آفتابنیوز : آفتاب: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان تنها متولی تنظیم بازار و تعرفههای خدمات ارتباطی برای متعادلسازی قیمت اینترنت مصرف کنندگان نسبت به بازنگری و کاهش تعرفه خدمات اینترنت هوشمند اقدام و این سرویس را ارزان کرد.
ارائه سرویس اینترنت هوشمند از طریق شبکه IN شرکتهای مخابرات استانی که با مشارکت شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنتی (ISP) صورت گرفته است پیش از این به ازای هر دقیقه اتصال 50 ریال بود که این تعرفه به 36 ریال کاهش یافت.
طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که به شرکت مخابرات ایران نیز ابلاغ شده است مشترکان باید بابت اتصال به اینترنت برای هر دقیقه 36 ریال از طریق قبوض تلفن ثابت خود به شرکت مخابرات بپردازند که طبق توافق صورت گرفته و با وجودی که ارائه این خدمات از طریق IN توسط شرکتهای اینترنتی انجام میشود از این مبلغ سهم شرکتهای عرضه کننده اینترنت ۲۵ ریال و سهم شرکت مخابرات ایران ۱۱ ریال خواهد بود.
تاکنون حدود 9 سرویس از طریق شبکه IN به مشترکان مخابرات ارائه شده است که از جمله آن میتوان به سرویس مکالمه اعتباری، مکالمه رایگان، شبکه خصوصی مجازی، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، مشاوره تلفنی، نظرسنجی تلفنی و انتقال شماره اشاره کرد. اینترنت هوشمند نیز یکی از کاربردهای خدمات مشاوره تلفنی است و تمام خدماتی که شرکتها از طریق شبکه هوشمند به کاربران ارائه میکنند با استفاده از این سرویس انجام پذیر است.
گفته میشود هم اکنون بیشترین متقاضی شبکه IN مربوط به سرویس اینترنت هوشمند است و مابقی سرویسها متقاضیان کمتری دارند.
پیش از این نیز شرکت ارتباطات زیرساخت شبکه سراسری IN را راهاندازی کرد تا ارائه سرویسهای مختلف IN در 30 استان و 1015 شهر کشور از طریق شرکتهای مخابرات استانی با هماهنگی زیرساخت انجام شود و صورتحسابگیری این خدمات به صورت متمرکز در شبکه زیرساخت محاسبه شود که این طرح به علت راهاندازی شبکه جدید NGN فعلا اجرایی نشده است.
کارشناسان معتقدند که راهاندازی شبکه IN با خدمات ارزش افزودهای که در اختیار مشترکان قرار میدهد از ابعاد مختلف میتواند برای مخابرات، مردم و همچنین سازمانها و نهادهای فعال درعرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تحولی چشمگیر و اساسی محسوب شود.
کاربرد هر یک از این خدمات مزایای خاصی را برای مشترکان دارد برای مثال خدمات ارزش افزوده شامل مکالمات انبوه، شماره اختصاصی و شماره فراگیر بهگونهای طراحی شدهاند که کاربران را از شمارهگیری مجدد برای تماس با مخاطب مورد نظر بی نیاز میکند و با همان یک بار شمارهگیری امکان تماس را با مخاطب فراهم میکند که این موضوع علاوه بر افزایش ضریب موفقیت مکالمات که یکی از شاخصهای پیشرفت و کارایی در مخابرات محسوب میشود، نیاز به سرمایهگذاری مضاعف، برای توسعه ظرفیت ارتباطات را نیز کاهش میدهد.
ازسوی دیگر خدماتی از قبیل مکالمه رایگان، اینترنت هوشمند، نظرسنجی، شبکه خصوصی مجازی و مشاوره تلفنی به فعالان عرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور این فرصت را خواهد داد تا ضمن شناسایی و جذب مشتریان مورد نظر امکان معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود را در سراسر کشور به دست آورند.
با این حال پیشبینی میشود بازنگری در تعرفه اینترنت هوشمند و کاهش قیمت آن باعث افزایش میزان تقاضا از سوی مصرف کنندگان این شبکه شود و کارشناسان معتقدند سازمان تنظیم مقررات باید به دیگر سرویسهای این شبکه از حیث کاربرد توجه کند و تعرفه آنها را نیز مورد بازنگری قرار دهد.