کد خبر: ۱۰۶۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶

ابهام در سلامت 12 برند آب معدنی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ پس از آنکه معاون وزیر بهداشت سلامت آبهای معدنی بسته‌بندی را تائید کرد به تازگی و در جدیدترین اظهار نظر یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده که تنها 9 نمونه از 21 برند (نشان تجاری) آبهای معدنی قابل استفاده هستند.

موضوع سلامت آبهای معدنی بسته‌بندی به دنبال اخبار آلودگی آب شرب برخی از مناطق تهران رسانه ای شد. ماجرایی که از یک گزارش سازمان زیرمجموعه وزارت بهداشت آغاز شد و سرانجام با گزارش وزارت بهداشت به پایان رسید اما سلامت این آبها که در بسته‌بندی‌های مختلف عرضه و به فروش می‌رسد، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مهمترین نکته و آنچه می‌تواند به عنوان یک علامت سئوال در مقابل سلامت آب‌ معدنی‌های بسته‌بندی شده قرار بگیرد، این است که چرا برچسب پروانه وزارت بهداشت بر روی بطری‌ها دیده نمی‌شود. دکتر احمد شیبانی، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، گفت: اگر مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، باید برچسب پروانه را بر روی بطری‌ها حک کنند و در غیر این صورت تخلف محسوب شده و برخورد می‌شود.

در بررسی و مشاهداتی که از تعدادی از آب‌های معدنی بسته‌بندی شده صورت گرفت، مشخص شد که هیچ‌کدام از آنها شماره پروانه وزارت بهداشت بر روی بطری‌ها ندارند.

نتایج نمونه‌ها نشان می‌دهد که آب‌ معدنی‌های بسته‌بندی شده هیچ مشکلی نداشته و کیفیت آنها قابل قبول است. 

اما دکتر حسین حسنی بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارداشت: در بررسی که توسط یک سازمان بر روی نمونه‌هایی از آبهای معدنی تولید داخل صورت گرفته است، مشخص شده که تعدادی از این آب‌ها دارای مواد و ترکیبات مضر هستند.

وی گفت: در بررسی که بر روی 21 برند (نشان تجاری) از آبهای معدنی صورت گرفته مشخص شده که تنها 9 نمونه از این برندها قابل استفاده هستند.

حسنی بافرانی با انتقاد از نظات ضعیف دستگاه‌ها بر روند تهیه و تولید مواد غذایی، بهداشتی و... در کشور، افزود: این ضعف نظارتی باعث شده که شاهد تولید انواع محصولات غذایی و آشامیدنی فاقد کیفیت لازم باشیم که می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

در همین رابطه دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت در توصیه‌ای بهداشتی به مردم عنوان کرده بود که بهتر است از خرید آب معدنی‌ها‌ که زیر آفتاب داغ نگه‌داری شده‌اند، خودداری کنند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، آب معدنی‌ها که در فروشگاه‌های عرضه موادغذایی و آشامیدنی در معرض حرارت و در زیر آفتاب داغ نگهداری شود مشکل مصرف دارند و مردم توجه داشته باشند از این آبها استفاده نکنند.

امامی رضوی در مورد تاریخ مصرف 6 ماهه آبهای بسته‌بندی نیز گفته بود اگر این آبها در معرض حرارت نباشد مصرف آنها تا یک‌سال هم مشکلی ندارد ولی اگر در شرایطی نگه‌داری و عرضه شوند که تحت تاثیر مستقیم حرارت باشند حتی قبل از 6 ماه هم غیرقابل استفاده می‌شوند.

همچنین کارشناسان تغذیه وزارت بهداشت نیز نسبت به مصرف آبهای یخ‌زده بسته‌بندی در بطریهای "پت" که باعث انتقال مواد شیمیایی سرطانزا می‌شود، هشدار داده‌اند.

بعضی از مراجع علمی اعلام کرده اند یخ زدگی آب در بطری‌های یکبار مصرف باعث می‌شود مواد شیمیایی در جدار بطری همراه با آب به درون بدن منتقل شود که این مواد خاصیت سرطانزایی دارد.

به گفته دکتر پریسا ترابی، کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بطری‌هایی که در کشور برای آب‌های بسته‌بندی تولید می‌شود، خاصیت یک بار مصرف دارند و نباید آنها را فریز کرد.

به نظر می‌رسد در پی اعلام اخبار آلودگی آب شرب برخی از مناطق تهران مصرف آب‌های بسته‌بندی نیز با افزایش و سوءاستفاده برخی سودجویان همراه شد که در این بین نظارت جدی وزارت بهداشت بر نحوه تولید و عرضه این قبیل آبها می‌تواند به همه ابهامات در مورد سلامت آب‌های معدنی پاسخ دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین