کد خبر: ۱۰۶۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۰
داریوش قنبری، عضو فراکسیون اقلیت مجلس:

تولید ملی در خطر است

واردات 60 میلیارد دلاری باعث بیکاری فزاینده‌ای در کشور شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده مردم ایلام در خصوص طرح مدیریت واردات گفت: «قطعاً شرایطی که وجود دارد به نفع تولید‌کننده داخلی نیست. سیاست‌ وارداتی غلطی که هم در دولت نهم و هم در دولت کنونی به بهانه تنظیم بازار در نظر گرفته شده، باعث ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و جایگزینی تولید ملی با واردات می‌شود.»

به گزارش فرارو، داریوش قنبری این مسأله را زنگ خطری برای کشور دانست و ادامه داد: «مجلس از گذشته نسبت به این موضوع حساسیت داشت و اکنون بعد از تاکید رهبری، این حساسیت‌ها افزایش یافته است. در حال حاضر مسئولان به این امر توجه پیدا کرده‌اند و به همین دلیل هم بایستی به لحاظ قانونی و هم در عرصه اجرایی جلوی این امر گرفته شود.»

این نماینده مجلس هشتم با اعلام آمادگی مجلس برای ایجاد زمینه‌های قانونی محدودکننده واردات گفت: «نمایندگان اولین شاکی واردات بی‌رویه هستند، هر چند به نظر می‌رسد این امر بیشتر به مراقبت‌های اجرایی نیاز داشته باشد.»

قنبری در پاسخ به منتقدانی که اعتقاد دارند محدودیت واردات مانع از ورود ایران به WTO می‌شود، گفت: «ما در مرحله‌ای نیستیم که وارد این بحث‌ها شویم. ورود به سازمان تجارت جهانی نیازمند یک بنیه قوی تولیدی است که در شرایط کنونی ما چنین بنیه‌ای را نداریم.»

وی حذف تعرفه‌ها و نادیده گرفتن محدودیت‌ها برای واردات را نابودکننده تولید ملی دانست و اظهار داشت: «در حال حاضر ما باید به فکر افزایش کیفیت و قدرت رقابت کالاهای داخلی با نمونه‌های خارجی باشیم. بعد از آن قادر خواهیم بود که وارد چنین مباحثی شویم.»

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به آمار بیکاری گفت: «با توجه به عدم توان ما در کسب دیگر بازارها؛ همان بهتر که بازار داخلی خود را حفظ کنیم و مانع واردات 60 میلیارد دلاری شویم که هم کمر تولید ملی را شکسته و هم باعث بیکاری فزاینده‌ای در کشور شده است.

وی سپس به شایعه واردات قرآن چینی اشاره کرد و ادامه داد: «نمی‌دانم این شایعه چه قدر صحت دارد، ولی وضعیت ما به گونه‌ای است که به این سمت می‌رویم.»
 
قنبری تاکید کرد: «مدیریت واردات به معنی ممنوعیت واردات نیست، بلکه باید جلوی ورود کالاهای غیرضرور را گرفت. در کشورهای دیگر نیز همین سیاست‌ها در حال پیگیری است، این که به بهانه پیوستن به WTO که فعلاً ما را قبول ندارند، همه چیز را کنار بگذاریم، منطقی نیست.»
 
وی ورود ایران به WTO در شرایط فعلی را غیر محتمل دانست.

نماینده مردم ایلام در خصوص تاثیر منفی واردات بر حقوق مصرف‌کنندگان و عدم تخصیص بهینه منابع بیان کرد: «سیاست‌های کنترل واردات نباید به ناسیونالیسم کور اقتصادی بیانجامد که هر گونه وارداتی به کشور ممنوع شود، بحث بر سر منطقی‌سازی واردات است. ما در بسیاری موارد محصولات بسیار خوبی تولید می‌کنیم، اما با توجه به عدم اعتماد به تولیدات بومی و قیمت ارزان نمونه‌های بی‌کیفیت وارداتی، تولیدکننده به مشکل برخورده است.»

وی به سطح کیفیت لوازم برقی داخلی اشاره کرد و گفت: «حداقل کیفیت اجناس ایرانی از اجناس چینی بهتر است. اما سیاست غلط وارداتی باعث شده تا تولید ملی روز به روز وضعیت نا مناسب‌تری داشته باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین