کد خبر: ۱۰۶۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۷

برنده نوبل ادبیات نگران نویسندگان آفریقای جنوبی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  نادین گوردمیر، برنده جایزه نوبل ادبیات و پیشگام ادبیات آفریقای جنوبی از نقض آزادی بیان در کشورش ابراز نگرانی کرد. 

گوردمیر و آندره برینک، نویسنده نامدار که هر دو از بازماندگان جنبش ضدآپارتاید هستند در گذشته به دلیل ممنوع شدن کتاب‌هایشان توسط دولت‌های سفیدپوست مجبور شده بودند دست به اعتراض بزنند. 

گوردمیر می‌گوید: «ما می‌دانیم سانسور چه آفتی است. اگر جلوی جریان اطلاعات گرفته شود در واقع بخشی از دانش و سواد است که از باروری باز می‌ماند.» 

این دو دیگر نویسنده‌ها را تشویق به امضای بیانیه‌ای علیه دو لایحه جدید پیشنهادی به مجلس آفریقای جنوبی کرده‌اند. بر مبنای یکی از این دو لایحه اگر خبرنگاری اطلاعات سری دولت را منتشر کند مجرم شناخته می‌شود و به زندان می‌افتد. براساس لایحه دیگر قوانینی سخت برای روزنامه‌نگاران و محدوده کاری آنها وضع می‌شود. 

در این بیانیه که در هفته گذشته با استقبال دیگر نویسندگان مواجه شد آمده است: «اگر اثر و آزادی نویسندگان به خطر بیفتد آنگاه آزادی فرد فرد اهالی آفریقای جنوبی به خطر می‌افتد.»
 
گوردمیر گفت به زودی فهرست نویسندگانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند اعلام می‌شود. 

این دو لایحه که از سوی دولت حزب کنگره ملی آفریقا، حزب موافق با نلسون ماندلا پیشنهاد شده، سال‌هاست میان دولت و رسانه تنش ایجاد کرده است. این لوایح با مخالفت روزنامه‌نگاران، متخصصان حقوقی و حتی تاجران مواجه شده است. تاجران نگران سرمایه‌گذارهای خارجی هستند و می‌ترسند تاجران برون‌مرزی فکر کنند دولت درحال سرپوش گذاشتن بر فساد مالی است. 

گوردمیر درمورد حمایت دیگر اصناف می‌گوید: «حالا ما نویسندگان فکر می‌کنیم بخشی از موج مخالفان هستیم.» 

هنوز روز رای‌گیری برای تصویب این لوایح مشخص نشده است. برخی سران کنگره ملی آفریقا می‌گویند این لایحه در میان اعضا چندان مورد بررسی قرار نگرفته و بیانگر نظرات اصلی این حزب نیست، اما جیکوب زوما رئیس‌جمهور این کشور و عضو ارشد این حزب می‌گوید تصویب این لوایح برای حفظ اسرار دولت و توسعه رسانه الزامی است. 

گوردیمر معتقد است سیاستمداران برای سرپوش گذاشتن بر فساد افراد عالی‌رتبه به فکر این لوایح افتاده‌اند. او این اقدام را از سوی کنگره ملی آفریقا «غم‌انگیز» می‌خواند زیرا این حزب روزی علیه سانسور در دولت آپارتاید به پا خاسته بود. 

گوردمیر می‌گوید:«مردم برای آزادی جان فدا کردند. تعداد بسیاری سال‌های سال در زندان به سر بردند؛ از نلسون ماندلای بزرگ گرفته تا خیلی‌های دیگر.» 

گوردمیر 86 ساله برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1991 است و به واسطه نثر روان و جذابش شهرت دارد. سال‌ها پیش دولت آپارتاید سه رمان او همچنین جنگ ادبی که او از آثار نویسندگان سیاه‌پوست گردآوری کرده بود، ممنوع کرد. دولت آپارتاید او را «وطن‌فروش» خوانده بود. گوردمیر می‌گوید بیانیه او در دفاع از آزادی بیان نشان می‌دهد وفاداری‌اش به آرمان‌های دولت پس از آپارتاید را حفظ کرده است. 

گوردمیر در خاتمه گفت:«به نظرم این بیانیه کاملا وطن‌پرستانه است. چون سرنوشت کشور برایم بسیار مهم است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین