کد خبر: ۱۰۶۱۱۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۱
برای دومین‌بار در مجلس شورای اسلامی؛

قانون انتخابات شوراها اصلاح شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قانون انتخابات شوراها برای دومین بار در سال جاری از سوی نمایندگان مجلس اصلاح شد. 

نخستین اصلاحیه این قانون مربوط به تجمیع انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری بود و امروز اصلاحیه دیگری درباره برگزاری انتخابات میان دوره‌ای شوراها از سوی نمایندگان مصوب شد.
براساس مصوبه نمایندگان در صورتی که هر یک از شوراها به علت فوت، استعفا یا صلب عضویت اعضا اصلی و علی‌البدل، فاقد حدنصاب لازم برای تشکیل جلسه گردد و همچنین در حوزه‌هایی که انتخابات آنها باطل یا متوقف شده و یا شورای آن‌ها منحل شده است؛ وزارت کشور موظف است انتخابات میاندوره‌ای شورای اسلامی آنها را همزمان با اولین انتخابات سراسری سایر انتخابات مشروط به آنکه حداقل یکسال به پایان دوره شورا باقی مانده باشد برگزار کند.

همچنین در برگزاری انتخابات میاندوره‌ای نیازی به تشکیل هیات‌های اجرایی بخش و شهرستان نیست و همان هیات‌هایی که براساس قوانین نوع انتخابات سراسری تشکیل شده است وظایف و اختیارات هیات‌های مذکور را برعهده خواهند داشت.

این لایحه در حالی با ۱۵۱ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به تصویب رسید که مخالفینی هم در مجلس داشت. از جمله مصطفی کواکبیان کهع معتقد بود این لایحه انتخابات زدایی را تایید می‌کند و دست دولت را باز می‌گذارد تا انتخابات شوراها را هر زمان که خواست برگزار کند.

وی در واکنش به دفاعیه طراحان این لایحه مبنی بر اینکه با اجرای این قانون، هزینه‌ها کاهش خواهد یافت، پرسید: مگر برگزاری یک انتخابات چه اندازه هزینه دارد؟ وی خواستار منتظر ماندن مجلس برای ارائه لایحه جامع انتخابات از سوی دولت شد.

اما اقبال محمدی نماینده مریوان نیز از موافقان این لایحه اظهار داشت که بسیاری از مشکلات و مسائل انتخابات با تصویب این لایحه حل می‌شود چراکه برگزاری انتخابات ملزم به پرداخت هزینه، وقت و نیرو است.

سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور نیز با اعلام موافقت دولت با این لایحه اظهار داشت: در صورتی که شورای نگهبان این لایحه را تایید کند اسفند سال آینده که انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود انتخابات میاندوره‌ای شوراها نیز برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین