشته، محدودالید کردن رهبری می‌دانم. شما هم اگر بررسی کنید می‌بینید امام هم فراتر از اینها عمل می‌کردند.

قانون نباید برای رهبری وظیفه مشخص کند

رجبی اظهار عقیده کرد: اینکه قانون اساسی وظایف رهبری را مشخص می‌کند صحیح نیست، زیرا ولی‌فقیه و به‌خصوص ولایت مطلقه فقیهی که امام مطرح کردند و بدان عمل نمودند، جانشین رسول‌الله است و همان اختیاراتی را دارد که رسول خدا دارد و در چند بند قانون اساسی خلاصه نمی‌شود. 

حزب فاسد است

رجبی بدون رویکرد به ماهیت و کارکرد حزب سیاسی، مدعی شد: من با حزب مخالف هستم. حزب تأسیس فاسدی است. دگماتیسم به‌وجود می‌آورد و به همین خاطر هم با همه ارادت و علاقه‌ای که به شهید بهشتی و به‌خصوص مقام معظم رهبری داشتم، هیچ‌گاه عضو حزب نشدم.

تحکیمی‌های آن موقع شلاق می‌زدند

فاطمه رجبی همچنین رویکردی به رفتار اعضای دفتر تحکیم در دهه  60 داشته و پیرامون رفتار آنها با همسر خود (غلامحسین الهام) اظهار کرد:‌ دکتر از طرف افراد تحکیم خیلی در دانشگاه اذیت شد. حتی این را برای شما بگویم که افراد تحکیمی خود رئیس شده، گفته بودند که هر کس تاخیر داشته باشد او را تنبیه بدنی می‌کنیم. حالا ببینید اینها الان چقدر ضد خشونت شده‌اند. آن مقطع تحکیمی‌ها شلاق می‌زدند. خیلی وقت‌ها خودشان تاخیر داشتند اما هر وقت دکتر الهام تاخیر داشت به‌خاطر مواضع فکری‌اش او را تنبیه شدیدی می‌کردند. برای مثال به بهانه تاخیر کف دستش شلاق‌های فراوان زدند.

نظر بنی‌صدر در مورد حجاب خوب بود

رجبی با اشاره به دوران اول انقلاب، خاطرنشان کرد: بنی‌صدر در خصوص حجاب زنان مسائلی را مطرح می‌کرد که بسیار خوب بود. در خصوص حجاب زنان یک سخنرانی‌ای داشت که ما رفتیم پای سخنرانیش در دانشگاه شهید بهشتی. با اینکه من موافقش نبودم اما واقعا آدم افتخار می‌کرد که کسی که تحصیل‌کرده فرانسه است و ۱۷ سال در آنجا بوده است و در آن شرایطی که هنوز حجاب در کشور وجود نداشت، این‌طور با منطق و استدلال در میان توده‌های عامی مردم از حجاب اسلامی دفاع می‌کند.

شباهت مخالفان احمدی‌نژاد و بنی‌صدر 

وی ادامه داد: من همین‌جا بگویم که کارهایی که الان می‌بینیم علیه احمدی‌نژاد و توطئه‌هایی که علیه احمدی‌نژاد از طرف قدرت‌طلبان است، شاید آن روز هم علیه بنی‌صدر صورت می‌گرفت. اینجا هم هیچ اشکالی ندارد اگر هر نوع تخریی علیه من صورت بگیرد.

رئیس‌جمهور همیشه یک معضل هست

فاطمه رجبی می‌گوید: در حوزه مسائل حکومتی، رهبر این اختیارات را تفویض و تنفیذ می‌کند به یک فرد. اصلا معنی تنفیذ ریاست جمهوری همین است. الان پس از گذشت چند دوره معتقد هستم و فکر می‌کنم خیلی‌ها هم معتقد باشند، ولی از ترس تخریب نخواهند بگویند. ولی در ترمیم قانون اساسی باید ریاست جمهوری برداشته می‌شد و نخست‌وزیری باقی می‌ماند. کشوری که رهبر دارد و به خصوص رهبری ولایت فقیه با اختیارات تام دارد، رئیس‌جمهور همیشه یک معضل هست، یعنی می‌تواند معضل‌ساز باشد. چون او هم دارای اختیاراتی است که نمی‌توان مطابق قانون آن را نادیده گرفت. وقتی رهبری سیاست‌ها و چهارچوب اصلی حرکت نظام را مشخص می‌کند، بنابراین یک قدرت اجرایی به نام نخست‌وزیری باید باشد که بتواند این سیاست‌ها را دنبال کند. من معتقدم با این اقدام خیلی از این معضلات ممکن بود کمتر باشد. اصلا اینکه افراد بیایند خودشان را مطرح کنند؛ این بلواهایی که بر سر انتخابات ریاست جمهوری می‌آید دیگر در کشور وجود نداشت نخست‌وزیر به وسیله مجلس یا شکلی که قانون مشخص می‌کرد انتخاب می‌شد و دنبال کارهای اجرایی می‌رفت.

فاطمه رجبی گفت: از اول انقلاب با آقای هاشمی مخالف بودم…نمی‌دانم چقدر از عمر انقلاب گذشته بود، مخالفتم از آنجایی شروع شد که گوشه یکی از روزنامه‌های آن زمان دیدم از قول یکی از خبرنگاران خارجی نوشته بود اکبر هاشمی رفسنجانی، می‌رود به قدرتمندترین مرد ایران تبدیل شود. کیهان یا اطلاعات. همین‌جا یک جرقه در ذهنم شکل گرفت. برای من خیلی نکته منفی‌ای بود. این جرقه، ذهنیت منفی را ساخت ولی در مجلس ایشان خوب عمل می‌کرد.

فاطمه رجبی افزود: کار هاشمی خیلی تخریب‌گر بود…لاریجانی که مدیریتش اصلا قابل بحث نیست. موارد دیگری که می‌شود گفت مثلا وقتی بنی‌صدر اعلام کرد که من مناظره تلویزیونی می‌کنم به شرطی که اول فرودگاه‌ها را ببندید که یعنی بهشتی فرار نکند. بعد بهشتی گفت که بنی‌صدر خودش متهم است. شکایاتی شده است، اول باید بیاید در دادگاه به اتهاماتش رسیدگی شود بعد مناظره داشته باشد، رجایی هم پذیرفت. گفت این کار مشکل دارد. هاشمی فکر کنم در خرم‌آباد بود. در آنجا اعلام کرد من حاضرم مناظره کنم. من دیدم ایشان مدام خط‌شکنی و صف‌شکنی می‌کند. در ذهنم این مسائل باقی ماند. حالا این مطالب تو ذهن من نقش بست بعد کم کم آمد اضافه شد به یک‌سری مسائل که نمی‌توانم بگویم.

فاطمه رجبی در اشاره‌ای به سال‌های انتهایی جنگ و اعتراضات موسوی به عملکرد مقامات کشور گفت: آخرکار یادم می‌آید سرمسأله‌ای مهندس موسوی، استعفایی نوشتند که امام خیلی تند و صریح به مهندس موسوی گفتند تو می‌خواهی مصدق‌بازی دربیاوری. با اینکه ما فکر می‌کردیم چقدر امام(ره) روی مهندس موسوی نظر مثبت داشتند و اما هیچ ملاحظه‌ای نکردند و چنین صریح به مهندس موسوی عتاب کردند و گفتند تو لازم نیست از این مصدق‌بازی‌ها برای ملت دربیاوری.

رجبی می گوید: مشی رهبری با امام متفاوت است. شاید برای ما خیلی عجیب بود که امام به مجلس نهیب می‌زدند به رئیس قوه قضائیه نهیب می‌زدند، ولی ایشان این روش را ندارند، بسیار با صبر و حوصله رفتار می‌کنند. بعد‌ها متوجه می‌شویم که تمامی این تذکرات را رهبری به مسئولان داده‌اند ولی اینها عمل نکردند.

همسر غلامحسین الهام در ادامه سخنان خود، فائزه هاشمی رفسنجانی را مورد حمله قرار داد و گفت: پیشگام فرهنگ‌ستیزی در عرصه زنان، دختر هاشمی رفسنجانی بود. روزنامه‌ای که منتشر می‌کرد، عقایدی که در خصوص زنان منتشر می‌ساخت. چند بار همراه با مردم تهران تظاهرات علیه فعالیت‌ها و اقدامات وی داشتیم. منتها ما را فریب دادند. در طول راه شعارهای مردم را سانسور و تغییر دادند و عده‌ای جلوی مجلس با باتوم جلوی‌مان ایستادند و ما را تهدید کردند که اگر نزدیک شوید برخورد می‌کنیم.

وی همچنین می‌گوید: از نظر شخصی حساب هاشمی را با خاتمی یکسان نمی‌دانم، هاشمی را دارای مزایای بیشتری از لحاظ مسائل شخصی نسبت به خاتمی می‌دانم. برای مثال گاهی مواقع به روحانی بودن خود تکیه می‌کرد. من هم به عنوان دختر یک روحانی خیلی از این کار آقای هاشمی استقبال می‌کردم…هاشمی الان مدافع سرسخت حزب‌گرایی شده است.

فاطمه رجبی ضمن حمله به دولت اصلاحات، پیرامون یکی از دستاوردهای آن می‌گوید: بیرون آمدن دولت اصلاحات از دولت توسعه نشان می‌داد که برنامه‌های توسعه نتیجه خود را داده است همان نتایجی که پیش از این اشاره شد. البته یک نکته مثبت در دولت اصلاحات بود؛ از یک سو ۹۹ درصد به اسلام حمله می‌کردند و بعد به نظام اسلامی حمله کردند، اما از این طرف هم برای یک درصد هم راه باز شد تا امثال من بتوانند حرف‌های خود را بزنند. 

مشایی از جنس احمدی‌نژاد نیست

فاطمه رجبی با اشاره به جنجال‌های اخیری که پیرامون اظهارات رحیم‌مشایی، پیرامون مکتب ایرانی، صورت گرفته، گفت: مشایی از جنس احمدی‌نژاد نیست. مشایی که یک حرکات‌های مغایر با اسلام و مبانی انقلاب اسلامی دارد. امیدوارم پاسخ‌شان دل دوست‌داران را شاد کند و موجب رضایت خداوند و امام زمان باشد.

وی معتقد است: اگر من رئیس‌جمهور بودم نامه به اوباما را نمی‌نوشتم. من دفاع بی‌منطق از هیچ‌کس نخواهم داشت. چرا که سیاست‌های آمریکا قابل تغییر نیست. آمدورفت رئیس‌جمهور‌ها هیچ تغییرکلی‌ای در مشی سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا ندارد.

وی همچنین درباره ضرغامی، خاتمی، مشایی، هاشمی رفسنجانی، قالیباف و احمدی‌نژاد نیز مطالبی را اظهارداشته است، که در ویژه نامه «همشهری ماه»، شماره ۵۰ قابل دسترسی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
0
0
این فتنه بزرگتر که میگویند اتفاق میفته از سوی همین ها خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
0
0
وای خانم رجبی این چه فرمایش است می فرمایید. نگید این حرف‌ها رو! چه‌جور از دلتون میاد!

رئیس‌جمهور به این ماهی داریم! راستی یکی بود که خیلی سنگ این آقا رو به سینه میزد!شما یادتون میاد اون کی بود؟ ها خانم رجبی!
واقعا که ...!
خانم محترم شما بهتر است به امور ... .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین