کد خبر: ۱۰۵۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۷

عبدالجبار کاکایی: شجریان صدای زندگی مردم ایران است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرای مشهور دریادداشتی که در سایت خود منتشر کرده به تمجید از استاد شجریان پرداخته است.

آقای کاکایی در یادداشت خود نوشته است: محمد رضا شجریان صدای زندگی مردم ایران است. تلاطم نفس او در دستگاه‌های موسیقی سنتی، فراز و نشیب تاریخ کهنسال ماست. آیینه تمام‌نمای باورهای عارفانه حافظ و اندیشه‌های عاشقانه مولانا صدای محزون اوست. فرصت تامل‌های عمیق در شعر فارسی از سوی نسل‌ها حاصل پنجره حنجره‌ای است که به آفاق ایران و سرزمین‌های فارسی‌زبان باز شده است. به عدد روزهای عمرم با طنین محجوب این صدا زندگی کرده‌ام. دوست داشتن و محروم شدن از دعای ربنای او هزینه است که مثل هزینه‌های دیگر باید به کسانی بپردازیم که سنگینی بار جهالت‌شان روی دوش عاقلان و هوشیارن این روزها احساس می‌شود.

آنچه مهم است، خرد جمعی ایرانیان است که میل به زیبایی و صدای زیبا دارد و بی‌اعتنایی به این میل، از سوی هر کسی نابخردانه است.

چنگ انداختن به صورت موسیقی و صدای ایران دور باطل دیگری ست که فرجامی جز پشیمانی ندارد. برخی صحنه‌گردانان عرصه فرهنگ و هنر و سیاست گویی از زیبایی و عقل و آرامش به ستوه آمده‌اند و آنچه که خداوند از آنها دریغ کرده است در صورت و صدای رقیب نمی‌توانند ببینند.

صدای شجریان رنجنامه تاریخ سیاسی ایران در صد سال اخیر است. خاموش کردن این زمزمه ممکن نیست که طنین آن در یادگاران پرشکوه معماری و فرهنگ و هنر ما پیچیده است.

رنگ ریای این قوم آینه صدای استاد شجریان را نخواهد پوشانید که:

آینه‌ای رنگ تو عکس کسی‌ست      تو ز همه رنگ جدا بوده‌ای
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین