کد خبر: ۱۰۶۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۳

اشتون: ایران، قانون‌های قدیمی را كنار بگذارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا دسته‌جمعی با اقدامات ایران که به زمان گذشته تعلق دارند، مخالفت کنند.

ماجرای سکینه محمدی آشتیانی که متهم به قتل همسرش است، در اروپا و به‌ویژه فرانسه به جریانی خبری تبدیل شده است. 

اشتون در نامه‌ای به برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه نوشت: نگرانی‌های شما در مورد وضع حقوق بشر در ایران دقیقا همان نگرانی‌های ما است.

وی افزود: در مورد مسأله سکینه محمدی آشتیانی که به اعدام محکوم شده است، ما نیز همانند شما عقیده داریم زمان آن فرا رسیده است که همه کشورهای اتحادیه اروپا با اقدامات ایران که به زمان‌هایی بسیار دور تعلق دارند، به شدت مخالفت کنند.

اشتون خاطرنشان کرد: اروپا فعلا بر روی یکی از رویکردهای مخفیانه خود در تهران کار می‌کند ولی اگر ببینیم که این رویکرد نیز نتیجه‌ای نداشت، چاره‌ای نیست جز اینکه نامه‌ای مشترک از طرف اعضای اتحادیه اروپا برای مسئولان ایرانی ارسال شود.

اشتون گفت: خواستار آن است که اروپایی‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد اتخاذ راهبردی کارآمدتر از راهبردهای کنونی در مقابل ایران نشستی برگزار کنند.

اشتون در پایان خاطرنشان کرد: مطمئن باشید در آینده‌ای نه چندان دور فرصت آن فراهم می‌شود که در مورد این موضوع اساسی نشستی جمعی برگزار شود.

اشتون این نامه را در پاسخ به نامه چند روز پیش دولت فرانسه در این باره نوشت.

دولت فرانسه چند روز پیش در نامه‌ای به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رویکرد مشترک اروپایی‌ها را در مقابل ایران برای نجات جان سکینه محمدی آشتیانی که به اعدام محکوم شده است، خواستار شد و از احتمال اتخاذ تحریم‌هایی در زمینه حقوق بشر علیه تهران خبر داد.

برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه در نامه‌ای به اشتون نوشته بود: من به این نتیجه رسیده‌ام که اگر می‌خواهیم جان این زن جوان را نجات دهیم، ضرورت دارد که 27 کشور اتحادیه اروپا نامه‌ای مشترک برای دولت ایران ارسال کنند.

کوشنر در نامه خود به اشتون خواستار آن شد که اتخاذ اقداماتی برای وادار کردن ایران به رعایت حقوق بشر مورد بحث‌و بررسی قرار بگیرد.

نیکلاسارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه نیز چند روز پیش با تهدید اتمی دانستن ایران، به موضوع سکینه آشتیانی اشاره و با حمایت کردن از او گفت: ایران حقوق بشر را نقض می‌کند و فرانسه در قبال سکینه، مسئولیت دارد.

کارلا برونی، همسر سارکوزی نیز، در نامه‌ای خطاب به سکینه محمدی نوشت که همسرش بی‌وقفه از وی دفاع و برای نجات او تلاش می‌کند.

این در حالی است که فراتر از دید رسانه‌ای، امضای فراخوان جلوگیری از اعدام محمدی نیز همچنان ادامه دارد و در این بین نام ژاک شیراک رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه و ژیس گاردستن یکی دیگر از روسای جمهوری سابق فرانسه نیز دیده می‌شود.

سکینه محمدی آشتیانی هم اکنون در زندان تبریز است.

گفته می‌شود که وی در سال 84 همسرش را به قتل رسانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین