کد خبر: ۱۰۶۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸

احمدی‌نژاد: اسرائیل کوچک‌تر از آن است که بخواهد به ایران حمله کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: معتقدم آقای جان بولتون شیفته بازی‌های رایانه‌ای است که تنها می‌نشیند و بازی جنگ را در ذهن خود تجسم می‌کند و آن را به تنهایی بازی می‌کند. 

متن این مصاحبه به شرح زیر است:

 راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر ایران با همکاری روسیه چه مفهومی برای شما در راه دست‌یابی به فناوری هسته ای دارد؟
 

این نیروگاه یک نیروگاه هسته ای است که راه اندازی می شود ، ایران به 20 نیروگاه دیگر نیاز دارد و امیدواریم راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، بستر مناسب برای افزایش همکاری و روابط با روسیه و دیگر کشورهای دارای توانمندی ساخت نیروگاه‌ها و راکتورهای اتمی فراهم کند. 

آیا راه‌اندازی این نیروگاه با همکاری روسیه و تامین سوخت مورد نیاز شما فرصتی برای عمومیت بخشیدن این گام در نیروگاه‌های دیگر و تجربه تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز شما از خارج به شمار نمی‌رود؟ 

ممکن است باشد، اما در نهایت میان کسی که بتواند سوخت را تولید کند و کسی که آن را خریداری کند، تفاوت وجود دارد اما تجربه ما نشان داده است که دست‌یابی به سوخت از خارج همواره تحت تاثیر ملاحظات سیاسی است، ما نیاز داریم اطمینان پیدا کنیم به اینکه نیروگاه‌های اتمی همواره فعال خواهد بود. 

امروز اروپا و امریکا مانع صادرات بنزین به ایران می‌شوند در حالی که این سوخت طبیعی است نه هسته‌ای، به صراحت می‌گویم که ما به اینها اعتماد نداریم اما رابطه ما با روسیه، رابطه خوب و حتی خیلی خوب است، بالاخره هر کسی نیازمند آن است تا نیازهایش را خودش تامین کند. 

آیا اطمینان دارید که روسیه همانگونه که در گذشته توافق شد، همچنان به تعهدات خود برای راه‌اندازی این نیروگاه پای‌بند باشد؟ 

ما امیدواریم این‌گونه باشد، قاعدتا هر کس قراردادی با ما می‌بندد باید به این قرارداد پای‌بند باشد و انتظار داریم روسیه هم به قرارداد خود پایبند باشد. 

ما هم اکنون نیروگاه‌های دیگری را در دست بررسی و ساخت داریم که معنایش این است ما به سوخت هسته‌ای بیشتری نیاز داریم. 

جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد آشکارا و به صراحت اسرائیل را برای حمله به نیروگاه اتمی بوشهر تحریک کرده است، بولتون چند روز پیش گفت اسرائیل برای حمله نظامی به نیروگاه اتمی بوشهر چند روز بیشتر فرصت ندارد، آیا احتمال می‌دهید که اسرائیل دست به چنین اقدامی بزند؟ 

معتقدم آقای جان بولتون شیفته بازی‌های رایانه‌ای است که تنها می‌نشیند و بازی جنگ را در ذهن خود تجسم می‌کند و آن را به تنهایی بازی می‌کند، ما به نوبه خود چنین حمله‌ای را بعید می‌دانیم، رژیم اسرائیل بسیار کوچک‌تر از آن است که جرات رویارویی نظامی با ایران را پیدا کند. گذشته از آن، صحبت‌های بولتون هرگز اعتباری ندارد ما وقتی بخواهیم به مواضع امریکا نگاه کنیم فقط به حرف عقلای این کشور گوش می‌کنیم نه به آنهایی که از روی بغض و کینه حرف می‌زنند. 

اگر واقعا اسرائیل به نیروگاه اتمی بوشهر حمله کند، مرزهای پاسخ یا نوع واکنش احتمالی ایران چگونه خواهد بود؟ 

اولا فکر نمی‌کنم چنین حمله‌ای روی دهد چرا که رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر از آن است که بخواهد دست به چنین کاری بزند اما در پاسخ به سؤال شما اعلام می‌کنم پاسخ ایران چنان کوبنده و قاطع خواهد بود که متجاوز را از گرفتن تصمیم حمله به تاسیسات ما پشیمان می‌کند. 

سؤالی که درباره این اشکال پرسیده می‌شود این است که اگر فرضا اسرائیل بدون حمایت آشکار ایالات متحده امریکا دست به چنین حمله‌ای بزند، آیا پاسخ ایران پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را شامل خواهد شد؟ 

ما و کشورهای حوزه خلیج فارس برادر و دوست هستیم و برادران ما در این کشورها هرگز اجازه نخواهند داد که خاک آنها برای حمله به ایران به‌کار گرفته شود، رهبران این کشورها آگاه‌تر و هوشیارتر از آن هستند اما رژیم صهیونیستی جسارت چنین کاری را ندارد، هدف از این تهدیدها این است که اذهان و افکارعمومی منطقه را از موضوعات اصلی منحرف کنند، این تهدیدها جدی نیست. 

اما اطلاعات فراوانی که درباره اقدام یا حمله نظامی به ایران منتشر می‌شود به عنوان مثال مجله آتلانتیک آمریکا اعلام کرده است که در یک سال آینده به ایران حمله خواهد شد، شما سه یا چهار روز پیش گفته بودید به اینکه اطلاعات دقیقی در دست دارید به اینکه اسرائیل و ایالات متحده آمریکا تصمیم دارند علیه دو کشور وارد جنگ شوند؟ 

این طور نیست، از کجا می‌خواهند به ایران حمله کنند مثلا از منطقه می‌خواهند دست به این کار بزنند، هرگز چنین کاری امکان ندارد، شرایط اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد، از آمریکا به ایران حمله کنند؟ 

همانطور که مثلا به عراق و افغانستان حمله کردند؟ 

نه، موضوع اینجا خیلی فرق می‌کند، آیا فکر نمی‌کنید که ایران با عراق و افغانستان فرق دارد؛ وضعیت آمریکایی‌ها امروز با 10 سال پیش فرق نمی‌کند؟ وضعیت ایالات متحده آمریکا کاملا متفاوت است، آنچه من گفتم چیز دیگری است، اینکه آنها قصد دارند به دو کشور کوچک در منطقه حمله کنند و عملا برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما وقتی ما از طرح آنها خبر می‌دهیم، سبب عقب‌نشینی آنها می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند و امیدوارم که فرصت مناسب برای این کار را پیدا نکنند، آنها در جستجوی کانون‌های تنش در اطراف رژیم صهیونیستی همانند آنچه اخیرا در لبنان روی داد، هستند اما هر روز که می‌گذرد، احتمال این حمله هم ضعیف می‌شود، آنها باید بدانند هر جرقه‌ای را که در اطراف رژیم صهیونیستی شعله‌ور کنند، آینده این رژیم را تهدید خواهد کرد. 

حرف زدن با دکتر احمدی‌نژاد، حرف زدن از تمام پرونده‌های روز است که وقت محدود ما اجازه پرداختن به همه این موضوعات را نمی دهد‌، از نظر شما در ایران، ایالات متحده امریکا و اسرائیل یکسان هستند، هر یک از آنها که دست به اقدام نظامی بزند یا اقدامی علیه ایران انجام دهد، معنایش این است که هر دو طرف دست به چنین اقدامی زده‌اند؟ 

ممکن است که افرادی در رژیم صهیونیستی یا آمریکا به نابودی ایران علاقه‌مند باشند که این مسأله تازگی نداشته و از 31 سال پیش تاکنون وجود داشته است، با این حال ما برای تعامل با تمام احتمالات کاملا آماده‌ایم اما معتقدم هدف از زدن حرف‌هایی درباره جنگ یا حمله، به‌وجود آمدن تنش‌های سیاسی در منطقه است. 

به روابط با روسیه باز می‌گردیم، این کشور به بسته چهارم تحریم‌ها بر ضد ایران رای مثبت داد؛ امروز شما با روسیه در زمینه نیروگاه اتمی بوشهر همکاری می‌کنید، دقیقا در روابط شما با روسیه چه چیزی روی داده است، در حالی که شما بارها موضع روسیه را محکوم و به رئیس‌جمهور مدودف اشاره کردید به اینکه روسیه در صف دشمنان ایران قرار گرفته است؟ 

ما می‌توانیم به طور طبیعی روابط خوبی با روسیه داشته باشیم، ما دو همسایه در یک منطقه هستیم ولی این دوستی معنایش این نیست که از مواضع روسیه انتقاد نکنیم، به آنها تذکر دادیم که در حق ما اشتباه کردند، از نظر ما اتفاقی که در شورای امنیت افتاد یک اقدام اشتباه بود، ما از دوستان و همسایگان خود انتظار نداریم در ائتلاف‌هایی که علیه ما است، مشارکت کنند، حتما رهبران روسیه از ما انتظار دارند چنین موضعی داشته باشیم، ما هیچ‌گاه در تجمعات مشکوک بر ضد یکی از همسایگان یا دوستانمان شرکت نکردیم بنابراین امیدوارم این اشتباه بزرگی که در حق ایران شد، جبران شود. 

ولی شما از خطا یا اشتباه روسیه در دادن رای مثبت به تحریم‌ها گذشت کردید؟ 

از نظر ما، قطعنامه اخیر تحریم‌ها ارزش حقوقی ندارد و همین‌طور هرگز قابلیت اجرایی ندارد، قطعنامه بیهوده‌ای بود جز اینکه آبروی شورای امنیت را برد و بی‌اعتمادی بین طرف‌ها را افزایش داد، ما نظر خودمان را به روس‌ها گفتیم و در این زمینه به آنها تذکر دادیم و معتقدیم در همین حدکافی است و به اقداماتی بیشتر از این حد نیاز نیست. 

درباره بسته چهارم تحریم‌ها گفته شده است که این دور تحریم‌ها بیشترین و شدیدترین تاثیر را بر اقتصاد ایران دارد، تکیه بر موضوع کشتیرانی وحمل و نقل دریایی، خشکاندن منابع و حتی شرکت‌هایی که به طور غیر مستقیم با ایران همکاری می‌کنند، سفرهای مقامات امریکایی به منطقه، تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و اروپا علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت، در تنگنا قرار گرفتن کشورهایی که با ایران تعامل کنند، آیا این تحریم‌ها بر اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران تاثیری ندارد؟ 

بیش از 30 سال است که روابط اقتصادی ما با امریکا قطع شده است و در این 31 سال کل حجم مبادلات تجاری ما با اروپا به 23 میلیارد دلار می‌رسد، این اروپایی‌ها هستند که نیاز دارند کالاها و محصولات‌شان را به ما بفروشند، آنها نگفته‌اند که روابط تجاری‌شان را با ما قطع خواهند کرد، آنها گفته‌اند کالاهای خاصی را کنترل می‌کنند. امروز اعلام می‌کنم حتی اگر روابط اقتصادی آنها هم با ما قطع شود، تاثیری بر اقتصادمان نخواهد داشت، چرا که به سرعت در داخل توان برطرف کردن نیازهای اقتصادی خود را خواهیم داشت مانند بنزین. 

ما نه تنها می‌توانیم در داخل ایران بنزین را تولید کنیم بلکه حتی می‌توانیم به صادر کننده این ماده تبدیل شویم. 

چند روز دیگر ایالات متحده امریکا عقب‌نشینی محدود از عراق را به پایان می‌رساند، با توجه به اینکه ایران همواره خواستار عقب‌نشینی نظامیان امریکایی از عراق بوده، نظرتان در این باره چیست؟ 

ما از همان ابتدا با اشغال‌گری آنها در عراق مخالف بودیم و امروز معتقدیم که بهتر است آنها به طور کامل از این کشور عقب‌نشینی کنند و به عقب‌نشینی محدود بسنده نکنند اما آنها می‌خواهند بخشی از نظامیان خود را در داخل عراق باقی نگه دارند، آنها اشغال‌گر هستند در حالی که خروج از عراق و افغانستان به نفع آنها و کشورهای منطقه است. 

ملت‌های منطقه می‌توانند خود امور کشورهای‌شان را اداره کنند. 

ما با همه ملت عراق دوست هستیم و روابط و تماس‌های دوستانه‌ای با همه احزاب و جریان‌های عراقی داریم، آنچه برای ما اهمیت دارد عراق امن و باثبات و قدرتمند و یک‌پارچه است. 

آنچه عراق رنج می‌برد‌، در درجه اول به علت دخالت نظامی مستقیم غربی‌ها در امور عراقی‌ها است، آنها در عراق حضور دارند و آشکار در امور سیاسی عراقی‌ها دخالت می‌کنند، همه کشورهای منطقه باید به عراق کمک کنند، چرا که عراق باثبات و امن به نفع همه کشورهای منطقه است. 

پرونده‌های زیادی وجود دارد که وقت اجازه نمی‌دهد همه آنها را مطرح کنم؟ 

می‌توانید سؤال دیگری مطرح کنید از دوستان می‌خواهم فشار نیاورند که وقت تمام است بفرمایید. 

تشکر، گفته می‌شود عقب‌نشینی بخشی از نظامیان امریکایی از عراق، سبب انعطاف‌پذیری بیشترنظامیان امریکایی در صورت تمایل برای حمله به ایران می‌شود؟ 

متوجه نشدم یک بار دیگر سؤال‌تان را مطرح کنید؟ 

گفته شده است که مسأله عقب‌نشینی محدود نظامیان امریکایی از عراق شاید به تلاش‌های نظامی امریکا بر ضد ایران در صورت حمله آینده کمک کند؟ 

آیا شما فکر می‌کنید ارتشی که به دست ارتشی کوچک شکست خورده، امروز می‌خواهد به خاطر وارد شدن به جنگ با ارتشی بزرگ و آموزش دیده ای همچون ارتش ایران از عراق عقب‌نشینی کند؟ فکر نمی‌کنم این‌گونه باشد، ایالات متحده قادر به باز کردن جبهه‌ای بر ضد ایران نیست، چرا؟ انگیزه‌های منطقی و دلایل مستقیم و واقعی برای این کار وجود ندارد. 

تجربه می‌گوید دوستی با ایران بسیار بهتر از خصومت‌ورزی و دشمنی با آن است، هیچ‌کس از دشمنی با ایران سودی نمی‌برد، نگاه کنید صدام و رژیم وی کجا هستند؟ صدام می‌گفت می‌خواهد ایران را در مدت 3 روز به اشغال خود در آورد ولی الان او کجاست؟ با این حال از همان ابتدا با اشغال عراق به مخالفت برخاستیم، فکر نمی‌کنم توجیهات منطقی برای اینکه امریکا دست به چنین کاری بزند، وجود داشته باشد. 

سؤال آخر، بسیاری از اعراب از تاثیرگذاری شما در منطقه عربی یا دخالت‌های شما رضایت ندارند، چه پاسخی به این موضع‌گیری‌ها یا ارزیابی‌های منفی از نقش ایران دارید؟ 

ایران روابط عمیقی با کشورهای منطقه دارد، ما از هزاران سال پیش در کنار یکدیگر زندگی کرده و می‌کنیم و روابط دوستانه‌ای با همه کشورها داریم، به عنوان مثال روابط دوستانه و منحصر به فردی با جناب امیر قطر دارم به حرفهای همدیگر گوش می‌کنیم، در بسیاری اوقات او به آنچه می‌گویم متقاعد می‌شود و سخنان او نیز خیلی اوقات مرا متقاعد می‌کند، آیا این معنایش تاثیر منفی است، در حالی که این کار تبادل سازنده دیدگاه‌ها بوده که طبیعی و خوب است، وقتی دو تا برادر با هم صحبت می‌کنند از هم تاثیر می‌پذیرند، این طبیعی است ولی می‌خواهم به صراحت اعلام کنم که ایران در کنار هر کشوری در منطقه که در معرض فشار یا تهدید قرار گیرد، خواهد ایستاد و همواره در کنار کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی قرار خواهیم داشت، به خصوص در کنار کشورهای حوزه خلیج فارس. 

این مسأله درباره عراق یا افغانستان که ایالات متحده با شما رودر رو شد، اتفاق نیفتاد؟ 

چرا اتفاق افتاد، ببینید موقعی که امریکا به افغانستان حمله کرد، افغانستان هیچ دوستی نداشت، در چارچوب این دیدگاه، صدام دشمن بسیاری از کشورهای منطقه بود ضمن اینکه ما به مخالفت با اشغال عراق و ورود امریکایی‌ها به این کشور برخاستیم، اکنون روابطمان با عراق و افغانستان، روابط خوب و رو به گسترش در مقایسه با 10 سال پیش است، ایران امروز از ملت فلسطین به طور کامل حمایت می‌کند، همین‌طور از ملت لبنان و سوریه، همین‌طور با اردن و مصر و عربستان و قطر و بحرین و کویت و امارات و عمان از یک خانواده هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین