کد خبر: ۱۰۵۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱
دکتر نهاوندیان، در دومین همایش صادرات:

دولت هزینه‌های تحمیلی بر واحد‌های تولیدی را پرداخت کند

باید آثار تحریم‌ها را کاهش دهیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتاق ایران با اشاره به گسترش تحریم‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: باید آثار تحریم‌ها را کاهش دهیم و صادرکنندگان به‌عنوان سرداران مقابله با تحریم باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

رئیس اتاق ایران ضمن تاکید بر تولید محور بودن هدفمندی یارانه‌ها خواستار پرداخت هزینه‌های تحمیلی بر واحد‌های تولیدی توسط دولت شد.

به گزارش پول‌نیوز محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران روز گذشته در دومین همایش صادرات، با اشاره به نام همایش «آثار هدفمند کردن یارانه‌ها بر صادرات غیرنفتی» گفت: معمولاً در اقتصاد کشورها وقتی بحث یارانه‌ها مطرح می‌شود، حساسیت‌ها روی یارانه‌های صادراتی است و در مقررات WTO بیشترین حساسیت روی این نکته است که آیا کشورها به صادرات خود یارانه می‌دهند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به تلاش ساير كشورها برای اعطاي يارانه به صادرات، گفت: مناسبت بحث یارانه با صادرات، مناسبت «هدفی» است و باید درباره هدفمند کردن یارانه‌ها برای صادرات غیرنفتی، قانون می‌نوشتیم و همایش برگزار می‌کردیم.

وی با بررسی زوایای اعطای جایزه‌های صادراتی مانند گذشته به نحوه اختصاص آن انتقاد کرد و گفت: آثار شاخص‌های کلان اقتصاد ایران بر صادرات به شکل مرتب فشارهایی را وارد می‌کند و قسمت ناچیزی از این فشارها و عوامل محدود کننده می‌خواهد جبران شود، که اسم آن را «جایزه صادراتی» گذاشته‌اند.

وی در ادامه به نقش و اهمیت عوامل مؤثر بر قیمت تمام شده اشاره کرد و یادآور شد: در شرایطی که به شکل مرتب عوامل تعیین‌کننده قیمت تمام شده به شکل دستوری بالا می‌رود و نرخ دستمزدها و نرخ تورم با عوامل قابل کنترل و غیرقابل کنترل، قیمت خرید صادرکننده را بالا می‌برد، به شکل دستوری اجازه نمی‌دهند كه بالا رفتن قیمت داخلی در ریال حاصل از ارز برای صادرکننده دیده شود.

وی افزود: در بحث یارانه و صادرات باید 3 مرحله را در دستور کار خود قرار دهیم. یارانه به واردات را با اصلاح نرخ ارز متوقف کنیم، یارانه هوشمند به صادرات دهیم، صادرات را بی‌نیاز از یارانه‌ها کنیم. 

وی در تعریف «یارانه هوشمند» گفت: همه کشورها به صادرات یارانه می‌دهند اما چون این‌گونه یارانه‌ها براساس قوانینWTO ممنوع است، دولت‌ها به گونه‌ای نامحسوس وارد عمل می‌شوند تا نتوان براختصاص این نوع یارانه‌ها ایراد قانونی گرفت.

وی درصد بالایی از یارانه تحقیقات و R&D را یارانه به صادرات دانست و افزود: طبق قوانینWTO یارانه به تحقیقات قابل تعقيب نیست.

دکتر نهاوندیان هزینه در بازار‌سازی و بازاریابی را نوع دیگری از یارانه به صادرات برشمرد و گفت: دولت‌ها همکاری‌های منطقه را توسعه می‌دهند و راه حضور بخش خصوصی را باز می‌کنند و نوعی جهان ناگفته و نانوشته برای شرکت‌های خود ایجاد می‌کنند و در این بازار‌سازی‌ها تأسیس مراکز تجاری و تخفیف‌های نمایشگاهی بسیار مهم است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به گسترش تحریم‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: باید آثار تحریم‌ها را کاهش دهیم و صادرکنندگان به‌عنوان سرداران مقابله با تحریم باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی شفافیت در قیمت‌ها را لازمه بی‌نیازی صادرات از یارانه‌ها دانست و افزود: باید مشخص شود مسبب افزایش هزینه‌های صادراتی کیست و هر جا هر تصمیمی که هزینه صادرات را بالا ببرد باید آن نهاد هزینه‌ها را جبران کند. هزینه تصمیمات اداری و سیاسی بر صادرات و تولید باید توسط مرجع تصمیم‌گیرنده پرداخت شود.

وی خواستار آن شد که هزینه‌های تحمیل شده به واحدهای تولیدی از سوی دولت قابل واخواهی باشد و دولت مکلف به باز‌پرداخت آن باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین