کد خبر: ۱۰۶۰۱۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۴
صداي جنگ و صلح از ايران و جهان

ايران و جهان؛ رويارويي با جنگ سرد دوم يا جنگ جهاني سوم؟

استقرار 7 هزار کماندوي يگان مارينز امريكا در نزديکي مرز ايران
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- فروزان آصف نخعي: در شرايطي كه تحركات نظاميان امريكايي با استقرار 7 هزار كماندوي يگان مارينزدر مرز ايران و عراق افزايش يافته است مقام معظم رهبري درصورت حمله به ايران بر يك واكنش همه جانبه در سراسر جهان عليه منافع امريكا و اسراييل تاكيد كردند.

يک سرتيپ عراقي وابسته به تيپ هشتم ارتش عراق در جنوب بغداد گفت: امريکايي‌ها در دو ماه گذشته 7 هزار کماندوي يگان مارينز و برخي از يگان‌هاي ويژه گشتي را در نزديکي سه منطقه مرزي عراق با ايران در مندلي، عماره و پنجوين مستقر کرده است.

منطقه مندلي همان منطقه‌اي است كه خبر دستگيري دو جاسوس سيا كه در حال فيلمبرداري از مرز مشترك عراق و ايران بودند در 27 مرداد 1389 از زبان یک مقام امنیتی محلی در دیاله عراق مطرح شد.

رسانه هاي عراقي سکوت آمریکا درباره دستگیری دو جاسوس آن کشور درمرز ایران را قابل تامل ارزيابي كرده‌اند. منابع مطلع به نهرين نت اعلام كرده‌اند كه کارمندان سفارت آمریکا در بغداد این دو شهروند آمریکایی را از افسران وزارت کشور تحویل گرفته و پرونده آن‌ها را بستند.

اين مقام نظامي عراقي که خواست نامش فاش نشود ، افزود: امريکايي‌ها همچنين شماري سکوي پرتاب موشک و رادارهاي پيشرفته را در چند کيلومتري مرز ايران نصب کرده اند و به طرف عراقي درباره علت مستقر کردن اين نيروهاي ويژه، سکوها و رادارها در اين منطقه اطلاعاتي نمي دهند.

روزنامه البينه الجديده نوشت: ارتش امريکا به هيچ مقام نظامي عراقي اجازه نمي دهد به اين پايگاه هاي نظامي جديد خود در نزديکي مرزهاي ايران نزديک و از تحرکات و عملکرد آن‌ها در اين مناطق مطلع شوند.

برخي از كارشناسان با توجه به خروج نظاميان آمريكا از عراق، استقرار 7 هزار كوماندوي يگان مارينز در نزديكي سه منطقه مرزي عراق با ايران يعني مندلي، عماره، و پنجوين را به عنوان يك تهديد براي ايران ارزيابي كرده‌اند.

در عين حال در واكنش به احتمال حمله اسراييل يا امريكا به به تاسيسات هسته‌اي بوشهر و همچنين تهديدهايي از اين دست در مرزها سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه در صورت تهدید عملی دشمنان، منافع آنان را در هر نقطه د‌لخواه هدف قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاري كار ايران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای، با فصل‌الخطاب خواندن منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به ارتقای وحدت و همدلی بین مسئولان نظام و هوشمندی و هوشیاری آحاد ملت ایران در برابر نقشه‌ها و توطئه‌های شیطانی دشمنان انقلاب نیز تاکید کرد.

با اين همه صداي جنگ تنها صدايي نيست كه در ايران شنيده مي‌شود. محمود احمدی‌نژاد رييس جمهوري ايران همچنان به آمادگي ايران براي مذاكره با امريكا در گفت و گو با يك روزنامه ژاپني تاكيد مي‌كند و ادامه مي‌دهد در صورتي كه تامين سخت تضمين شود غني سازي 20 درصد را ايران متوقف مي‌كند.

با اين اظهارات ولي سوال اصلي براي كاخ سفيد كه برتعليق هرگونه غني سازي تاكيد دارد باقي مي‌ماند كه آيا اين سخن به آن معني است كه غني سازي 5/3 درصدي برسرجايش خواهد بود؟ احمدي نژاد در ادامه تاكيد كرده كه ايران هرگز آغازگر جنگ نبوده و هيچ تلاشی براي دستيابی به بمب‌ اتمی نكرده است.

در عين حال به گزارش خبرگزاري‌ها، حضرت آيت الله خامنه‌اي با صحه‌گذاري برسخنان رييس جمهوري شراط مذاكره با امريكا را كنارگذاشتن تحريم‌ها و تهديدها عليه ايران مي‌دانند. به گزارش ايسنا ايشان تاكيد كردند که " ايران با آمريکا هيچ گفت وگويی نخواهد داشت ...و به سبک خود به هر فشاری پاسخ خواهد داد."

اين درحالي است كه برپایه قراردادی که میان تهران و مسکو در سال 2005 بسته شد، روسیه متعهد شد دست کم پنج سامانه پدافندی اس- 300 را در سال 2007 به ایران تحویل دهد که این وعده بارها به دلایل مختلف متحقق نشده است.

از اين رو روسيه ضمن عدم تحويل موشك‌هاي اس – 300 به ايران كه براي حفاظت از مواضع كليدي جمهوري اسلامي ايران تعيين كننده بود، یک مقام بلندپایه اين كشور يعني سرگئي ريباكف قائم مقام وزارت خارجه روسيه اطمینان داده ایران قادر نخواهد بود از سوخت نیروگاه اتمی برای ساختن اسلحه استفاده کند.

اين اطمينان بخشي از آن جهت انجام مي‌شود كه اسراییل یک ایران مسلح به تسلیحات اتمی را تهدیدی برای موجودیت خود می داند، و تلویحا گفته است اگر قانع شود که ایران به دست یابی به بمب نزدیک است، با حمله نظامی پاسخ خواهد داد.اما سوال اين است كه اين اظهارات كرملين مي‌تواند مانع از حمله اسراييل به تاسيسات هسته‌اي بوشهر شود؟

نیویورک تایمز گزارش داد مقامات دولت اوباما به اسراییل اطمینان داده‌اند که ایران برای ساختن بمب اتمی دست کم به یک سال وقت نیاز خواهد داشت. سرگئی ریباکف، قائم مقام وزارت امور خارجه روسیه، روز جمعه به خبرگزاری اینترفکس گفت روسیه سوخت را برای رآکتور، که قرار است روز شنبه راه اندازی شود، تحویل خواهد داد، سپس بر اساس مقررات پیمان ممنوعیت گسترش تسلیحات اتمی، سوخت مصرف شده را بازیافت خواهد کرد.

وی افزود:"تضمین های 100 درصدی وجود دارد که استفاده از نیروگاه اتمی بوشهر صلح‌جویانه خواهد بود." اكنون صداي جنگ و صلح دو صدايي است كه به موازات هم در ايران و جهان به گوش مي‌رسد ولي آيا جنگ سرد ديگري در جهان روي‌داده است يا غرب آن جنگ سرد دو را تبديل به جنگ سوم جهاني خواهد كرد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین