کد خبر: ۱۰۶۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹
گفت‌و گو با خانم دانشور مديرعامل و بانی موسسه مهرآفرين

فاطمه معتمدآريا نخستين سفير كودكان بدسرپرست در جامعه

800 كودک بد سرپرست تواناسازی می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس اجتماعی(روح ا... کوه مسکن و محمدرضا طارمی): در گوشه و کنار این شهر شلوغ بچه‌های بی سرپرست و بد سرپرستی را می‌بینیم که به جای تحصیل در مدارس در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنند و با ولگردی، روز را به شب می‌رسانند.

شاید در این بی‌آیندگی، چاره‌ای جز این نداشته باشند. بی آیندگی که بخشی به دلیل بی کفایتی والدین ایجاد شده و راه کوچه و خیابان را به جای راه مدرسه برای آنان باز کرده است، آنان در گذر عمر خویش در کوچه پس‌کوچه‌های شهر با مسایلی روبرو می‌شوند که شاید جز میله‌های زندان سرنوشت دیگری برای آنان رقم نمی‌زند.

امروزه حدود پنج میلیون کودک بد سرپرست در سطح کشور وجود دارند.چهارمین جشن بزرگ موسسه مهر آفرین را بهانه قرار دادیم و سری به دفتر موسسه زدیم و گفت و گویی را با خانم فاطمه دانشور مدیر عامل وبانی موسسه مهرآفرین ترتیب دادیم.

خانم دانشور برای کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست فعالیت می‌کند تا برخی آنان که گذرشان به موسسه او می‌افتد درونشان کورسویی از امید برای آینده‌ای سبز، روشن شود. خلاصه این گفت وگو به شرح زیر است:

کار شما مانند فعالیت‌های مادرترزا در کمک به کودکان است، چه شد که به فکر کمک به این قشر یعنی کودکان بدسرپرست افتادید؟

در واقع من به گروهی پرداختم که نه دولت ونه بخش خصوصی، هیچ یک روی آن‌ها کار نکرده بودند؛ یعنی کودکان بد سرست. کودکانی که پدر و مادر دارند ولی ای کاش نداشتند. ما ابتدا کودک را شناسایی می‌کنیم سپس به خانواده‌اش می‌رسیم.

در شروع کار یک چهارم سود سهام شرکت خودم و شرکت‌هایی که در آن‌ها کار می‌کردم را به این کار اختصاص دادم، سپس ملکی که متعلق به میراث خانوادگیم بود به دفتر ابتدایی ومراکز آموزشی این کار اختصاص دادم وبچه‌ها را پذیرش کردم و در آن‌جا به آن‌ها به همراه یک تیم تخصصی مشاوره دادیم.

با آشنایی با عمق فاجعه به هر قیمتی بود تصمیم گرفتم روی سواد این‌گونه کودکان کار کنم.
زمانی که من وارد این ماجرا شدم اصلا فکر نمی‌کردم که عمق ماجرا این‌قدر عمیق باشد، پس از مدتی به فکر فعالیت‌های فرهنگی در موسسه افتادم.

از این رو واحد فرهنگی – هنری را به مدیریت هیوا مسیح و رضا درستکار ایجاد کردم. سپس از آن‌ها ایده خواستم. یکی از ایده‌هایی که آن‌ها مطرح کردند ایده سفیربود، به این معنی که سفیر، پیام رسان مشکلات این کودکان باشد.

نخستین سفیر ما خانم معتمد آریا بود. خانم معتمد آریا مردم را متوجه این موسسه کرد و 3000 یاور برای موسسه آورد و هر یاور سرپرستی یک کودک را به عهده گرفت. سپس تصمیم گرفتیم یک‌سری سفیر جدید نیز برای موسسه معرفی کنیم که رضا صادقی، هادی ساعی ، مریلا زارعی پذیرفتند به عنوان سفیر موسسه کار کنند و هیچ‌گونه چشم‌داشتی نداشتند.

مهرآفرین چه قشری از جامعه را پوشش می‌دهد؟

موسسه مهرآفرین توانمند سازی زنان بد سرپرست یا بی‌سرپرست و کودکان آن‌ها خصوصا کودکان کار وبازمانده از تحصیل را با توجه به توانی که دارد تحت پوشش قرار می‌دهد.


کودکان یا زنان بدسرپرست یا بی سرپرست به چه صورت شناسایی می‌شوند؟

زمانی که خبر خانم معتمد آریا در روزنامه‌ها چاپ شد ما تعداد کثیری نامه به دستمان رسید که در این نامه‌ها کودکان یا زنان هم شناسایی و هم معرفی می‌شدند.

آیا موسسه مهرآفرین برای جذب کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به مددجویان تلاش کرده است؟

بله، چند وقتی است که در استرالیا، کانادا ، انگلستان تعدادی شعب برای کمک ایرانیان خارج از کشور به ایرانیان داخل کشور ایجاد کرده‌ایم.

چرا تبلیغات موسسه مهرآفرین کم است؟

مهرآفرین اردیهشت سال 1386 ثبت شد وتازه سه ساله شده ومن سال 1390 را برای تبلیغات برنامه‌ریزی کردم چون می‌خواستم در این چند سال پایه‌های موسسه را محکم و پس از آن برای موسسه تبلیغ کنم .

پس از تبلیغات گسترده هم تعداد کثیری یاور و هم تعداد زیادی مدد جو مراجعه می‌کنند و شما باید پاسخگوی هر دو آن‌ها باشید به همین دلیل من سال 1390 را برای تبلیغات انتخاب کردم و کل هزینه تبلیغات به حساب خودم است و از سرمایه مردم خرج نخواهم کرد.

آیا در کنار موسسه مهرآفرین شرکت‌های یا سازمان‌های دیگری در این راه به شما کمک می‌کنند؟

بله ما در این راه سخت خوشبختانه تنها نیستیم و شرکت‌هایی که ما را از نظر مالی حمایت می‌کنند عبارتند از: شرکت سپهر آسیا ، شرکت چوب چوبسازان ، یک ویک ، سامسونگ و... وبنیاد های قلم چی و آینده روشن.

سفیر های موسسه مهر آفرین چند نفرند؟ و آیا این تعداد افزایش پیدا خواهند کرد؟

4 نفر هستند. امسال نه ولی در سال آینده تعدادشان افزایش خواهد یافت.

در این سه سال استقبال مردم چطور بوده ؟

بااین‌که ما برنامه تبلیغات خود را برای سال آینده برنامه ریزی کردیم اما استقبال مردم خیلی خوب بوده است.

در حال حاضر چند خانواده تحت پوشش موسسه مهرآفرین قرار دارد؟

حدودا 800 خانواده چیزی حدود 2200 نفر که عمدتا بیشترین آن‌ها ساکن حومه تهران (نزدیک به 30%) و مابقی مربوط به شهرستان‌ها هستند که از بین آن‌ها کرمان بیشترین مدد جو را دارد.

در حوزه فرهنگی و ورزشی موسسه چه فعالیت‌هایی را برای مددجویان در نظرگرفته است؟

ما سالنی برای تماشای فیلم بچه‌ها اجاره می‌کنیم. به طور مثال فیلم درباره الی برای بچه‌ها پخش شد. برنامه بازدید از مرکز ستاره‌شناسی را برای بچه‌ها گذاشتیم و کارگاه هایی که در تهران برگزار می‌شود فیلمبرداری شده و برای همه بچه‌ها در شهرستان‌ها ارسال می‌شود.

ما برای بچه‌ها در شهرستان‌ها دستگاه دی وی دی و تلویزیون گرفتیم.تیم فوتسالی برای بچه‌ها ایجاد کرده‌ایم و برای آن‌ها لباس و توپ تهیه و باشگاه اجاره کرده‌ایم و تیم والیبال بانوان نیز در این راستا ایجاد شده است.

و سخن پایانی؟

من تمام این موفقیت‌ها را ناشی از منبع پاک الهی می‌دانم و به همین دلیل اسم این موسسه را مهرآفرین نهادم . همان‌جا بود که گفتم خدایا اسم این موسسه را مهرآفرین گذاشتم تا از آن حمایت کنی و همان‌طور هم شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۸
0
0
عجب روسری سبزی !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۲
0
0
بعضی واقعا فکر میکنند که چقدربرای مردم مهمند که نظر هم میدن!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین