کد خبر: ۱۰۵۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

قانون‌شکنی رسم شده است

مردم بدانند که دولت قانون‌گرا نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از ایستادگی دولت در برابر قانون از یک‌سو و مماشات مجلس در برابر بی‌قانونی دولت از سوی دیگر، گفت: هر دوی این اقدامات قانون‌شکنی و جفا به ملت است. در حالی‌که شهید رجایی معتقد بود رابطه دولت و مجلس مانند رابطه فرزند است با پدر.

محمدرضا خباز اظهارداشت: دولت دو سال است که بدون توجه به ماده 87 قانون خدمات کشوری آئین نامه‌ای را مصوب می‌کند که در روز سه ساعت کار کارمندان دولت در تهران و یک ساعت در سراسر کشور کم می‌کند.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد: در قانون خدمات کشوری آمده است ساعت کار کارمندان دولت 44 ساعت در هفته است و دولت می‌تواند کار ادارات را بنا مقتضیات که تشخیص می‌دهد تغییر دهد، اما 44 ساعت باید رعایت شود.

خباز گفت: نکته ظریف اینجاست که دولت اگر در مناطق گرمسیر ساعت کار را از ساعت دو بعد ازظهر به یک تغییر می دهد باید از سوی دیگر ساعت شروع کار را به جای 8 صبح، 7 اعلام کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت نمی‌تواند ساعت کار را کم یا زیاد کند.

عضو هیأت تطبیق قوانین مجلس یادور شد: سال گذشته هم این تصمیم دولت در هیأت تطبیق مورد ایراد گرفته شد اما این بحث را آنقدر کش دادند که ماه رمضان به پایان رسید و دولت حاضر نشد از اقدام خلاف قانون خود برگردد. امسال هم دولت تصمیم سال گذشته را با یک تفاوت اجرایی کرد و آئین‌نامه دورکاری را تصویب کرد.

نماینده مردم کاشمر با بیان اینکه این آئین‌نامه نیز طبق باقی مصوبات دولت برای تطبیق قوانین به رئیس مجلس ارائه نشد، گفت: جالب است که در مقدمه این آئین‌نامه نوشته شده است که "مطابق اصل 138 قانون اساسی ..."اصل 138هم می‌گوید مصوبات دولت باید برای تطبیق با قوانین به رئیس مجلس ارائه شود، اما آنچه دولت از این آئین‌نامه در سایت خود منتشر کرده است" ارسال به رئیس مجلس" از بخش رونوشت به مسئولان کشور حذف شده است.

خباز گفت: با این حال ما همچنان مصوبات را از روزنامه رسمی و یا سایت دولت دریافت می‌کنیم و هم‌اکنون در حال بررسی آئین‌نامه دورکاری هستیم.

وی با ایراد به تصمیم دولت در تصویب آئین‌نامه دورکاری گفت: چطور امکان دارد کسانی که در کارخانه کار می‌کنند کارخانه را به خانه ببرند، این آئین‌نامه می‌تواند در مورد کسانی که کار پژوهشی یا تایپ انجام می‌دهند صدق کند نه همه کارمندان دولت.

خباز ادامه داد: بنابراین این آئین‌نامه همگانی نیست آیا قضات می‌توانند پرونده‌ها را به منزل ببرند؟ یا کارمندان نیروهای مسلح یا مهمات‌سازی این امکان را دارند که در خانه کار کنند؟

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت: نکته این است که اگر دولت می‌خواهد در ماه رمضان برای کارمندان تهران و شهرستان ساعت کار را کاهش دهد باید طبق ماده 87 قانون خدمات کشوری راه جبران را پیش‌بینی کند، گاهی طرحی که ارائه می‌شود ظاهر زیبا دارد اما در مقام عمل نیتش باطل است و محقق نمی‌شود این آئین‌نامه دولت هم چنین وضعی دارد و عملی نیست.

عضو هیئت تطبیق قوانین مجلس خاطرنشان کرد: مجلس در سال گذشته اعلام کرد که تصمیم دولت خلاف قانون است امسال هم دولت خلاف قانون عمل کرد اما متاسفانه اهمیتی به هیچ‌یک از تذکرات نمی‌دهد وعلت اختلاف روسای سه قوه در شرایط کنونی بی‌توجهی به قانون است.

خباز تصریح کرد: وقتی قانون در دیدگاه مسئولان، محترم نبود این اتفاقات رخ می‌دهد که برخی می‌گویند هرچه عمل کردیم قانون است و هرچه که عمل نکردیم از نظر ما قانون نیست. این مسئولان ملاک را خودشان می‌دانند نه قانون. اختلاف نظر مجلس و دولت هم اینجاست که حرمت قانون و قانون‌گذار و مصوبات مجلس در ذهن دولت جایگاه خود را از دست داده است و دولت بنا بر سلیقه خود عمل می‌کند.

نماینده کاشمر گفت: این روش ناپسندی است. اگر یک حاکم و دولت‌مردی سیبی را از درخت مردم بکند باید انتظار داشته باشد زیر مجموعه وی نیز درخت مردم را از بیخ بکنند. وقتی در راس قوه مجریه به این صراحت خلاف قانون می‌شود و هر چه تذکر می‌دهیم به روی خودشان نمی‌آورند نمی‌توان انتظار داشت در زیر مجموعه‌های دولت تخلف نشود‌.

وی با بیان اینکه حرمت قانون در دستگاه‌های اجرایی شکسته شده است، گفت: ما به عنوان نماینده مجلس یک وظیفه داریم و آن این است که مطالب را به اطلاع عموم برسانیم. مردم بدانند که دولت قانون‌گرا نیست. دولتی که مدعی عدالت‌گرایی است باید بیشتر از همه قانون را رعایت کند که نمی‌کند.

خباز تصریح کرد: قانون‌شکنی رسم شده است درحالی که اولین شرط عدالت رعایت قانون است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم یک حرکت بازدارنده اتفاق افتد و دولت مجاب شود که به قانون احترام بگذارد، این کار، کار یک نماینده نیست بلکه حداقل نصف به علاوه یک نفر از نمایندگان باید اقدام کنند و این کار باید با پشتوانه هیأت رئیسه مجلس یا فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شکل گیرد.

خباز در ادامه به گفت: خوشبختانه در قانون اساسی ابزار نظارتی برای قوه مقننه پیش‌بینی شده که باید استفاده کند اگر نمایندگان از این ابزارها استفاده نکردند به حق قانون، دولت و ملت جفا کرده‌اند. معتقدم همانطور که دولت با قانون‌شکنی جفا می‌کند مجلس با مماشات و سکوت به ملت جفا می‌کند.

وی تاکید کرد: مجلس نباید نسبت به قانون‌شکنی بی‌خاصیت و بی‌موضع باشد. شهید رجایی سخن خوبی داشت که می‌گفت دولت به منزله فرزند و مجلس به منزله پدر است اگر پدری نسبت به فرزندش راهنمایی درست نکرد و از ابزار پدرانه استفاده نکرد او هم به اندازه فرزند جفا کار خود، جفا کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معتقدم هم اکنون این جفا به ملت از هر دو قوه اعمال می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین