کد خبر: ۱۰۶۰۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰

بیماران ICU قربانی اختلاف وزارت بهداشت و گمرک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "غذای فرموله" بیماران آی سی یو که حکم دارو را برای آنها دارد در حالی به دلیل اختلاف وزارت بهداشت و گمرک بر سر میزان تعرفه آن با مشکل مواجه شده که رابطه مستقیمی بین سوء‌تغذیه بیماران آی سی یو و عدم بهبودی و مرگ‌و میر آنها وجود دارد.

امروزه از محلول‌های غذایی بیمارستانی به عنوان بهترین استراتژی تغذیه‌ای در زمانی که بیمار از سطح هوشیاری مناسب برخوردار نیست و یا به دلیل کهولت سن قدرت بلع ندارد و یا به واسطه افسردگی مزمن اشت‌های غذایی ندارد استفاده می‌شود. این در حالی است که واردات غذای فرموله به عنوان داروی حیاتی بیماران آی سی یو به دلیل اختلاف نظر وزارت بهداشت و گمرک بر سر میزان تعرفه واردات این محصول، دچار اختلال شده است.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، مدیرکل نظارت بر امور دارو و موادمخدر وزارت بهداشت در خصوص آخرین پیگیری این وزارتخانه برای ترخیص غذای فرموله از گمرک و توزیع آن در بیمارستان ها،گفت: اخیرا در مکاتبه‌ای که با گمرک داشته‌ایم، متذکر شده‌ایم که غذای فرموله برای بیمار آی سی یو از دارو واجب تر و حیاتی تر است.

وی با بیان اینکه گمرک در حال بررسی نامه وزارت بهداشت است، افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت برای میزان تعرفه واردات غذای فرموله 4 درصد است اما گمرک بر دریافت 25 درصد تعرفه اصرار دارد و دلیل آن نیز شاید این باشد که در کتاب گمرک برای واردات این نوع محصول تعرفه‌ای تعیین نشده است.

استفاده از غذای فرموله که با اهداف پزشکی و براساس برآوردهای علمی‌ از وضعیت بیمار توسط متخصصان مربوطه تجویز می‌شود، می‌تواند عامل موثری در بهبود فرآیند درمان و کاهش دوره بستری بیمار تلقی شود.

دکتر پریسا ترابی، کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص اهمیت غذای فرموله، گفت: بر اساس مطالعات بالینی باید اذعان نمود که رابطه مستقیمی بین سوء‌تغذیه بیماران آی سی یو و بروز نارسایی کلیوی، بروز عفونت‌های خونی، کاهش پاسخ به دارو درمانی، تشدید بیماری، عدم بهبودی و مرگ‌و میر این بیماران وجود دارد.

متخصصان امور تغذیه معتقدند محلول‌های تغذیه‌ای دست ساز که از طرف خانواده‌ها برای بیماران بستری در بخش‌های ویژه تهیه می‌شود چندان از لحاظ تغذیه ای قابل کنترل و ارزیابی نیست.

مدیرکل نظارت بر امور دارو و موادمخدر وزارت بهداشت تاکید کرد: تصمیم‌گیری در خصوص میزان تعرفه واردات غذای فرموله که از قبل تعرفه‌ای برای آن نداشته‌ایم، چندان آسان نیست اما مطمئن هستیم که گمرک به نامه وزارت بهداشت جواب مثبت خواهد داد.

شانه‌ساز با اشاره به محدودیتهای قانونی که بر سر ترخیص برخی کالاها از گمرک وجود دارد، در عین حال افزود: البته واردات این قبیل کالاها از حساسیت خاصی برخوردار است.

این در حالی است که بیماران بستری در آی سی یو از وضعیت جسمی ویژه ای برخوردارند و می‌بایست سلامت آنها بیش از سایر بیماران بستری در بخش‌های عادی بیمارستان‌ها، مورد توجه قرار گیرد.

بی تردید این موضوع علاوه بر کاهش درد، رنج، اضطراب و ناخوشایندی بیمار و همراهان او، می‌تواند با کاهش هزینه‌های دوره بستری موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمار و نیز صرفه‌جویی در بودجه محدود درمانی کشور شود.

از سوی دیگر با توجه به محدودیت پذیرش بخش مراقبت‌های ویژه، این موضوع می‌تواند موجب افزایش امکان بهره‌مندی سایر بیماران نیازمند به خدمات این بخش شود، بیمارانی که به دلیل عدم‌ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه در صف انتظار قرار دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین