کد خبر: ۱۰۶۰۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶

رضازاده: احمدی‌‌‌نژاد را دوست دارم و برایش تبلیغ کردم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین رضازاده، قوی‌ترین مرد جهان حالا کار سخت‌تری برای اداره فدراسیون دارد فدراسیونی که حاشیه‌های زیادی آن را دوره کرده است.

وزنه‌برداری ایران با محرومیت همیشگی، تنها یک دوپینگی فاصله دارد. اگرچه مدال‌ مسابقات جهانی آنتالیا، سهمیه و مدال المپیک 2012 لندن هم از دغدغه‌های حسین رضازاده است اما حاج‌حسین برای رد شدن فدراسیونش از لبه پرتگاه همه ملی‌پوشانش را به دندان گرفته تا هیچ خطری آنها را تهدید نکند.

الان وضعیت وزنه‌برداری چطور است؟

الحمدلله وضعیت بهتر است. در مسابقه‌های جهانی جوانان سه مدال طلا در دسته 75 کیلو گرفتیم. در حالی که گرفتن مدال در سبک‌وزن با وجود وزنه‌برداران چین و روسیه کار سختی است اما رستمی با رکوردی خیلی خوب طلا گرفت. 9 نفر از وزنه‌برداران هم به سرمربیگری کوروش باقری و فلاحتی‌نژاد برای مسابقات جهانی تمرین می‌کنند. از جمع این رقابت‌ها و مسابقات جهانی سال آینده در پاریس هم سهمیه المپیک لندن مشخص می‌شود.

خیلی به نظر نمی رسد شرایط وزنه‌برداری خوب باشد. آنچه قبل از این اتفاق افتاده و انتقاداتی که می‌شود. همه و همه فضای خوبی را ایجاد نمی‌کند.

ما خیلی امیدواریم،‌ وزنه‌برداری رشته‌ای رکوردی است، وزنه‌بردارانی مثل رضازاده و حسین توکلی،‌ 4، 5 سالی در اردو بودند که مدال المپیک سیدنی را گرفتند در حالی که کسی انتظار نداشت. حالا میانگین سنی بچه‌ها هم 23، 24 است. انشاءالله بتوانند در المپیک لندن مدال بگیرند. این سیاه‌نمایی هم کار دو، سه نفر از خانواده وزنه‌برداری است.

شما از کوروش به عنوان سرمربی اسم بردید اما او اول به عنوان مربی آمد.

کوروش باقری، سرمربی است و فلاحتی‌نژاد مربی.

فکر می‌کنید این کادر دانش لازم را برای تیم‌ملی داشته باشد؟

ببینید، کوروش باقری چندین مدال بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان دارد. نفر چهارم المپیک است و چندین سال هم با من در اردوهای مختلف بوده و دو، سه دوره هم مربی من بوده. حتی در المپیک آتن، بازی‌های آسیایی دوحه و مسابقات جهانی ورشو. تحصیلکرده است و من این شایستگی را در او می‌بینم. انشاءالله خدا کمک کند و او موفق باشد.

ماجرای این دوپینگی‌ها چه بود. شما از 50 نفر تست گرفتید که اول 13 نفر مشکوک شدند و بعد 9 نفردوپینگی؟

فقط 9 نفر دوپینگی داریم. ما خودمان از ستاد خواستیم از وزنه‌برداران 4 باشگاه آزمایش بگیرند که تست 9 نفر از 50 نفر مشکل داشت. اگر تست یک نفر در اردن مثبت می‌شد، در فدراسیون را باید می‌بستیم. ما پیش‌گیری می‌کردیم.

چه تضمینی وجود داشت که اگر تست‌هایی که گرفته بودید منفی می‌شد، در اردن مثبت از آب در نمی‌آمد؟

همین هم هست، این اتفاق پیش آمده که وزنه‌برداری آزمایش داده، منفی شده و بعدها در مسابقات تستش مثبت درآمده. امید نائیج وقتی آزمایش داد، دوپینگی درنیامد و اما در مسابقه تستش مثبت بود اما ما آموزش دادیم که ورزشکار و مربی حواس‌شان جمع باشد. حتی اگر قرار باشد یک مسکن بخورد، حواسش جمع باشد.

حالا واقعاً قرص مسکن مشکل بزرگ ما است یعنی خوردن این داروها آزمایش دوپینگ را مثبت می‌کند؟

این هم هست، قرص‌های نیروزا در یک هفته، 10 روز جواب نمی‌دهد. یعنی خود ورزشکار بخواهد از قرص نیروزا استفاده کند، در عرض یک هفته یا 10 روز تأثیری برای بدنش ندارد اما اثر قرص‌های مسکن و بتامتازون دو هفته در بدن می‌ماند. ممکن است من زانویم درد داشته باشد برای اینکه خوب وزنه بزنم، آمپول مسکن بزنم تا دردش خوب شود. این تأثیرش می‌ماند اما قرصی که نیروزاست، اگر 10 روز قبل از مسابقه بخورم، اصلاً تأثیری ندارد. ما از 50 نفر تست گرفتیم و پیشگیری کردیم. خود ورزشکار باید حواسش باشد. الان آنهایی که دوپینگی شدند، با اینکه زحمت کشیدند، ‌اما دو سال محروم شدند.

اگر قرار باشد خیلی شفاف بگوییم فدراسیون با چند تا دوپینگی محروم می‌شود؟

در حالت عادی اگر تعداد دوپینگی‌ها بیشتر از سه شود، محروم می‌شویم. اما وقتی رفتیم پیش آیان، او گفت؛ از آذرماه 88 تا سال 90 محروم هستید. یعنی بعد از المپیک لندن فعالیت‌تان را شروع کنید. ما هم قانون را آوردیم که می توانیم جریمه بدهیم و مشکل حل شود. اما او گفت این قانون برای کشورهایی است که یک یا دو بار دوپینگی داشته باشند شما مدام مشکل دوپینگ دارید و برای همین فدراسیون تان تعلیق است تا بعد از المپیک لندن. می‌توانید بعد از لندن فعالیت را شروع کنید. با او صحبت کردیم، گفتیم این مسائل باعث می‌شود وزنه‌برداری از بین برود. برای اینکه این اتفاق نیفتد، خیلی موارد را مطرح کردیم. بالاخره آیان به ما فرصت داد. گفت برو اما اگر یک نفر دیگر از ملی‌پوشان ایران تستش مثبت شود، محروم می‌شوید، یعنی ما هیچ فرصتی نداریم. یک دوپینگ معنایش می شود محرومیت.

یعنی برای هر وزنه‌برداری که به خارج می‌رود، باید یک قرنطینه داشته باشیم که ورودی و خروجی او را کنترل کنیم؟

دقیقا. بعضی‌ها می‌گفتند در وزنه‌برداری را ببندیم اما این کار نسل نوجوان و جوان علاقه‌مند را از بین می‌برد. گفتم خودمان وارد عمل شویم. بالاخره هزینه‌ای را باید بپردازیم تا خودمان را حفظ کنیم. آیان به ما می گفت این اتفاقاتی که پیش می‌آید، به خاطر این است که سیستم آزمایشگاه‌های کلن تغییر پیدا کرده است. بروید در کشورتان اطلاع‌رسانی کنید که در قرن 21 زندگی می‌کنید، در حالی که شما با سیستم قرن بیستم حرکت می‌کنید.

شما سال 2007 بعد از اینکه 9 وزنه‌بردار ایران دوپینگی شدند، در مصاحبه‌ای گفتید ورزشکار باید مراقب خودش باشد. جمله‌ای که خیلی از هم دوره‌ای‌های‌تان را رنجاند.

بله من گفتم باید ورزشکاران از خودشان مراقبت می‌کردند. هر ورزشکاری باید مراقب خودش باشد. من همیشه مواظبم. حتی از بطری آب بدون پلمپ هم آب نمی‌خورم. اما بعضی‌ها از این کارها برداشت بد می‌کنند. همان زمان هم که 9 نفر دوپینگی شدند، پودری که فدراسیون خریده بود، تقلبی بود. اگر من هم می‌خوردم، دوپینگی می‌شدم اما چون وزن من 165 کیلو بود، ایوانوف به من نمی‌داد. اصغر ابراهیمی چون مصدوم بود، نمی‌خورد. اگر ما هم خورده بودیم، دوپینگ ما هم درمی‌آمد. آن زمان من گفتم همه باید مواظب خودشان باشند. هیچ‌کس تقصیر نداشت، حتی ایوانف، چون نمی‌دانست چی هست.

وقتی حسین رضازاده سرمربی تیم‌ملی شد، برای سنگین‌وزن‌ها اتفاقات بدی افتاد. حتی آنها معتقد بودند شما به آنها قرص و آمپول داده‌اید.

قرصی که در تست دوپینگ آنها درآمده، متان‌دیان، آنابولیک بوده. در حالی که در اردو ویتامین و پروتئین را پزشک تیم به بچه‌ها می‌داد اما این قرص‌هایی که تست نشان می‌دهد، بیرون هم هست. همه ورزشکاران هم آن را می‌شناسند. آزمایشگاه کلن هم آن را تأیید کرده. اما ما یک دانه هم از آن در اردو استفاده نمی‌کنیم.

قضیه آمپول‌ها چه بود که می‌گفتند آقای زارع به بچه‌ها می‌داده؟

یک‌وقت می‌گویند آقای زارع. بعد اسم از پانزوان آوردند. هر کدام همین‌جوری می‌گویند. هر روز یک حرف می‌زنند. زارع، رضازاده، رضازاده، رضازاده، زارع.

چقدر امید هست که علی‌حسینی تبرئه شود؟

ما همه تلاش‌مان را کرده‌ایم. حتی من از آیان خواستم اسم علی‌حسینی در لیست دوپینگی‌های فدراسیون جهانی اعلام نشود. آقای داراب ریاحی هم شاهد است. حتی آیان گفت چقدر تو می‌گویی حسینی، حسینی. او دومین‌بار است که دوپینگی می‌شود و همین کارش را سخت‌تر کرده. دومین بار دوپینگی شدن یعنی محرومیت مادام‌العمر.

همه تلاش‌ها برای این است که محرومیتش کم شود؟

همه تلاش‌مان برای این است که محرومیت مادام‌العمر علی‌حسینی برداشته شود. محروم که می‌شود اما معلوم نیست چه مدت.

شما به چند سال راضی هستید؟

اگر به مسابقات جهانی فرانسه سال آینده یا المپیک لندن برسد، خوب است چون وقتی علی‌حسینی در مسابقات مدال بگیرد، می‌گویند رضازاده. این خوب است.

همه می‌گفتند سعید علی‌حسینی تنها کسی است که می‌تواند رکورد ‌حسین رضازاده را بشکند و او دلش نمی‌خواهد رکوردش شکسته شود.

من همه جا گفته‌ام 10، 12 سالی است رکورددار دنیا و المپیک هستم، کسی به من چیزی داده؟

بالاخره اعتبارش برایت می‌ماند...

آقا چه اعتباری؟ ببخشید من رکورد جهان و المپیک را در سیدنی و آتن زدم، برای این رکوردزنی پاداش به من ندادند. پاداش به خاطر مدال طلا بود، همان پاداشی که به هادی ساعی دادند، به من هم دادند.

دومین جلسه دادرسی آخرین جلسه است و نتیجه‌اش اعلام می‌شود؟

نمی‌دانم.

وقتی فدراسیون ایران به خاطر 9 دوپینگی برای مسابقات جهانی دومینیکن محروم شد، شما را فدراسیون جهانی به دومینیکن دعوت کرد؟

نه، کجا دعوت‌نامه دادند.

آن موقع مطرح بود که آیان، رضازاده را دعوت کرده و حتی این حرف بود که اسپانسرها خواسته بودند اگر رضازاده نیاید، کنار می‌کشند.

نه، دعوت‌نامه کو؟ چه کسی می‌گوید؟ آن موقع دوپینگ بچه‌ها که درآمد، هنوز تصمیم‌گیری‌ای در این‌باره نشده بود. اگر هیأت‌رئیسه فدراسیون جهانی جلسه می‌گذاشت، حسین رضازاده هم نمی‌توانست برود. بعد از مسابقات جهانی، در مجارستان ایران را محروم کردند. یعنی من نمی‌توانستم در بازی‌های آسیایی دوحه وزنه بزنم که بعد جریمه کردند. آقای افشارزاده که آمد و قبول کرد جریمه را بدهد، آن وقت من هم اجازه حضور در بازی‌های آسیایی دوحه را گرفتم.

بعد از 4 سال این حرف را می‌زنید؟

این حرف تا به حال زده نشده بود، دعوت‌نامه کجاست؟ کی گفته؟ کو؟ همه فدراسیون جهانی که آیان نیست. هیأت‌رئیسه تصمیم‌گیری می‌کند. در دومینیکن تصمیم‌گیری کردند. تنها ایران نبود، دو، سه کشور دیگر هم بودند که ایران محروم شد اما جریمه هم گذاشتند که در صورت پرداخت می‌توانست شرکت کند. من هم رفتم اما نه دعوتنامه بود و نه حمایت اسپانسر. این حرف‌ها، حرف‌هایی بود که حالا هم می‌زنند.

یعنی این‌جوری نیست که فکر کنیم یک وزنه‌بردار آن قدر مهم است که بخواهند او حتماً در مسابقات شرکت کند؟

نه، همه یکسان هستند. هلیل موتلو هم تستش مثبت درآمد و محروم شد. هیچ‌کس برای فدراسیون جهانی فرقی ندارد.

سعید در صحبت‌هایش موضع تندی در قبال شما می‌گیرد.

من کاری ندارم. بالاخره خدایی هست. همه چیز معلوم می‌شود این همه حرف زده. ماده‌ای که در تست دوپینگش درآمده نه ما دخالت کردیم نه چیزی. خودش هم می‌گوید من دوپینگی نیستم. ما هم بی‌تقصیریم. نتیجه آزمایشگاه کلن این را نشان می‌دهد. من و شما و بقیه هم تقصیری نداریم. خودش هم می‌داند، اما مدرک را آزمایشگاه کلن فرستاده. ما هم به آن استناد می‌کنیم. فدراسیون جهانی هم به آن استناد می‌کند.

ناراحت نیستید که رشید شریفی باید در یک تعمیرگاه کار کند؟

رشید روغن ماشین می‌فروشد. در تعمیرگاه کار نمی‌کند. رشید شریفی بعد از صحبت‌هایی که کرده بود به خودم گفت من این حرف‌ها را نزده‌ام.

اما او یک‌سری حرف‌ها زده بود که یک خبرنگار نمی‌تواند از خودش بنویسد.

من کاری ندارم. نمی‌گویم خبرنگار خودش نوشته، می‌گویم به رشید شریفی گفته‌اند این‌طوری بگو. از این طرف و آن طرف . رشید شریفی گفت آقای افشارزاده به من قول زمین داده بود، وقتی با او صحبت کردم تکذیب کرد.الان هم کسب و کار می‌کند، شاید وضعیت او بهتر از بقیه ورزشکاران باشد.

برای شما ناراحت‌کننده نیست؟

چرا، او یک ورزشکار زحمت‌کش است. ولی خب قهرمانان وقتی جوان هستند باید یک کاری پیدا کنند و انجام دهند. بالاخره جوان‌ باید دنبال کار باشد حالا اگر ورزشکار نباشد خودش انتخاب کرده.

شده خودتان را جای آنهایی بگذارید که محروم می‌شوند؟

محرومیت خیلی سخت است.

شما در دوره جوانی محروم بوده‌اید؟

از این حرف‌ها زیاد می‌زنند. ما همیشه محروم بوده‌ایم! اما اگر من محروم بوده‌ام، بیایند اسنادش را نشان دهند.

به‌زودی نوبت مجمع وزنه‌برداری می‌شود. در هیأت‌ها تغییراتی را برای تغییر اعضای مجمع به‌وجود آورده‌اید؟

نه، اصلاً تغییری نداده‌ایم. فقط خراسان بود که مجمع خراسان تقاضای آن را داشت.

وقتی سفرهای‌تان را شروع کردید این ذهنیت به‌وجود آمد که دارید برای چیدن اعضای مجمع دل‌خواهتان زمینه‌چینی می‌کنید.

الان به سفرها هم که می‌رویم دنبال جمع کردن رأی نیستیم. استان‌ها خودشان ما را دعوت می‌کنند، ملاقات با استاندار داریم و امام جمعه استان‌ها، برای اینکه امکانات برای هیأت‌ها بگیریم. نمی‌خواهیم رأی بگیریم.

بعضی‌ها می‌گویند دومین جلسه دادرسی علی حسینی عقب افتاده تا تا حسین رضازاده در انتخابات رئیس فدراسیون شود.

مگر به حرف من گوش می‌کنند. من تنها می‌توانم به آقایان بگویم، اما مگر حرف آیان را هیأت دادرسی می‌خواند. این هیأت خودش چند نفر عضو دارد که خودشان تصمیم‌گیرنده‌اند. از وکیل علی‌حسینی بپرسید. به او گفتند که دو ماه فرصت دارید انتخابات‌ ما هم که شاید بعد از بازی‌های آسیایی باشد.

چقدر امیدوارید با آرای بالا در مجمع رئیس شوید؟

همیشه امیدوارم.

یعنی با آرای صددرصد؟

امیدوارم. همه هیأت‌ها وقتی من نوجوان بودم یا رئیس هیأت بوده‌اند یا داور که قضاوت می‌کردند یا مربی بوده‌اند و نظر می‌دادند که چطور وزنه‌ بزنم همه مرا می‌شناسند.

یک‌سری انتقادهایی که به مجمع‌های جدید می‌شود این است که هیچ‌یک از مخالفان عضو آن نیستند؟

شما دوست دارید من رأی بیاورم یا نه (با خنده)؟

فرقی ندارد که من چه فکر می‌کنم، مهم این است که حسین رضازاده اجازه می‌دهد که منتقدانش در روز مجمع حاضر باشند؟

به هر حال آنها دارند حرف می‌زنند (با خنده). این افراد یادشان نرود، من همه‌جوره به آنها کمک کرده‌ام. به هر حال من در شرایط سختی به فدراسیون آمدم. زمانی که بهترین وزنه‌برداران را از دست دادیم.

یک سندی رو شد که پاداش‌های دو، سه میلیونی به خودتان و آقای ریاحی داده‌اید.

این کار قانونی است. رؤسای فدراسیون‌ها حقوق نمی‌گیرند. برای همین ما پاداش در نظر می‌گیریم که قانونی هم هست. در فدراسیون حسین رضا‌زاده همه‌چیز قانونی و شفاف است. در همه فدراسیون‌ها هست.

یعنی کار غیراخلاقی؟!

کار غیراخلاقی است و می‌خواستند به حسین رضازاده ضربه بزنند اما بدانند که خدا نمی‌گذارد. دشمنان ما می‌خواهند وزنه‌برداری را نابود کنند. از وزنه‌برداری استفاده کردند و حالا هم می‌خواهند آن را از بین ببرند.

یکی از قصه‌های معروف درباره حسین رضازاده می‌گویند ماجرای اهدای ماکسیما به شماست. واقعاً ماکسیما را برداشتید و درحالی که مهمانان حضور داشتند، رفتید اردبیل؟

نه بابا. الکی برای خراب کردن قصه می‌سازند. این مراسم در هتل المپیک برگزار شد. یک پدر شهید هم کلید را به من داد. آقای قلعه‌بانی که خداحافظی، ماشین را برداشتم و رفتم. من آن روز تمرین داشتم، بعد گفتند ماشین را برده اردبیل. این‌ها شیطنت‌هایی است که می‌شود.

یکی از اتفاقاتی که رضازاده را در دو سال گذشته خیلی در دید قرار داد، حضورش برای حمایت از یک کاندیدا بود. او همیشه می‌گفت از من خواسته شده وارد سیاست نشوم.

بله، همین طور بود. در دوره‌های قبل هیچ وقت وارد بحث انتخابات نمی‌شدم با اینکه خیلی هم پیشنهاد داشتم اما این بار شرایط فرق داشت.

چه فرقی؟

من محمود احمدی‌نژاد را از سال 1372 می‌شناختم. می‌دانستم او آدم شجاعی است و مطمئن بودم جلوی آمریکا و دیگر کشورهای استکباری با شجاعت می‌ایستد و خیلی هم کار می‌کند. تازه مگر چه گناهی مرتکب شدم؟ من او را می‌شناختم و به ستادش رفتم. من هم مثل همه مردم یک رای دارم و می‌توانم برای خودم تصمیم بگیرم. مگر این همه از مردم در انتخابات به ستادهای مختلف نرفتند؟ نمی‌دانم چه گناهی کردم که از رئیس‌جمهور طرفداری کردم. من پای حرفم هستم و فکر می‌کنم او بهترین است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
0
0
شيرپاك خورده يعني اين.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
0
0
به همین خاطر از چشم مردم افتادی و از پهلوانی به دلالی در بخش مسکن رفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
0
0
واقعا گه جهان پهلوانی شیر اردبیل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
0
0
خیلی از رضازاده بدم میاد این اواخر که دیگه خیلی خیلی بدم میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
0
0
هراز گاهی جهت ... تحليل‌های سياسی بده ما هم ياد بگيريم آقای رييس جمهورشناس!

يادتباشه كه با ... دولت شدن از چشم ملت افتادی! پهلوون معروف هستي اما ديگه محبوب نيستی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
0
0
حسين جان ميخواهيم كمي در عمران و آباداني يك شيخ نشين شريك شويم بنظر شما از كجا ملك بخريم؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
0
0
قهرمان ها و هنرمند های واقعی ما ملت ایران، امثال علی کریمی و استاد محبوب، آقای شجریان هستند. نه کسایی مثل رضازاده و افتخاری!!!

جناب رضازاده عزیز، مردم ایران دوستدار پهلوانی و مردونگی‌اند، نه ورزشکارای . که دنبال سود و زیان خودشونن! برای همینم هست که یاد و نام جهان پهلوان تختی تا آخر دنیا از خاطر ما ایرانی‌ها فراموش نمیشه. ولی شما ... !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
0
0
كاش اين كار را نمی‌كردی، تو مال تمام مردم بودی! ولی حالا شدی فقط برای احمدی‌نژاد! برو خوش بگذرد ولی اسم ملت ايران را به زبان نيار تو الان حزبی هستی نه سراسری!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
0
0
يه زماني دوستش داشتم ولي الان اصلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
0
0
دوستان از ملت ایران حرف می‌زنند یا ملت تهران یا اقلیت سبز؟ دلاور جهان پهلوان خدا دلت را شاد کند که دل ملتی با تو شاد است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین