کد خبر: ۱۰۵۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴

تعلل وزارت راه یکی از دلایل افزایش تصادفات جاده‌ای است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی‌رغم آنکه مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه‌ای قابل توجه از وزارت راه خواسته تا ساخت جاده سامان یابد اما باز هم با تعلل مواجهه می‌شویم. خدماتی که در خصوص جاده‌سازی باید ارائه شود آن‌گونه که شایسته است، اتفاق نیافتاده و همین امر یکی از دلایل تصادفات جاده‌ای است.

تصادفات جاده‌ای در کشور ما بیشتر در مسیرهای نزدیک شهری ملاحظه می‌شود و از دیرباز شاهد هستیم که رانندگان به محض خارج شدن از شهر با تغییر در رانندگی و سرعت زیاد خطر را برای خود بیشتر می‌نمایند. تصادفات در جاده‌های ایران عوامل متعددی دارد.

یکی از مهمترین این عوامل که ما در بسیاری مواقع با آن روبه‌رو هستیم. مواقعی است که افراد در شرایط ناگوار جسمی و بیماری پشت فرمان می‌نشینند و به راندن اتومبیل در شرایط غیر متعادل می‌پردازند.

خطاهای انسانی و مشکلات جاده‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در بالا رفتن این آمار دارد اما عوامل تصادفات جاده‌ای به این‌ها ختم نمی‌شود و مسئولان در بسیاری از تصادفات عاملین اصلی به حساب می‌آیند.

به هر حال تصادفات در جاده‌های ایران به‌ویژه بین شهرها می‌تواند علل متعددی داشته باشد. یکی دیگر از این علت‌ها مشکلاتی است که راه‌های ناهموار و جاده‌های تک‌بانده به‌وجود می‌آورد.

علی رغم آنکه مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه‌ای قابل توجه از وزارت راه خواسته تا ساخت جاده سامان یابد اما باز هم با تعلل مواجهه می‌شویم. خدماتی که در خصوص جاده‌سازی باید ارائه شود آن‌گونه که شایسته است، اتفاق نیافتاده و همین امر یکی از دلایل تصادفات جاده‌ای است.

کیفیت نامناسب سطح سواره‌رو بخش عمده‌ای از راه‌ها، گنجایش کم، تجاوز به حریم ‌راه‌ها، افزایش ساخت‌و ساز در حریم راه‌ها، عدم سازماندهی ‌راه‌های ورودی و خروجی از مسیرهای اصلی به‌ویژه در ورودی شهرهای واقع در طول مسیر، عدم رعایت اصول هندسی در پاره‌ای از راه‌ها و عدم وجود علائم راهنمایی در مکان‌های مورد نیاز، نبود خطکشی واضح، نبود جان‌پناه نظیر گاردریل و دیوار حفاظتی در پرتگاه‌ها، دسترسی‌های متعدد از کناره راه‌ها به سطح راه‌ها، مجزا نبودن مسیرهای رفت‌و برگشت در اکثر راه‌های کشور و عدم نگه‌داری اصولی و به‌موقع از راه از جمله عواملی هستند که باعث بروز بخشی از سوانح جاده‌ای و تلفات انسانی و مالی فراوانی می‌گردند.

به نظر می‌رسد دوران انداختن تقصیر تصادفات به گردن راننده یا همان عامل انسانی به پایان رسیده است و مسئولان در وزارت راه باید در استانداردسازی جاده‌ها و رفع گلوگاه‌های پر خطر بکوشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین